انتشار نماهنگ «ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» کاری از باشگاه فیلم سوره در روزهای اخیر با واکنش های مختلفی همراه شد.
کد خبر: ۸۷۳۴۱۸۰
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشار نماهنگ «ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» کاری از باشگاه فیلم سوره در روزهای اخیر با واکنش های مختلفی همراه شد.

این اثر که قسمت دوم از نماهنگ معروف «ایستاده ایم؛ تا آخرین نفس» است به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا و صدای حسین حقیقی، دارای صحنه های متفاوتی از جلوه های ویژه پیچیده است که می تواند توجه هر بیننده ای را در نگاه اول جلب کند.

«ایستاده ایم؛ تا آخرین قطره خون» جدای از آنکه به لحاظ فنی نمونه ای از یک اثر بیگ پرداکشن کمتر تجربه شدن در قالب نماهنگ در ایران است، به لحاظ مضمونی نیز نخستین اثر هنری جدی در موضوع جنایت سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی پرواز 655 توسط ناو وینسنس آمریکایی محسوب می شود.

شعر این نماهنگ سروده ای از شاعر آئینی، محسن رضوانی است که برخلاف آثار پیشین این شاعر کمتر المان های دینی در آن دیده می شود و به نظر می رسد سازندگان نماهنگ «ایستاده ایم» به دنبال آن بوده اند تا در قسمت دوم این اثر با استفاده از قهرمانان اسطوره ای نظیر رستم و سهراب، جامعه مخاطب فراگیرتری را در یک اثر ضدآمریکایی همراه کنند.

در ادامه نظر برخی از نخبگان و کارشناسان فرهنگی را درخصوص این اثر می خوانید:

سلیم غفوری، مستندساز و مدیر شبکه مستند سیما: انصافا کار به لحاظ مضمون بسیار ارزشمند بود. در این نماهنگ روحیه مقاومت، ایستادگی و استکبارستیزی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و به لحاظ کیفی نیز استفاده خوب از جلوه های ویژه و تصویربرداری و تدوین خوب بسیار به کار کمک کرده بود تا به خوبی دیده شود و مخاطبان لذت ببرند.

به طور کلی کلیپ، رسانه ای است که قابلیت پخش چندین باره را دارد و یک کلیپ خوب با یک شعر، تصویر، موسیقی و تدوین خوب اثر ماندگاری خواهد شد که برای سال های سال قابل استفاده خواهد بود و ان شالله «ایستاده ایم 2» نیز مانند قسمت اول آن همین گونه خواهد بود.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی: نماهنگ بسیار زیبای «ایستاده ایم»، بی اشکال نیست اما اشکالش این نیست که مثلا چند صد میلیون خرجش شده است. اینکه جوانانی مومن و عمیقا انقلابی اینقدر توانایی دارند که در اشل یک نماهنگ البته، کاری کنند شبیه آنچه برادرمجید مجیدی در فیلم پیامبر باهزینه های بسیار گزاف و با نیروی خارجی انجام داده بود، بسیار غرورآور و امیدآفرین است.

یک روزی در مورد تیزرهای ضعیف کتاب همین نگاه تنگ حاکم بود، اما امروز یک آنونس سینمایی برای «دختر شینا» آنچنان موثر واقع می شود که چشمان فرمانده کل سپاه را پراشک میکند و انگیزه مند میشود برای سرمایه گذاری کلان روی سریالی فاخر برای دختر شینا و حماسه جهاد همسران مظلوم شهدا. این اثر واقعی اینگونه تولیدات است. امروز بحمدالله امثال باقر مفیدی ها و شفاه ها دارند زیاد می شوند، اما خط شکن ها و نوآوران معمولا در مراحل اول شماتت میشوند و بدو بیراه می شنوند. باید صبور باشیم. باید صبور باشند و صبور و مستقیم و مستقیم تا کار را به نهایت برسانیم.

مفهومی که من از «ایستاده_ایم 2» فهمیدم، عمق ایمان طراح و کارگردان آن به قداست و قداست و قداست پرچم انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی است. یک نشانه و آیه برای تذکر به مومنین برای ایمان و توکل بیشتر به خدایی که از ناوها و ناوسازها بزرگتر بوده و هست. از هواپیما های جنگنده و سازندگان آن ها بزرگتر است. همان خدایی که شن های صحرا و قطره قطره دریاها ماموران او بوده و هستند. همانگونه که امام می گفت در قضیه طبس که شنها مامور خدا بودند.

امیدوارم دست اندرکاران و حمایت کنندگان عزیز اینگونه کارها در همین مسیر استوار و پایدار بمانند و شماتت برخی دوستان عجول و البته دلسوزمان، آنها را از تولیدات انقلابی و موثرتر و کم اشکال تر منصرف نکند.

حاج سعید قاسمی: در جنگ نرم نمی توان سخت ایستاد، باید نرم جنگید. در مقابل کلیپ تهاجمی باید کلیپ تهاجمی کار کرد. در مقابل شعر، فیلم، انیمیشن و... هم همینطور. اگرچه خیلی دیر است و علی رغم تاکید حضرت آقا سه دهه از جنایت وینسنس گذشته و ما تازه اثری دراین خصوص منتشر می کنیم.

دیر است و باید جنبید و راه را باز کرد و جلوی مافیایی که نمی گذارد کار دست جوانان بیافتد را گرفت تا اثری به این زیبایی را شاهد باشیم. اگرچه نمره بیست نمی گیرد و انتقاداتی هم بدان وارد است. اما چقدر کار قوی است. بسیار جای خالی چنین آثاری در جبهه جنگ نرم خالی است. دستمریزاد و خسته نباشید میگویم به عوامل این کار و چشم انتظار آثار جدید و قوی تر هستم. من پس از تماشای «ایستاده ایم» داغ داستان وینسنس برایم تازه شد و دوباره یاد رزمندگانی که استشهادی در برابر رزم ناوهای امریکایی ایستادند، زنده شد.

حاج حسین یکتا: به اعتقاد هم زیبا، فنی، هنری و حماسی بود. به معنای کار دوم با توجه به اثر اول بسیار خوب بود و قطعا این کار دوم شروع یک حرکت جدید بین المللی پسندبساز شود. ان شالله بتوانیم آثاری را تولید کنیم که در سطح بین الملل با زبان هنر روز مخاطب را جذب کند. قطعا این جنس آثار با زبان انقلاب و معنویت و فطرت می تواند بر قلب جوانان اثر بگذارد.

وحید جلیلی: دوست من کلمه قصاری دارد و می‌گوید زمانه ما رستمهای زیادی دارد، فردوسی‌هایش کم‌اند. اما امروز باید بگوییم نماهنگ «ایستاده‌ایم 1 و 2» به ما نشان می‌دهد که فردوسی‌های انقلاب اسلامی یک به یک می‌رسند و قهرمانان این ملت گمنام نخواهند ماند.

وحید یامین پور: یک نماهنگ ضد امریکایی ساخته شده؛ احساسات مخاطب را درگیر می کند و روح حماسی دوست داشتنی دارد؛ از آن مهمتر اولین کار هنری در خصوص جنایت تاریخی آمریکایی ها در سرنگونی هواپیمای ایرباس ایرانی به حساب می آید. صد البته مثل همه ی کارهای دیگر می توان به ضعف هایی در شعر، موسیقی یا فیلمنامه هم اشاره کرد. ولی ریتم و رنگ آمیزی و بهره برداری خوب از تکنیک روز سینما، آن را از همه کارهای دیگر متمایز کرده است.

اثرگذاری یک نماهنگ خوش ساخت که بتدریج تبدیل به زمزمه ی رایج می شود و در یاد مخاطبان ماندگار می شود را با چندین و چند فیلم بلند کم اثر که می آیند و می روند و همه فراموششان می کنند نمی توان قیاس کرد. امروزه برای تیزرهای تبلیغاتی چند ثانیه ای هزینه هایی معادل فیلم های سینمایی انجام می شود. واحد تحلیل، دقیقه و ثانیه نیست. نماهنگ، مدیوم بسیار اثرگذار و البته گرانی است.

کیوان امجدیان، منتقد سینما: در این نماهنگ، قصه کاملا در منطق درستی تعریف شده است. یعنی شعار و رجز. موسیقی خوبی که از تصاویر بیرون نمی زند و قصد خودنمایی ندارد وجود دارد و در نهایت، روح اثر در مخاطبی که بدون هیچ فرامتن و حاشیه ای، اثر را می بیند، حسی حماسی، ضد آمریکایی و میهن دوستانه را بوجود می آورد.

در این نماهنگ قصه ای کوتاه که در لحظه لحظه اش یک نام، وسیله یا به طور کلی سوبژکت جانمایی شده موفق می شود بار یک قصه بلند را به دوش بکشد و گروه را به اغلب خواسته هایشان برساند.

دستمایه ای ضد آمریکایی و با محوریت مقاومت در برابر دشمنان متخاصم و تلاشی نمادین برای نیفتادن پرچم همان تمی است که در نود درصد فیلمهای آمریکایی وجود دارد و با افتخار این مسیر ادامه داده میشود. تمی که بی دلیل در اغلب فیلمهای بلند ما حتی حذف میشود.

ارسال نظرات