سی‌ونهمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در تبریز آغاز شد

خبرگزاری بسیج: آیین افتتاحیه سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم «مرحله استانی» با حضور جمعی از کارکنان اداره اوقاف، داوران و متسابقین، در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۳۳۸۶۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه استان، حجت‌الاسلام علی مصایبی در افتتاحیه سی‌ونهمین دوره‌ی مسابقات سراسری مرحله استانی، ضمن تبریک هفته‌ی دولت اظهار کرد: یاد و خاطره دو شهید بزرگوار «رجایی و باهنر» را گرامی می‌داریم‌‌؛ چراکه این هفته به خاطر رشادت‌های این دو شهید نام‌گذاری شده است.

وی افزود: خدا را شکر گزاریم که در این برهه از زمان، میزبان این مسابقات شده‌ایم و امید است این انقلاب شکوهمند که به واسطه‌ی خون شهداء 38 ساله شده است بستری پیدا کند و بتواند یک الگوی زندگی قرانی در دنیا باشد.

حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: مهم‌ترین برکت مجالس قرآنی به این علت است که دشمنان دین و قرآن با دیدن تاثیر قرآن در جامعه و جاری شدن زندگی قرآنی در جهان، احساس خطر کرده و جایگاه خود را متزلزل می‌یبینند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن چیزی است که از پیامبر و اهل‌بیت آن به ما رسیده و ما نیز به آن اعتقاد قلبی و امید داریم؛ چراکه منجی عالم بشریت خواهد آمد و بر اساس قرآن جهان را هدایت خواهد کرد؛ در بسیاری موارد مشاهده شده است که حتی افرادی که اعتقادی ندارند نیز بر این باور هستند.

حجت الاسلام مصائبی ضمن قدردانی از تلاش متسابقین برای حضور در چنین مسابقاتی، و با اشاره به حدیثی یادآور شد: قرآن را کسی مسح نمی‌کند مگر افراد پاک؛ از این‌رو افرادی که توفیق حفظ و قرائت قرآن را به دست آوردهاند دارای فطرت و وجود پاکی هستند.

وی اظهار کرد: علیرغم همه مشکلاتی که پیش‌رو بود و با توجه به اینکه در برگزاری مسابقه با محدودیت سنی مواجه بودیم؛ اما جای شکر است که راه یافتگان به مرحله‌ی استانی که سال‌گذشته 307 نفر بودند، امسال به 432 نفر توانایی حضور در مرحله‌ی استانی را به دست آورده‌اند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان گفت: با توجه به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی پایه‌های "نهضت سواد آموزی" گذاشته شده است؛ از این‌رو نیاز است که نهضت قرآن آموزی نیز در کنار آن مورد توجه قرار می‌گرفت؛ چرا که تسلط بر زبان قرآنی و معانی آن،در بسیاری از کشور ها مورد توجه قرارگرفته و حتی در برخی از کشورها نیز برای استخدام در مشاغل، باید فرد از برخی جهات به قرآن مسلط باشد.

وی ادامه داد: در کشور اسلامی ما باید آموزش قواعد قرآنی مورد توجه بیشتر قرار بگیرد؛ چرا که بنابر فرمایشات رهبری نعلم قرآن در دستان ماست»؛ از این‌رو باید این اصل مورد توجه قرار گرفته و شرایطی فراهم شود تا افراد بتوانند به این حوزه جذب شده و آموزش‌های لازم را ببینند.

حجت الاسلام مصائبی اضافه کرد: از تمامی قرآنیان و قران‌دوستان تقاضا داریم تا در کنار توجه به زبان‌های دیگر، زبان قرآن را نیز فرا بگیرند؛ چرا که امروزه برای آموزش قرآن، هزینه‌ لازم نیست بلکه تنها کافی است که فرد اراده کند و در این خصوص آموزش ببیند.

حجت‌الاسلام مصایبی اظهار کرد: زمانی که یک نفر در خانه‌ای قرآن تلاوت می‌کند، رحمت و برکت الهی در آن خانه نزول کرده و مایه‌ی خیر و برکت برای اهالی می‌شود؛ از این‌رو جای ناراحتی است که به غیر از آیات قرآنی موارد دیگری در خانه‌ها به گوش برسد و قرآن نیز در آن خانه تلاوت نشود.

