رئيس سازمان حج و زيارت اعلام كرد

ظرف 10 روز آینده، جلسه وزارت خارجه و دادستانی کل کشور درباره شکایات خانواده شهدای منا برگزار می‌شود

اوحدی گفت: شكايت خانواده‌هاي شهداي فاجعه مناو مكه در روزهاي آينده به وزارت امور خارجه و دادستاني كل كشور ارائه خواهدشد.
کد خبر: ۸۷۳۴۴۰۲
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت؛ مهندس سعيد اوحدي درباره جلسه پيگيري ابعاد حقوقي و قضايي فاجعه منا كه به دعوت دادستان كل كشور انجام گرفت، اظهار كرد:‌ روز چهارشنبه جلسه‌اي به منظور چگونگي پيگيري مسئله حقوقي مرتبط با فاجعه منا و مكه به دعوت حجةالاسلام والمسلمين منتظري دادستان كل كشور و با حضور معاون كنسولي وزارت امور خارجه، كارشناسان وزارت امور خارجه، معاونان سازمان حج و زيارت و معاونان دادستان كل كشور برگزار شد.

وي ادامه داد:‌ در اين جلسه نقطه نظرات كارشناسي دستگاههاي مختلف و مدعوين درباره چگونگي پيگيري و آخرين گزارشات پيگيري حقوقي فاجعه منا و مكه به بحث گذاشته شد.

رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: با توجه به اينكه مسئوليت حقوقي فاجعه منا و مكه يا هرگونه حوادثي كه براي شهروندان ايراني در ساير كشورها اتفاق بيفتد بر عهده وزارت امور خارجه است، معاون كنسولي اين وزارتخانه گزارش جامعي از روند بررسيها درباره اين فجايع را ارائه داد.

مهندس اوحدي افزود: سازمان حج و زيارت و دادستاني تهران نيز در اين نشست گزارشها و مستندات خود را از اين فجايع ارائه كردند و ابعاد مختلف فاجعه منا و مكه را مورد بررسي قرار دادند.


وي عنوان كرد: در اين جلسه تاكيد شد كه در مدت يك هفته، فرم شكايات خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا تنظيم شده و تحويل وزارت امور خارجه و دادستاني كل كشور داده شود تا آنها نيز با بكارگيري ظرفيتهاي مختلف داخلي و بين‌المللي به منظور استيفاي حقوق خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا تلاش و پيگيري لازم را انجام دهند.

رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: قرار است ظرف 10 روز آينده نيز وزارت امور خارجه و دادستاني كل كشور بعد از دريافت شكايتها جلسه‌اي براي بررسي بيشتر و بهتر ابعاد حقوقي و پيگيريها برگزار كنند.

اوحدي يادآور شد: تنظيم شكايتها كه وكالت آن توسط خانواده‌هاي شهدا پيش‌تر ارائه شده است در روزهاي آتي در شكلي حقوقي انجام مي‌گيرد و به دادستاني كل كشور و وزارت امور خارجه تحويل داده مي‌شود.

وي به گزارش معاونت كنسولي وزارت امور خارجه در جلسه دادستاني اشاره كرد و گفت: وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارش كامل بر ادامه پيگيري حقوقي شهداي فاجعه منا و مكه تاكيد كرد.

رئيس سازمان حج و زيارت يادآور شد: وزارت امور خارجه در اين جلسه اعلام كرد كه عواملي همچون قطع رابطه ايران و عربستان و عدم عضويت عربستان سعودي در كنوانسيونهاي حقوقي و بين‌المللي دنيا، باعث كندي و دشواري بررسيها و پيگريهاي حقوقي شده كه اين مهم به طور جدي بررسي و پيگيري خواهد شد.

جلسه پيگيري ابعاد حقوقي و قضايي فاجعه منا با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مسئول و به رياست حجةالاسلام والمسلمين منتظري در دادستاني كل كشور تشكيل شد.

قشقاوي معاون كنسولي وزارت خارجه، جعفري دولت آبادي دادستان تهران، اوحدي رييس سازمان حج و زيارت، رحيمي معاون سياسي-امنيتي دادستان كل كشور، شهرياري سرپرست دادسراي جنايي، حجةالاسلام نكونام مشاور دادستان كل كشور و برخي مسئولان دستگاه‌هاي ديگر از جمله افرادي بودند كه در اين جلسه مهم حضور يافتند؛ نمايندگان دستگاهها همچنين به ارائه گزارش در رابطه با پيگيريهاي انجام شده پرداختند.

در اين جلسه همچنين، ضمن بررسي مشكلات خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا، راهكارهاي بررسي دقيق اين فاجعه از منظر حقوق بين الملل و چگونگي پيگيري آن در مجامع حقوقي و بين المللي داخلي و خارجي ارائه شد.

حجةالاسلام والمسلمين محمد ابراهيم نكونام مشاور عالي دادستان كل كشور هم در حاشيه جلسه پيگيري حقوقي و قضايي فاجعه منا اعلام كرد كه مقرر شده تا وزارت امور خارجه در رابطه با كشورهايي كه مي‌توانند راهي براي طرح دعوي در محاكم حقوقي عربستان باز كنند، اقداماتي را انجام دهد.
ارسال نظرات