گفتگوي تفصيلي آران مغان با اولين داروساز بومي شهرستان پارس آباد

یک داروساز با بیان اینکه كشور ما از نظر ساخت دارو خودکفا است گفت:متاسفانه فرهنگ مصرف دارو در بين مردم اصلا خوب نیست.
کد خبر: ۸۷۳۴۳۹۰
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، پنجم شهریورماه به مناسبت سالروز تولد محمد زکریای رازی فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی، روز داروسازی در ایران نام گذاری شده‌ است به همين مناسبت بهانه اي شد تا با یکی از نخبه های بومي شهرستان پارس آباد كه در زمينه داروسازی دست چيره اي دارد به گفتگو بنشینیم.

دكتر يعقوب جمالي در سال ۱۳۵۳ در روستای تربت کندی از توابع بخش اصلاندوز متولد شد و تحصیلات ابتدایی را در روستای تربت کندی و راهنمایی و دبیرستان را در شهر اصلاندوز سپري كرد. در سال ۱۳۷۲ وارد رشته دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و در سال ۱۳۷۸ با معدل (الف) داروسازی را به پايان رساند و پس از طي دوره مقدس سربازی در سال ۱۳۸۰ اقدام به تاسيس داروخانه در شهرستان پارس آباد كرد و 15 سال است كه در اين شغل و ساخت داروهاي تركيبي مشغول خدمت رساني به مردم منطقه است.

آران مغان:دکتر ابتدا از خودتان برايمان بگویید؟

یعقوب جمالی متولد ۱۳۵۳ فارغ التحصیل دکتری داروسازی از دانشگاه تهران هستم.

آران مغان:لطفا از رشته داروسازی بگویید.

داروسازی رشته علمی- عملی و بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است كه در رابطه با ساخت و تولید و مصرف و خاصیت داروها و بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر رشته‌ داروسازی‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ این‌ ماده‌ (تبدیل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ برای‌ بیمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ یا استفاده‌ از روش‌های‌ تزریقی‌) و بررسی‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بیمار می‌پردازد.

آران مغان:شما اولين داروساز بومي در منطقه هستید می توانید در این زمینه و اینکه چگونه به این مرحله رسیده اید توضیح دهید؟

با عنایت خداوند متعال و دعای خیر پدر و مادرم و پشتکار و تلاش مستمر به این مرحله رسیدم و با اينكه در سال 1372 برای اولین بار دانشگاه اردبیل رشته پزشکی دانشجو قبول می کرد و علی رغم اینکه پزشکی طرفدار زیاد داشت و من هم می توانستم در این رشته قبول شوم ولی بعلت علاقه به رشته داروسازي، دانشگاه تهران را برای تحصیل در این رشته انتخاب و از اين دانشگاه هم فارغ التحصيل شدم و هم اكنون بعنوان اولين داروساز بومي پارس آباد در خدمت اهالي شريف اين منطقه هستم.

آران مغان:چطور شد به داروسازي روي آورديد؟

از دوران راهنمایی برای کارورزی به بهداری اصلاندوز می رفتم و از آن موقع بود كه با تشويق پدر و مادر و برادر بزرگترم به داروسازی علاقه مند شدم و اين شد كه به اين شغل روي آوردم.

آران مغان:به نظر شما فرهنگ مصرف دارو در بین مردم چگونه است؟

متاسفانه فرهنگ مصرف دارو در بين مردم اصلا خوب نیست مصرف ناقص و عدم رعایت دوره درمان و رعایت نکردن طریقه مصرف و مصرف خودسرانه دارو بسيار زیاد است.

آران مغان:مردم در مصرف دارو تاکيد دارند که دارو خارجی باشد به نظر شما آیا داروهای ایرانی قدرت رقابت با داروهای خارجی را دارند؟

داروهای خارجی از نظر کیفیت و اثربخشی تفاوتی آن چنانی با داروهاي ايراني ندارد و متاسفانه در فرهنگ جامعه ما جا افتاده که جنس خارجی بهتر است که این موضوع در مورد دارو هم وجود دارد در صورتی که این موضوع در مورد دارو صحيح نیست.

آران مغان:داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟

به جرات مي توان گفت داروهای ایرانی از نظر کیفیت از خارجی ها بهتر است كشور ما از نظر داروسازی در خاورمیانه اول و در ردیف کشورهای پیشرفته اروپایی است ولی کشورهای استعمار غربی طوری فرهنگ جامعه را عوض کرده اند كه همه تصور می کنند داروی خارجی بهتر از ایرانی است در صورتی که واقعا این طور نیست حتی از کشور همسایه آذربایجان بیماران داروی ایرانی را درخواست می کنند و به اين باور رسيده اند که داروی ایرانی بهتر عمل می کند.

آران مغان:مصرف دارو بدون تجویز دکتر چه عوارضی را می تواند داشته باشد؟

دارو بدون تجویز پزشک و بدون مشاوره با داروساز نباید مصرف شود و موجب عوارض مختلف در بدن می شود دارو در حقیقت مانند سم می ماند اگر درست مصرف شود اثر درمانی دارد و در غیر اینصورت موجب ایجاد اثرات سمی در بدن می شود.