وی با بیان اینکه، جای خوشحالی است که این گونه محافل قرآنی برگزار شده و نوای قرآنی در جامعه طنین‌انداز می‌شود، بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که امروزه مردم از قرآن جدا شده‌اند، در حالی که این‌گونه نبوده و قرآن در قلب‌های مردم جای گرفته است؛ ولی مردم منتظر جرقه‌ای هستند تا به این سمت گرایش پیدا کنند و وظیفه‌ ما نیزاین است که زمینه را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که زمینه را برای جذب مردم به امور قرآنی فراهم می‌کند، برگزاری مسابقات قرآنی است و همچنین افرادی که قرآن را فراگرفته و آن را تلاوت می‌کنند باید بدانند که مسئولیت آموزش «آن‌چه را که فراگرفته‌اند» را به دیگران، بر دوش دارند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به ماجرای دختر 14 ساله‌ کلیبری که در مدت چهار ماه حافظ کل قرآن شده بود، گفت: استعداد عجیب خدادادی در وجود این دختر به چشم می‌خورد که خداوند و قرآن به آن عنایت داشته‌اند؛ از این‌رو مسئولان باید به فکر تشویق این چنین افرادی بوده و از آنان تجلیل کنند.

وی یادآور شد: باید در خصوص قرآن به شناخت رسیده و حتی بارها اشاره شده است که زمانی که قرآن تلاوت می‌شود سکوت کرده و تنها به آن گوش بسپارید؛ چرا که با همین گوش دادن نیز روح و جان در سایه‌ی رحمت الهی قرار خواهد گرفت و هر کجا رحمت خدا باشد، غضب الهی شامل آنجا نمی‌شود.

حجت الاسلام مصائبی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی ثواب این تلاوت‌ها و قرائت‌ها را به روح پاک شهیدان دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم و کسانی که در راه قرآن زحمت کشیده و از دنیا رفته‌اند، تقدیم می‌کنیم و امیدواریم که شاهد پیروزی و سرافرازی رزمندگان اسلامکه در کشورهای منطقه مشغول دفاع هستند باشیم؛ به امید روزی که نوای دلنشین قرآنی شیعیان در تمام دنیا به گوش برسد.

یکی از اعضای هیئت داوران نیز در این آیین اظهار کرد: مسابقات قرآنی اوقاف از این جهت که در رشته‌های مختلف اقدام به برگزاری مسابقات می‌کند بسیار قوی و مفید میباشد؛ ولی جا دارد که در این میان به رشته‌های قرائت نیز جا باز شود.

حنیفی ادامه داد: برخی چیزهای در قرات قرآن خدادای بوده و با تمرین و تکرار به دست نمیآید؛ که یکی از این موارد لحن قاری برجسته "محمد رفعت" است که به سبک ممتنع‌التقلید به قرائت قرآن می‌پردازند، که قاری برنامه نیز از سبک ایشان الهام گرفته‌اند.

وی با اشاره به گفته‌های حجت‌الاسلام مصایبی، یادآور شد: قرآن کتاب خیر و برکت و شفاعت بوده و مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه نیز با توجه به مواردی که گفتند، به طور قلبی به این راه مقدس قرآنی اعتقاد دارند و در این زمینه تلاش زیادی می‌کنند.

حنیفی بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات در رشته‌های مختلفی برگزار می‌شود و داوری نیز در نتیجه سخت خواهد بود؛ اماخیال شرکت‌کنندگان راحت باشد؛ چراکه در خصوص امر داوری عدالت لازم رعایت شده و با انصاف جریان مسابقه داوری خواهد شد.

وی اظهار کرد: در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی هم شرکت کنندگان در این مسابقات زیاد هستند و هم نسبت به برگزاری مسابقه اعتماد لازم را دارند؛ این موضوعات نشانگر میل و شوق قلبی اهالی این دو استان به قرآن میباشد.

وی با اشاره به ندای تکبیر در میان تلاوت متسابقین، یادآور شد: تکبیر را باید زمانی به زبان آورد که تلاوت فرد حسن لازم را داشته باشد؛ در غیر این صورت نباید این کلمه بر زبا آورده شود؛ چرا که بازگویی کلمه‌ی تکبیر در میان تلاوت افراد به نوعی نمره‌ی اولیه بوده و نشان از کیفیت کار فرد دارد.

این داور مسابقات قرآنی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان این باور را داشته باشند که داوران تحت تاثیر هیچ‌ نیرویی جز علم و تخصص خود نبوده و تحت تعهد قرآنی و خداوند به افراد نمره داده و جوانب انصاف را رعایت خواهند کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها