فعال رسانه‎ای در گفت و گو با «بسیج»:

مطالبه امان‌نامه از آمریکا توسط ظریف بعید نبود

مهدی خانعلی زاده گفت: هرچقدر نیز دوستان با زبان انگلیسی یا هر زبانی که می‎دانند بروند با امریکایی‎ها صحبت کنند، دست دهند و راه بروند نهایتا چنین اتفاقی نمی‎افتد که آنها امان نامه دهند.
کد خبر: ۸۷۳۵۱۸۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
مهدی خانعلی زاده فعال رسانه‎ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر گرفتن نامه آرامش بخش از وزارت خزانه‌داري امريكا برای اینکه بانك‌هاي خارجي همكاري خود را با ايران از سر بگيرند عنوان کرد: تعبیری که آقای ظریف از عبارت Letter of Comfort استفاده کرده -برخلاف تسلطی که به زبان انگلیسی دارد- معنایی که از این واژه برمی‎آمد را قلب کرده و گفته "نامه آرامش بخش"؛ درصورتی که مصداق بارز این کلمه "امان نامه" و "تاییده" است.

خانعلی زاده در ادامه این مطلب تصریح کرد: بر این اساس یعنی وزارت خزانه داری امریکا باید لطف کند نامه‎ای را در اختیار بانک‎های خارجی قرار دهد که بتوانند از سر لطف و نه از قانون و ساز وکار بین المللی بتوانند با ایران همکاری داشته باشند تا بانک‎های ایرانی کار خود را پیش ببرند.

وی گفت: این مسئله نشان دهنده این است که آنچه که در سند توافق برجام امضا شده اساسا به حقوق ایران توجهی نشده یعنی نظر به اینکه بنای مذاکرات ما بر  رفع تحریم‎ها بود و قرار بود تا یک سری امتیازات بدهیم و امتیاز اصلی که می‎گیریم رفع تحریم‎ها باشد، اما این مسئله اساسا در برجام وجود ندارد.

خانعلی زاده با تاکید بر اینکه اگر استقامت و ایستادگی می‎شد قطعا تحریم‎ها جای افزایش نداشت و به ضد خودش تبدیل می‎شد عنوان کرد: این اثبات حرف سه سال پیش منتقدین است که همان زمانی که توافق موقت امضا شد هشدار دادند و بیان کردند که ما دلواپس این مذاکرات هستیم و متن منتشرشده با ادعای دوستان مذاکره کننده نمی‎خواند، همجنان که در توافق نهایی نیز به این صورت است.

این فعال رسانه‎ای در ادامه این مطلب بیان داشت: بزرگ ‎ترین سند اثبات این مطلب نیز سخن اخیر وزیر خارجه است که درخواست امان نامه کرده؛ یعنی دوستان مذاکره کننده بعد سپری شدن چندسال از مذاکره و چند ماه از اجرای برجام به این نتیجه رسیدند که امریکا باید لطف کند و اجازه همکاری بانک‎های خارجی با ایران به منظور رفع تحریم‎ها را صادر کند.

خانعلی زاده اظهار داشت: از آقای ظریف چنین اظهاراتی بعید نبود چراکه او در دوره قبل نیز که مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت چند ماه مانده به انتخابات در حضور البرادعی از او درخواست امان نامه سیاسی می‎کند تا یک سری امتیازات را بگیرد به منظور اینکه جناح سیاسی مطبوع او بتواند در داخل ایران رای بیاورد و ادامه فعالیت‎های بین المللی شان را پیش ببرند که آن موقع چنین اتفاقی نیفتاد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: قطعا در این مورد اخیر نیز چنین اتفاقی نمی‎افتد؛ چراکه بدعهدی امریکا اثبات شده و او حتی حاضر نیست برای اینکه یک امتیازی به غرب گرایان داخلی دهد از مواضع اساسی خود عدول کند و نعل به نعل آن چیزی که برای منافع خودش که ضد منافع ملی ایران است پیاده می‎کند، هرچقدر نیز دوستان با زبان انگلیسی یا هر زبانی که می‎دانند بروند با آنها صحبت کنند، دست دهند و راه بروند نهایتا چنین اتفاقی نمی‎افتد که آنها امان نامه دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار