مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان با اشاره به نقش بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: واحد خواهران کانون های مساجد می توانند در تغییر رویکرد اصلاح الگوی مصرف نقش آفرین باشند.
کد خبر: ۸۷۳۵۵۴۷
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری شبستان از بندرعباس، نشست شورای مشورتی واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان با موضوع«زنان، مسجد و اقتصاد مقاومتی» لحظاتی پیش(3 شهریور) با حضور مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان، اساتید حوزه و دانشگاه، فعالان فرهنگی و جمعی از رابطین منطقه ای واحد خوهران کانون ها در بندرعباس برگزار شد.

حجت الاسلام احمد پهلوانی، در این نشست پرداختن به اصلاح الگوی مصرف را یکی از مقدمات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، که فرمودند:«تا زمانی که جامعه اسلامی از بیگانگان تقلید نکند در مسیر سعادت و نیکبختی خواهد بود و هرگاه که به شیوه بی دینان لباس بپوشند و تغذیه کنند، به خواری خواهند افتاد»، عنوان کرد: دین اسلام همواره به میانه روی در مصرف تاکید دارد.

وی، شیوع گناهانی نظیر اسراف، تبذیر و تجمل و مدگرایی را که موجب هدررفت سرمایه های ملی و تحمیل هزینه های گزاف به خانواده، جامعه و کشور می شود را از نتایج مدیریت نامناسب مصرف برشمرد و افزود: واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد باید آسیب هایی همچون الگوی مصرف، عدم توجه به تولیدات خانگی و معضل بیکاری را بررسی و برای رفع آن راهکار عملیاتی ارائه دهند.

حجت الاسلام پهلوانی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از جوانان با تقلید از غربی ها به مد و مدگرایی روی آورده اند، تاکید کرد: کانون های مساجد به ویژه واحد خواهران باید با برنامه ریزی و بهره گیری از کارشناسان مجرب و توانمند و همچنین استفاده از ظرافت های هنری، در راستای اصلاح این نوع نگاه مضموم به صورت جهادی تلاش کنند.

وی با تاکید بر توجه جدی کانون های فرهنگی هنری مساجد به موضوع ترویج فرهنگ کار و تلاش و کسب روزی حلال، گفت: زن و مادر خانواده می تواند نقش موثری در نهادینه شده فرهنگ کار و کوشش ایفا کند و واحد خواهران کانون ها باید در خلال برنامه های مختلف این مهم را گوشزد کنند.

این مقام مسئول، استفاده از کالاهای خارجی ازجمله اقلامی که به صورت قاچاق وارد می شود و به اقتصاد، تولید ملی و اشتغال لطمه های جبران ناپذیری وارد می زند را یکی از آسیب ها و معضلات مهم ذکر کرد و افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید با تبیین آثار و پیامدهای بهره گیری از کالاهای خارجی بر پیکره اقتصاد کشور، فرهنگ استفاده از کالاهای مرغوب داخلی را ترویج دهند.

پهلوانی در بخش دیگری از سخنان خود بر تشویق و ترغیب خانواده ها توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد برای حرکت به سمت احیای تولیدات خانگی تاکید کرد و بازنگری در برنامه های کانون ها برای ساختارشکنی در برپایی همایش ها و کارگاه های آموزشی را ضروری دانست.

وی افزود: کانون های مساجد می توانند در همایش های زوج های جوان، در کنار تبیین مسائل دینی و مهارت های زندگی، با استفاده از کارشناسان مرتبط به شیوه تولیدات سهل، آسان و درآمدزا و نقش آن در اقتصاد خانواده ها نیز بپردازند.

ضرورت توجه به ترویج مشاغل خانگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

شهره معظمی گودرزی، از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این نشست ترویج مشاغل خانگی را یکی از ضرورت های مورد نیاز امروز جامعه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و گفت: در گذشته مشاغل خانگی در استان هرمزگان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود که متاسفانه این مهم، امروز رو به فراموشی است.

وی با بیان اینکه بانوان نقش بسزایی در پرهیز از مصرف گرایی، اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تولیدات داخلی دارند، افزود: هرمزگان از ظرفیت صنایع دستی منحصر به فردی برخوردار است و کانون های مساجد باید با فرهنگ سازی در جهت به حرکت درآوردن چرخ صنایع دستی در استان گام بردارند.

این استاد حوزه و دانشگاه از تریبون مساجد به عنوان بهترین ظرفیت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مردمی نام برد و عنوان کرد: ستاد عالی باید با طراحی بسته فرهنگی آموزشی ویژه مبلغین از این ظرفیت بسیار قوی برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بهره برداری کند.

کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی با محوریت معرفی مشاغل خانگی برگزار شود

فاطمه حیدری، یکی دیگر از مدرسان حوزه علمیه خواهران نیز به معضلات و چالش های فراروی اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: مدگرایی، استفاده از کالاهای خارجی، مصرف گرایی و الگوبرداری از فرهنگ غربی در تغذیه، بخشی از موانع و معضلات است.

وی با اشاره عدم آشنایی و یا آشنایی اندک زوج های جوان با مهارت های زندگی، خواستار برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی با محوریت معرفی الگو و مد اسلامی و مشاغل خانگی توسط واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد شد.

حیدری افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بر روی کودکان و نوجوانان برنامه ریزی شود و در این مسیر نیز بهره گیری از هنر نمایش به ویژه طنز می تواند مثمر ثمر واقع شود.

ارسال نظرات