اینترنت ابزاری است که استفاده بیش از حد و نادرست، خطر اعتیاد به آن را به دنبال دارد...
کد خبر: ۸۷۳۳۶۰۶
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، اینترنت ابزاری است که استفاده بیش از حد و نادرست، خطر اعتیاد به آن را به دنبال دارد. تقاصای فزاینده به فناوری رایانه و نفوذ گسترده اینترنت بسیاری از افراد را با اختلال شخصیتی و ارتباطات اجتماعی ناشی از ابتلا به اینترنت مواجه ساخته است.

اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده اش، بخش های مختلف زندگی انسانی را تحت تأثیرات مثبت و منفی خود قرار داده است.

مبنا و هدف اصلی اینترنت، برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان های سراسر دنیا و ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات است.در حالی که هنوز هیچ کس تصور نمی کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت به صورت کاربرد اصلی آن درآید، شبکه های مجازی اینترنتی پای به عرصه وجود گذاشتند. این موضوع در بین کاربران اینترنتی چنان مورد استقبال قرار گرفت که به جرأت می توان گفت یکی از تأثیرگذارترین سرویس های ارائه شده در اینترنت و وب که در سال های اخیر تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای مختلف جهان به وجود آورده، شبکه های مجازی اینترنتی بوده است.

تغییر و تحولات در نظام اجتماعی ناشی از اینترنت، انکار ناپذیر است. این تغییرات حتی شیوه برقراری ارتباط شاگرد و استاد و روش تدریس در سطوح دانشگاهی را هم متحول کرده است. امروزه حتی بچه ها هم به نوعی برای تکالیف درسی و برقراری روابط اجتماعی خود به اینترنت وابسته شده اند.

این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی خصوصاً قشر جوان و نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، ضروری است. امروزه روش‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش ‌یافته است. امروزه مدارس ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به‌نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در مراکز آموزشی را هدف گرفته‌اند. امروزه اعتياد به اينترنت به عنوان يك اختلال روان‌شناختي در روان‌شناسي و پزشكي مطرح شده است. به طوری که متخصصان باليني مواردي از اين اختلال را در كلينيك‌هاي خود گزارش مي‌كنند و این اختلال، به عنوان شكل جديدي از اعتياد در سال‌هاي اخير توجه پژوهشگران را در حوزه‌ي روان‌شناسي، روان‌پزشكي، جامعه‌شناسي، و حوزه‌هاي علمي ديگر به خود جلب كرده است.

اعتياد به اينترنت مشكلي است كه در جوامع و فرهنگ‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد. شيوع اين مسئله باعث شده است كه شناسايي علل، پيامدها و عوارض آن توسط محققان و متخصصان، پيگيري و مورد پژوهش قرار گيرد.

از آن جا که اینترنت شیوه های ارتباطی آینده را دگرگون کرده است، یک چالش عمومی برای اشخاص و همچنین برای دولت ها محسوب می شود.

اینترنت مانند یک دنیای مجازی عمل می کند و به افراد فرصت تجربه شکل خاصی از ارتباط های اجتماعی را می دهد که در آن حضور اجتماعی واقعی وجود ندارند.

همانطور که اعتیاد به داروها و مواد مخدر تاثیرات منفی و مخربی در زندگی فرد دارند، اعتیاد به اینترنت نیز بعضا عواقب سنگینی خواهد داشت و ممکن است در زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و مالی و اثرگذار باشد. ارتباط فرد با محیط واقعی بیرون کاسته شده و به سمت دنیای مجازی سوق پیدا میکند و ممکن است بسیاری از دوستان خود را در دنیای واقعی از دست بدهد.عوارض روحی نظیر عصبانیت و عدم کنترل اعصاب، خستگی زودرس، بی حالی، پرخاشگری، ترس، ناراحتی و احساس تنهایی از دیگر مضرات مهم اعتیاد به اینترنت می باشند.

یادداشت از مالک یوسفی خلفلو

ارسال نظرات