پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات در گفتگو با«بسیج»مطرح کرد
بیات گفت: برای مدیریت درست فضای مجازی ابزاری تعریف می شود یکی از این ابزار، شبکه ملی اطلاعات است که زیر ساختی را برای نگه داشتن دیتا در داخل کشور و مدیریت فضای مجازی فراهم می کند.
کد خبر: ۸۷۳۴۳۳۶
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

محمد هادی بیات پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و روزنامه نگار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و هشدار های ایشان درخصوص تهدید های فضای مجازی و لزوم مقابله با این تهدیدات اظهار داشت: با توجه به گسترش کاربری فضای مجازی در ماه ها و سال های اخیر تهدید های این فضا نگرانی های عمده ای را در بخش های پژوهشی، مدیریتی و نظارتی جامعه به وجود آورده است.

وی افزود: تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص بسیار به جا و به موقع بود البته ایشان سال هاست که درخصوص این مسائل هشدار های لازم را داده اند اما با عنایت به اینکه معمولاً نگاه دولت ها به فرهنگ یک نگاه دست چندمی است طبیعتاً نگاه به این موضوع نیز نگاه سطح پایینی است و آسیب هایی را به جامعه وارد خواهد کرد که در نتیجه آن منابع عظیم کشور به هدر خواهد رفت.

این پژوهشگر فضای مجازی خاطر نشان کرد: فضای مجازی با همه آسیب هایی که دارد در کنار بخشی از فرصت ها و امکانات قرار گرفته که به همین دلیل امکان تعطیل کردن آن و حتی رها کردن آن به طور کلی که هر گونه ای که بخواهد پیش برود نیست.

بیات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فضای مجازی انتها ندارد و در حال حاضر به شکلی پیش می رود که بخش عمده ای از مدیریت آن در اختیار ما نیست بیان داشت: اتفاق بدی که در این حوزه افتاده اینکه ما در شرایط فعلی سیاست گذاری و مدیریت درست فضای مجازی را در دست نداریم و طبیعتاً روز به روز باید شاهد آسیب های ناشی از همین اتفاق بد در جامعه باشیم.

وی درخصوص مزایای شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: برای مدیریت درست فضای مجازی ابزاری تعریف می شود یکی از این ابزار، شبکه ملی اطلاعات است که زیر ساختی را برای نگه داشتن دیتا در داخل کشور و مدیریت فضای مجازی فراهم می کند گرچه بخشی از این زیر ساخت نیازمند ارتباط با بیرون از کشور است که به ساز و کارهای فنی نیاز دارد و نهایتاً باید بر آن نگاه تخصصی و کارشناسانه ای انجام شود.

بیات ادامه داد: البته بخش عمده ای از مدیریت شبکه ملی اطلاعات مربوط به مدیریت محتوا بر این شبکه است به این معنا که ما محتوا را در داخل کشور مدیریت کنیم و به نوعی به اقتصاد کشور به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی مدیریت داشته باشیم تا از آسیب های فضای مجازی مصون بمانیم.

پژهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات خاطر نشان کرد: اتفاقاتی در چند سال اخیر مانند تعطیل شدن عملی شورای عالی فضای مجازی و تعطیلی پروژه شبکه ملی اطلاعات رخ داده است که دیدیم دولت ها نه صرفاً دولت فعلی بیشتر دولت ها به واسطه هزینه بر و پیچیده بودن مدیریت این فضا سعی کرده اند زمان را به نحوی بگذرانند و به امور جاری و روزمره خود بپردازند غافل از اینکه هزینه هایی که از نداشتن شبکه ملی اطلاعات به ما تحمیل می شود بسیار بیشتر از زمانی است که هدر می رود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری چندین سال است که به درستی بر آسیب ها، تهدیدها و فرصت های مجازی تاکید دارند اما مسئولان مربوطه به دلایل مختلف از پیگیری آن سر باز زدند و این بار ایشان به صورت صریح، واضح و آشکار فرمودند که باید بر این موضوع کار شود تا ما بتوانیم دیتا را در داخل کشورمان داشته باشیم و بدین ترتیب بر فرآیند گردش دیتا و محتوا در کشور نظارت و مدیریت داشته باشیم.

بیات تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط فعلی، مدیریت پهنای باند و اطلاعات در گردش در دست ما نیست و خیلی راحت یک اپیکیشن 70 درصد ترافیک مصرف کشور را در دست می گیرد و به راحتی به قانون کشورمان دهن کجی کرده و سرور به داخل کشور نمی آورد و متاسفانه دستگاه های نظارتی، مدیریتی و اجرایی خیلی بر این موضوع دقت ندارند.

وی در ادامه این مطلب گفت: بسیاری از نرم افزار ها به واسطه اینکه بیرون از مرزهای ایران وجود داشته و سیاست گذاری می کنند عملاً فضای مجازی را در اختیار دست گرفته اند؛ اپلیکیشین های بسار زیادی وجود دارند که از بیرون مرزها مدیریت می شوند.

این روزنامه نگار در خاتمه عنوان کرد: شبکه ملی اطلاعات می تواند نقش بسیار خوبی در مدیریت داخلی این فضا داشته باشد؛ البته ذکر این نکته ضروری است که صرف راه اندازی عنوان شبکه ملی اطلاعات به درد کسی نمی خورد باید سامانه هایی برای این موضوع طراحی شود و مدیریت جریان اطلاعات در دست ما باشد نه اینکه برای این تکنولوژی دوباره از فناوری های وارداتی استفاده کنیم و اسم آن را شبکه ملی اطلاعات بگذاریم و عملا نیازمند فناوری غیر بومی باشیم چراکه در این صورت باز هم مدیریت فضای مجازی در دست غیر ایرانی هاست و منابع کشور به هدر خواهد رفت.


ارسال نظرات