بنا بر مشاهده هاي گروه هاي جهادي، برخي روستاهاي استان يزد با اينكه فاصله چنداني با مركز شهر يزد نداشته و حتي به اتوبوس شهري هم مجهز هستند، از محروميت در اموري كليدي و بسيار حساس، رنج مي برند.
کد خبر: ۸۷۳۴۲۰۵
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسئول اردوهای جهادی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اردوهای جهادی واحد خواهران دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با حضور 20 جهادگر در روستای فهرج کلید خورده و  ادامه دارد.

حضور آینده سازان پزشکی در روستای فهرج

 زهرا زارع زردینی اظهار داشت: در این اردو کارشناسان ارشد در رشته های پرستاری و پیرا پزشکی و مشاور مامایی حضور دارند و ما بقی جهادگران را دانشجویان کارشناسی پزشکی تشکیل می دهند.

وی فعالیت های این اعزام جهادی دانشگاه علوم پزشکی را در قالب برنامه های بهداشتی و پایش سلامت برشمرد و افزود: جهادگران مستقر در درمانگاه، به امور غربالگری و پایش سلامت از جمله بررسی فشار خون و بررسی قند خون می پردازند ؛ همچنین تیم سیار نیز به صورت خانه به خانه به افرادی که به دلایل مختلف قادر به مراجعه به درمانگاه نیستند، رسیدگی می‌کند.

زارع گفت: یک پزشک نیز به صورت یک روزه در منطقه حاضر شد و از صبح تا عصر مراجعه کنندگان را که حتی از روستاهای مجاور مراجعه کرده بودند، به صورت رایگان ویزیت کرد.

برگزاری کلاس ها آموزش پزشکی و مشاوره تربیت فرزند

زارع زردینی در ادامه از فعالیت های آموزشی این گروه جهادی خبر داد و تصریح کرد: کلاس های آموزش عمومی تزریقات و پانسمان و نیز کلاس های آموزش و تربیت فرزند با توجه به نزدیکی مهرماه و آغاز فصل بازگشایی مدارس، ویژه بانوان روستا برگزار شد.

محرومیت پزشکی در روستایی نزدیک به شهر و دانشگاه بین المللی یزد

مسئول اردوهای جهادی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به نزدیکی فهرج به مرکز شهر و نیز دانشگاه بین المللی یزد، خدمات پزشکی در این روستا را ضعیف برشمرد و تصریح کرد: جای تأسف و نگرانی است که در روستای فهرج که فاصله چندانی مرکز شهر یزد نداشته و حتی به اتوبوس خط واحد مجهز است شاهد این وضع پزشکی و بهداشتی باشیم.

حضور پزشک فقط دو روز

وی ادامه داد: مردم فهرج تنها دو روز در هفته از حضور پزشک بهره می برند؛ در بررسی های انجام شده در این روستا متوجه شدیم که بسیاری از این افراد با وجود داشتن فشار خون و قند خون بسیار بالا حتی از بیماری های خود آگاه نبوده و حتی اطلاعی از نحواه جلوگیری از این بیماری ها را هم ندارند.

لزوم حضور پزشک دائمی در فهرج

زهرا زارع زردینی فهرج را نیارمند به توسعه امور پزشکی و بهداشتی دانست و اظهار داشت: بسیار لازم است که این روستا از پزشک عمومی دائمی برخوردار شده تا آموزش ها و اقدامات لازم در راستای پیشگیری و درمان معضل فشار و قند خون، همواره به صورت پویا، عمومی و حتی رایگان پیگیری شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه آموزش های بهداشتی بخصوص در عرصه های غذایی و درمانی مربوط به فشار خون و قند خون در فهرج گفت: بحمد الله این روستا مشکل مالی نداشته و تنها از محرومیت های پزشکی و عدم آموزش و پیگیری‌های صحیح بهداشتی رنج می برد که با حضور چند روزه گروه های جهادی این معضل برطرف نخواد شد و حضور دائمی پزشک در محل را می طلبد.

لزوم آگاه سازی مادران در راستای مهار معضلات پزشکی

زارع نقش بانوان روستا به ویژه مادران را در مدیریت و رفع معضلات پیش رو بسیار کلیدی برشمرد و افزود: آموز های فرهنگی باید همواره باری از آموزش های بهداشتی و امور سلامت را نیز به مخاطبان خود انتقال دهند تا با آگاهی بخشی به جامعه، به ویژه زنان بتوان از این مشکلات عبور کرد.

وی در ادامه عدم حضور پزشک در اردوهای جهادی در تمام دوره حضور جهادگران را یکی از ضعف های اردوهای جهادی دانست و گفت: چه خوب است که هماهنگی های لازم صورت بگیرد تا اردوهای جهادی با پشتوانه و محتوایی غنی تر به مناطق محروم اعزام شوند.

زارع ضمن قدردانی از زحمات دانشگاه علوم پزشکی یزد، ناحیه بسیج دانشجویی و نیز اهالی روستای فهرج، همکاری های دلسوزانه و صمیمانه را امری بسیار مهم و مؤثر در راستای رفع معضلات در کمترین زمان و بالا ترین کیفیت برشمرد.

ارسال نظرات