آران مغان:نظرتان راجع به داروهایی که از طریق اینترنت و ماهواره تبلیغ می شود چیست؟

داروهایی که از طریق ماهواره تبلیغ می شود همگی تقلبی بوده و نباید به آنها اعتماد کرد ممکن است آلودگی میکروبی و قارچی و رادیو اکتیوتیه داشته باشد و عوارض بسیار شدید و غیر قابل جبران برای فرد به دنبال داشته باشد.

آران مغان:آیا رفع تحریم ها تاثیری روی صنعت داروسازی ایران می تواند داشته باشد یا خیر؟

رفع تحریم ها تاثیر چندانی بر صنعت داروسازی ایران ندارد كشور ما از نظر ساخت دارو خودکفا است و فقط در چند مورد خاص واردات دارو داریم از نظر تکنولوزی و هم از نظر صنعت ساخت از خیلی از کشورها جلو هستیم ولی از ایده ال فاصله داریم که باید بیشتر تلاش کنیم.

آران مغان:مشكل اصلي اين روزهاي داروسازها و داروخانه ها چيست؟

مشکل اصلی داروسازها و داروخانه ها عدم وجود قوانین مترقی و به روز در مورد داروسازی است که متاسفانه قوانین سال ۱۳۳۴شمسی همچنان حكمفرماست که می بایست مسوولین محترم وزارت بهداشت تجدید نظر اساسی در این قوانین كنند. از سويي عدم پرداخت مطالبات داروخانه ها از طرف بيمه ها و كمبود بعضي اقلام داروها و ماليات سنگين و هزينه هاي زياد داروخانه ها باعث شده كه تعرفه مشاوره دارويي دو سال است كه تغييري پيدا نكند.

آران مغان:بیشترین دارویی که در بین مردم شهرستان پارس آباد مصرف می شود، چیست؟

بیشترین داروهاي مصرف شده در بين مردم داروهای مسکن، کپسول اموكوسیلین می باشد که باید توجه داشت که مصرف خودسرانه دارو سبب عوارض های مختلف می شود و براي بيماري هاي ساده اي از قبيل سرماخوردگي به دنبال مصرف اين قرص نباشند.

آران مغان:اگر به گذشته برگرديد بازهم شغل داروسازي را انتخاب مي كرديد؟

اگر دوباره درس خوانده و در کنکور شرکت می کردم باز هم داروسازی را با عشق و علاقه ای که به این رشته دارم انتخاب می کردم. چرا كه معتقدم داروسازی رشته علمی و عملی و بسیار جالب و متنوع است که متاسفانه در کشور ما خوب جا نیفتاده در حالي كه در بیشتر کشورهای پیشرفته خیلی بیشتر و بهتر جایگاه داروسازان شناخته شده تر هستند و در واقع داروساز به عنوان تکمیل دهنده حلقه درمان نقش بسيار حیاتی و اساسی در راهنمایی و مشاوره به بیماران و پزشکان همکار دارد.

آران مغان:تا كنون در زمينه داروسازي هم به اون چيزي كه مدنظرتون بود رسيده ايد؟

با لطف خدای بزرگ و همراهی خانواده از طريق این رشته به آنچه در ذهنم متصور بود چه از لحاظ مادي و معنوی رسیده ام و خدا را شاكرم كه در اين راه ياس و نااميدي در من راه نداد.

آران مغان:چند سال است كه مشغول داروسازي هستين؟

نزديك 18 سال است که در شهرستان پارس آباد در زمينه داروسازی بطور خاص مشغول فعاليت هستم.

آران مغان:مشوق شما در اين كار چه كسي بود؟

مشوق بنده برادر بزرگترم دکتر یوسف جمالی بودند که با تلاش پدرم و مادرم به آن چه مقدّر بود رسیدم و حقيقتا اگر كمك و حمايت آنها نبود چه بسا در اين راه شكست مي خوردم.

آران مغان:بهترين و تلخ ترين لحظه در زندگي شما؟

بهترين لحظه زندگي ام قبولي در رشته داروسازي و تلخ ترين لحظه هم از دست دادن پدرم است كه پشتوانه اصلي من بود و نقش بسيار زيادي در موفقيتم داشت.

آران مغان:بزرگترين موفقيتي كه تا كنون كسب كرده ايد؟

جلب اعتماد و احترام مردم

آران مغان:آرزوي شما؟

سربلندی ایران اسلامی و آرامش و امنیت و صلح برای تمام مردم جهان در كنار سلامتي مردم و شفاي بيماران.

آران مغان:سخن پایانی شما؟

امیدوارم در سایه حق تعالي سربلندی و آرامش امروز کشورمان در سایه رهبر فرزانه انقلاب تداوم داشته باشد.

مصاحبه از :مرتضی بری-خبرنگار سایتآران مغان

ارسال نظرات