عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: دستگاه‎های امنیتی و مخصوصا قضایی بایستی به این موضوع به جد رسیدگی کنند و اگر چنین موضوعی اثبات شود باید باعوامل انتخاب کننده چنین فردی در تیم مذاکره کننده برخورد صورت گیرد.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۴۰
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
محمدعلی پور مختار عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص بازداشت "دری اصفهانی" عضو دوتابعیتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مسئول امور بانکی این مذاکرات به اتهام جاسوسی برای انگلیس بیان داشت: جای تاسف است که ببینیم در بین تیم مذاکره کننده و کسانی که باید نسبت به امنیت ملی و منافع مردم به شدت حساس باشند، یک عنصری حضور داشته که بخواهد جاسوس دشمنان این نظام باشد و به عنوان حافظ منافع آنها در مذاکرات عمل کند.

پور مختار در ادامه عنوان کرد: طبیعتا همه مذاکراتی که محرمانه بوده و این شخص در آن حضور داشته اخبار آن در اختیار دشمنان قرار می‎گرفته و آنها نیز بر مبنای منافع خود و به ضرر مردم دستوراتی را به این فرد دادند تا در توافق نهایی آنها را مدنظر قرار دهد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص دری اصفهانی با بیان اینکه حسب اخبار این فرد مسئول کارگروه مالی و بانکی بوده گفت: یکی از مسائل ما در مذاکرات همین رفع تحریم‎های پولی و بانکی است که شاهد هستیم امروز اجرایی و محقق نشده و در این بخش شاهد ضعف توافق بوده و هیچ گونه ضمانت اجرایی و تعهد روشن و مشخصی را مخصوصا برای کشور امریکا و تعیین تکلیف دلار در فرآیند مبادلات با کشورهای مختلف شاهد نیستیم حتی طوری شده که امریکا رسما اعلام می‏‏‎کند اجازه عملیات بانکی و معاملا ایران با سایر کشورها با دلار را نمی‎دهد.

پور مختار در ادامه عنوان کرد: با وجود اینکه تیم مذاکره کننده و مخصوصا شخص دری اصفهانی مطلع بوده که نوعا عملیات ارزی ما با دلار است؛ اما نسبت به این موضوع بی‎توجهی شده یا مسکوت نگه داشته شد تا موجب سوءاستفاده امریکا و جلوگیری این کشور از عملیات بانکی ما با دلار شود و عملا آثار مذاکرات و برجام را که هدف بر این بوده که بلافاصله بعد از اجرا حل شود و تا کنون حل نشده است حذف کند؛ که این مسائل نشانگر زمینه‎های پشت صحنه‎ برجام است که آثار آن را در تهیه متن نهایی و توافق برجام می‎توانیم ارزیابی کنیم.

نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ تاکید کرد: دستگاه‎های امنیتی و مخصوصا قضایی بایستی به این موضوع به جد رسیدگی کنند و اگر چنین موضوعی اثبات شود باید با عواملی که در انتخاب چنین فردی در تیم مذاکره کننده نقش داشتند برخورد صورت گیرد و از سوی مسئولین مربوطه پاسخگو باشند، چرا که با این همه حساسیتی که این مذاکرات داشته دقت کافی در انتخاب افراد صورت نگرفته است.

پور مختار در ادامه افزود: همچنان که حتما یک روندی را برای اصلاح توافق نامه داشته باشیم چراکه این فرد نیروی دشمن ما بوده و علی رغم تاکیدات و هشدارهای جدی و مکرر مقام معظم رهبری درخصوص نفوذ، از همین موضع ضربه می‎خوریم که یک چنین فردی در متن مذاکرات قرار می‎گیرد، وزارت خارجه نیز باید این مسئله را دنبال و روش را اصلاح کند و ضمانت اجرایی کافی نیز باید برای امریکا پیش بینی شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: ما نیز در کمیسیون قضایی این مسئله را در دستور مطرح می‎کنیم که بتوانیم این موضوع را دنبال کنیم تا به یک جای روشن و مشخص برسد و پس از آن ورود خواهیم کرد.
ارسال نظرات