نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خبرنگاران باید واقعیت ها و مشکلات جامعه را رسانه ای کنند به شرط اینکه به نظام ضربه نزند و محل سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۰۵
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

به گزارش بسیج رسانه خوزستان، آیت الله محسن حیدری در مرحله سوم از نخستین دوره طرح ولایت بسیج رسانه خوزستان در تبیین موضوع اخلاق در رسانه اظهار داشت: اخلاق مجموعه ای از باید و نباید ها، ضوابط و قواعدی است که افراد باید در تمامی زمینه ها اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زندگی و کاری رعایت کنند.

 

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که به جد به رعایت اخلاق نیاز دارد کار در رسانه و خبرنگاری است افزود: روح کار رسانه ای با روح رسالت انبیا همسان است زیرا قرآن نیز انبیا را اصحاب رسانه که رسالت آنان رساندن پیام ها و واقعیت ها و ایده های سازنده به افراد بی خبر و غافل معرفی می کند.

 

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه خبرنگار مؤمن، متدین و اخلاق مدار باید هفت اصل را در رابطه با اخلاق رسانه ای مدنظر قرار دهد اظهار کرد: اصل اول علم است یعنی خبرنگار نباید موضوعی را که به آن علم و یقین و آگاهی ندارد منعکس و بر اساس شایعات کارکند.

 

آیت الله حیدری صداقت را دومین اصل اخلاق در رسانه عنوان کرد و گفت: دروغ گفتن حرام است ولی راست گفتن نیز واجب نیست؛ برخی مواقع برای اینکه کسی متضرر نشود می توان سکوت کرد.

 

وی ادامه داد: اصل سوم نیز خیرخواهی است؛ البته همه مردم باید در مراحل زندگی برای دیگران خیر بخواهند. اما خبرنگاران باید خیر جامعه را درنظر گرفته و از سر اخلاص و خیرخواهی خبر بنویسد که این نوع رفتار از اخلاق انبیای الهی است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خبرنگاران باید حقایق را به مسئولین برسانند؛ کار خبرنگار نصیحت کردن است؛ آنها باید واقعیت ها و مشکلات، تبعیض ها را رسانه ای کنند به شرط اینکه به نظام ضربه نزند و محل سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.

 

دکتر حیدری اصل چهارم را شجاعت دانست و افزود: وقتی انسان حقیقتی را متوجه شد نباید از بیان آن واهمه داشته باشد؛ شجاعت یک ویژگی بسیار مهم برای رسانه است. انبیاء نیز در ابلاغ پیام الهی از هیچ چیز و هیچ کس غیر از خدا ترسی نداشتند.

 

وی با بیان اینکه میان ترس از خدا و مردم رابطه مستقیمی وجود دارد؛ ادامه داد: انسان هایی که می ترسند در ظلمت جهل به سر می برند و می پندارند ظالمین و مستکبرین قدرتی دارند ولی کسی که از خدا می ترسد دلش پر نور است و برای این قدرت ها ارزشی قائل نیست و فقط در مقابل خداوند خشیت دارد.

 

امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: خبرنگار اگر حقیقتی را دید ولی از ترس صاحبان قدرت و زور حقیقت را کتمان کرد ترسو و بزدل است. خبرنگار به خاطر نشر حقیقت به کسی باج نمی دهد.

 

آیت الله حیدری در خصوص دوری از لجاجت به عنوان اصل پنجم در اخلاق رسانه ای گفت: لجاجت ناشی از جهالت  و هوای نفس است، انسان مهذب در برابر حق تسلیم است اما افراد جاهل لجاجت می کنند.

 

وی تعصب را بر دو نوع  منفی و ویرانگر مثبت و سازنده دانست و اظهار کرد: وابستگی‌های غلط و غیر منطقی به عشیره و آداب و حزب و گروه خاص را تعصب منفی و تعصب نسبت به ارزش‌ها، خوبی‌ها و کمالات در زمره تعصب سازنده و مثبت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی در رسالت خبرنگاری گاهی دچار تعصب منفی شده و سخن خلاف مصالح کشور و انقلاب را به خاطر حفظ منافع حزب و گروهشان می زنند.

 

آیت الله حیدری افزود: اصل ششم نیز دوری از اهانت است چرا که فحاشی جز ایجاد فتنه چیزی در بر ندارد بنابراین خبرنگار علاوه بر اینکه باید حقیقت را بگوید نوع بیان و نوشتارش باید همراه با ادب باشد.

 

وی شفافیت را اصل هفتم عنوان کرد و افزود: خبرنگاران باید مطالب و اخبار خود را رک، صریح، در عین شفافیت و بدون روتوش بیان کنند.

 

امام جمعه موقت اهوازدر مورد مسئولانی که انتقاد پذیر نبوده و درصورت نقد توسط خبرنگاران به سرعت جبهه می‌گیرند گفت: اگر کسی ریگی درون کفشش نباشد ناراحت نمی شود و دو پهلو صحبت نمی کند.

 

نخستین دوره طرح ولایت بسیج رسانه با هدف تبیین اهداف رسانههای انقلابی، چگونگی اقدامات این رسانه‌ها در پاسداشت آرمان‌های انقلاب، تحلیل افکار ضد انقلابی استکبار و شناخت شبکههای اجتماعی و ... توسط سازمان بسیج رسانه خوزستان برگزار شد که مورد استقبال قابل توجه اصحاب رسانه نیز قرار گرفت.

 



ارسال نظرات