به راحتی می توان فهمید امان نامه گرفتن ظریف از آمریکا به چه علت است و نامه آرامش بخش آمریکا به کشورهایی که قصد مبادله بانکی با ایران را دارند با چه هدفی و با چه شرطی و تحت په شرایطی صادر خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۹۶
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج – قهرمان دیپلماسی ایران! مي‌گويد براي اينكه بانك‌هاي خارجي، همكاري خود را با ايران از سر بگيرند، حاضر است از وزارت خزانه‌داري امريكا براي آنها نامه آرامش بخش (امان نامه) بگیرد.

با وجود اینکه شخص رئیس جمهور و مذاکره کنندگان و حامیان دولت در جریان مذاکرات و برجام از رفع تمامی تحریم ها و تعظیم قدرت ها در برابر ایران و اینکه برجام برای ما عزت آورده است سخن می گفتند اما «تقریبا هیچ» چیز عایدی ملت ایران نشد.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی  در تازه ترین اظهارات خود گفته است: «هیچ عزتی بالاتر از این نیست که کشوری به تنهایی روبه روی 6 قدرت بزرگ جهانی می‌نشیند و با آنها صحبت می‌کند، این به رسمیت شناختن قدرت ایران است.»؛ آیا اعتراف وزیر محترم امور خارجه درباره اینکه اگر کشوری بخواهد با ایران مبادله بانکی انجام دهند اجازه کدخدا را می طلبد، آیا این معنی به رسمیت شناختن قدرت ایران است؟

تکرار کنید! نامه آرامش بخش

نامه آرامش بخشی که ظریف از آن نام برد مقوله جدیدی است که در جریان سفر به آمریکای لاتین رونمایی شد. اعتراف ظریف از روی ناچاری بود و پیش از هر چیزی ناکارآمدی برجام و "تقریبا هیچ" بودن دستاوردهای آن را بار دیگر ثابت کرد؛ عزت کاغذی برجام نشان داد که  ما برای انجام معاملات بانکی نیازمند هستیم که از آمریکا به صورت موردی نیز تاییدیه اخذ کنیم.

برجام باعث محاصره اقتصادی و سیاسی ایران شده است

وقتی امان نامه شیطان، عزت و استقلال ایران را هدف قرار داده است/ پشت پرده امان نامه آمریکا چیست؟

زهره طبیب زاده نوری نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی  خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه براي اينكه بانك‌هاي خارجي همكاري خود را با ايران از سر بگيرند، حاضر است از وزارت خزانه‌داري امريكا براي آنها نامه تضمين كتبي بگيرد، اظهار داشت: برجام برای کشور  وابستگی سیاسی و اقتصادی را رقم زده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر ما بخواهیم قطعات یدکی را وارد کنیم باید تاییدیه آن قطعه را از آمریکایی ها بگیریم و اگر بخواهیم تبادلات بانکی انجام دهیم، همه تراکنش های بانکی را آمریکایی ها زیر نظر می گیرند.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: برجام باعث شده که هر نوع مبادله تجاری که بخواهیم با سایر کشورها داشته باشیم باید مجوز خرید هواپیمایمان را هم از آمریکا بگیریم و رفته رفته به جایی می رسد که مجوز خرید گندممان را نیز باید از آمریکایی ها بگیریم زیرا مبادله بانکی ما باید با اطلاع آنها صورت بگیرد.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: برجام باعث محاصره اقتصادی و سیاسی ملت ایران شده است؛ برجام سبب شده تا همه ارکان اقتصادی و سیاسی ما کنترل شده باشد و مسوولین مذاکره کننده نیز از کنترل آمریکا بر اقتصاد و سیاست ما به مردم چیزی نمی گویند.
سوال اساسی این جاست که صدور امان نامه از سوی آمریکا برای بانک هایی که قصد مبادله با ایران را دارند به چه شرط و شروطی صادر خواهد شد؟ آیا برجام وسیله ای برای طرح موضوعات جدید و محدودیت های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران است؟ 

نکته این بحث این جاست که مگر قرار نبود، تحریم ها بواسطه برجام از بین برود؟ اما حالا مشخص نیست نیاز به دریافت نامه آرامش بخش از امریکا برای همکاری اقتصادی با ایران بر چه مبنایی در دستور کار قرار گرفته است. 

آیا دولت محترم بنفش به بهای منافع جناحی و حزبی اش، امنیت ملی و سیاسی و اقتصادی کشور را به خطر می اندازد؟ البته پیش تر از این، محمدجواد ظریف نشان داده است در مذاکرات هسته‌ای، توجه ویژه‌ای به اهداف باندی و گروهی خود دارد. نگرانی وزیر خارجه برای منافع حزبی و جناحی اش آنقدر زیاد است که او در آمریکا و در پاسخ به هاله اسفندیاری، یکی از عناصر انقلاب‌های مخملین، از تبعات شکست مذاکرات ابراز نگرانی می‌کند و به او یادآوری می‌کند که اگر مذاکرات شکست بخورد؛ جریان رقیب آنها انتخابات مجلس را خواهد برد!

البته این بار نخستی نبود که جواد ظریف در پوشش مذاکرات هسته‌ای، دغدغه‌های حزبی خود را مطرح کرد. او در جریان مذاکرات هسته ای، 2 بار دیگر هم آداب دیپلماتیک را کنار گذاشت و درباره عواقب شکست مذاکرات بر فضای سیاسی داخل ایران گفت. 

جواد ظریف بلافاصله پس از شکست مذاکرات وین 5 در صفحه توئیتر خود نوشت: «دستیابی به توافق جامع هسته‌ای غیرممکن نیست، نیاز است توهمات کنار گذاشته شود، نباید مانند سال 2005 فرصت از دست برود». نگرانی برای از دست رفتن «فرصت» همانند سال 2005 آنقدر واضح بود که شبکه بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: نگرانی اصلی ظریف برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه باخت دوباره تیم روحانی در انتخابات آینده و تکرار تجربه انتخابات 1384 است.

نزديك به هفت ماه بعد از اجراي توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5، مقام‌هاي ايراني همچنان مي‌گويند كه دولت امريكا در اجراي برجام كارشكني مي‌كند. عراقچی معاون وزير امور خارجه هفته گذشته در همايش «برجام گذشته، حال و آينده» با اشاره به اينكه يك خواسته برجام رفع همه تحريم‌ها بوده، گفت: غربی ها سعي مي‌كنند ميوه‌هاي برجام كمتر به ايران برسد و مزاياي برجام محدود شود و در اين ميان دست‌هاي شيطنت‌آميز برخي كشورها مثل امريكا و اسرائيل نمايان است.

با توجه به تجربه ای که در طی این 3 سال مذاکره با آمریکا برای ملت ایران به وجود آمده و بدعهدی آمریکایی ها در اجرای تعهداتشان در برجام به اثبات رسیده، جای سوال است که چرا هنوز هم دولتمردان ما چشم امید به دستان کدخدا دارند؟ پر واضح است که از این پس شاهد گربه رقصاندن بیش از پیش آمریکایی ها در اجرای تعهداتشان در برجام خواهیم بود و میتوان پیش بینی کرد از این پس باید شاهد بهانه گیری ها و زیاده خواهی های سیستم خزانه داری آمریکا برای صدور هر نامه ی اطمینان بخش به یک بانک خارجی باشیم.

روزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند به آمریکایی ها نمی توان خوشبین بود و به مذاکرات خوشبین نیستند و یکی از شروط نه گانه ایشان، تعهد کتبی رئیس جمهور آمریکا برای رفع تحریم ها بود( که به همت وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده محقق نشد و یکی از خطوط قرمزی بود که نادیده گرفته شد) و منتقدان برجام به بدعهدی آمریکایی ها اشاره می کردند دولتمردان محترم، منتقدان را به جهنم حواله می دادند و  برچسب دلواپس و امثالهم را نثارشان می کردند.

نامه آرامش بخش آمریکا کجا را نشانه گرفته است؟

تیر خلاص ظریف بر عزت و امنیت جمهوری اسلامی شاید همین امان نامه گرفتن از آمریکا باشد چرا که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید چهار ماه پس از اجرای برجام گفته بود: ایران برای اینکه بتواند با بانک های جهان کار کند و سرمایه گذاران کشورهای دیگر را متقاعد به سرمایه گذارای در این کشور کند باید برنامه موشکی خود را محدود و دست از حمایت از تروریسم بر دارد. 
وی ادامه داد: به موسسات مالی بین المللی گفته ایم در تجارت با ایران اجازه چه کاری را دارند یا ندارند. ماجرای تحریم ها را جدی می گیریم، موسسات بزرگی هستند که به دلیل دور زدن تحریم ها باید غرامت زیادی پرداخت کنند و تا زمانی که ایران از تروریسم حمایت می کند و آزمایش های موشکی بالستیک انجام می دهد نباید انتظار داشته باشد در ایران سرمایه گذاری شود.

حال به راحتی می توان فهمید امان نامه گرفتن ظریف (وزیری که مدعی بود آمریکا با یک بمب می تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد) از آمریکا به چه علت است و نامه آرامش بخش آمریکا به کشورهایی که قصد مبادله بانکی با ایران را دارند با چه هدفی و با چه شرطی و تحت په شرایطی صادر خواهد شد. 


ارسال نظرات