خبرهای داغ:
رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان :

جامعه به دانش‌آموز استثنایی با دید "احترام" و "باور" نگاه کند

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که ما برای دانش‌آموزان استثنایی یک "رشد همه‌جانبه" می‌خواهیم، گفت: جامعه همان "احترام" که برای دانش‌آموز عادی قائل است، برای دانش‌آموز استثنائی نیز قائل شود و احترام به او برای توانمندی‌اش باشد نه با نگاه ترحم؛ در اهواز حتی یک پارک یا معبر شهری برای دانش‌آموزان استثنایی وجود ندارد، این یک وظیفه است که شهرداری فضاهایی را برای معلولان مناسب‌سازی کند.
کد خبر: ۸۷۳۵۷۰۹
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
به گزارش بسیج به نقل از خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی ممبینی با حضور در تحریریه این خبرگزاری به سؤالات خبرنگاران پیرامون مسائل و حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی در استان پاسخ گفت.

وی با بیان این‌که آموزش‌وپرورش استثنایی 2 وظیفه ذاتی کمک به دانش‌آموزان معلول و با نیازهای ویژه و تلاش در راستای کیفی‌سازی آموزش‌وپرورش عادی را بر عهده دارد، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی هفت گروه دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، دچار اختلال یادگیری، چند معلولیتی، اوتیسم و کم‌توان ذهنی را در بر می‌گیرد.

وجود 4100 دانش‌آموز نیازمند برنامه و امکانات خاص در خوزستان

ممبینی با اشاره به وجود تنوع در آموزش‌وپرورش استثنایی، گفت: در آموزش‌وپرورش عادی تنها مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم وجود دارند؛ اما در آموزش‌وپرورش استثنایی همین مقاطع در گروه‌های مختلف متفاوت هستند و هر دانش‌آموز ضوابط خاص خود را دارد. در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ نزدیک به چهار هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز استثنایی در گروه‌ها و مقاطع مختلف در خوزستان تحصیل کردند که برای هرکدام برنامه، امکانات، معلم و فضای خاص نیاز است.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان ادامه داد: علاوه بر این نزدیک به ۸۶۰ دانش‌آموز با معلولیت‌های مختلف بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی در قالب طرح آموزش تلفیقی فراگیر که در سازمان‌های جهانی برنامه‌ریزی‌شده است، در مدارس عادی استان درس می‌خوانند که آموزش‌وپرورش استثنایی این دانش‌آموزان را نیز حمایت می‌کند.

دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند به مدارس عادی معرفی شوند

ممبینی اظهار داشت: ایران متعهد است که آموزش را برای همه عملیاتی کند؛ این امر بدین معنا است که همه حق دارند از آموزش‌وپرورش بهره‌مند شوند، همچنین دانش‌آموز استثنایی حق دارد که در نزدیک‌ترین محل زندگی خود درس بخواند. ما خدماتی از قبیل معلم رابط، مشاور و ... برای کمک به این دانش‌آموزان ارائه می‌کنیم.

وی درباره امکان تحصیل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی، گفت: دانش‌آموزان دچار معلولیت جسمی حرکتی، نابینا و ناشنوا همان کتاب‌ها و محتوای آموزشی دانش‌آموزان عادی را فرا می‌گیرند و می‌توانند با استفاده از طرح آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل کنند؛ اما برای گروه کم‌توان اگر معلم در پایان سال اعلام کند که دانش‌آموز توانایی تحصیل در مدرسه عادی را دارد ارزیابی مجددی انجام‌شده و در صورت تأیید به مدرسه عادی معرفی می‌شود.

P390.jpg

امکان پذیرش کودکان استثنایی از سن 2 سالگی

ممبینی یادآور شد: از لحاظ اسناد بالادستی در آموزش‌وپرورش عادی دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست اما در آموزش‌وپرورش استثنائی گذراندن این دوره به‌مدت 2 سال الزامی است؛ ما از چهار سالگی آمادگی پذیرش این کودکان با هر نوع معلولیت را داریم و حتی کودکان 2 ساله نیز در قالب اندرزگاه و آموزش کودک و والدین پذیرفته می‌شوند اما آموزش رسمی این کودکان از چهار سالگی آغاز می‌شود؛ اکنون نزدیک به 640 نوآموز پیش‌دبستانی استثنایی در استان تحت پوشش هستند و این تعداد رتبه دوم کشور در زمینهٔ پوشش تحصیلی نوآموزان استثنایی است.

وی با بیان این‌که هرچه سن پذیرش کاهش یابد می‌توان بیشتر به پیشرفت این کودکان کمک کرد، گفت: تلاش بر این است که سن پذیرش پایین بیاید به همین دلیل به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم که حتی اگر از 2 سالگی آسیب کودک خود را متوجه شدند به آموزش‌وپرورش استثنایی مراجعه کنند. گاهی خانواده‌ها از روی بی‌اطلاعی کودکان را در سنین بالاتر معرفی می‌کنند که این موضوع خدمات‌دهی را دشوارتر می‌کند چراکه از سن طلایی آموزش گذشته‌اند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان در خصوص آموزش معلمان، با بیان این‌که به‌طور کلی فعالیت‌ها در سه قالب آموزشی، فرهنگی و توان‌بخشی و حوزه مالی انجام می‌شود اظهار داشت: در سال 95 - ۹۴ نزدیک به ۹ هزار و ۶۸۰ نفرساعت آموزش ضمن خدمت به معلمان ارائه شد؛ ما هرساله با تغییر کتب درسی موظف به آموزش معلمان هستیم.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای معلمان مدارس استثنایی

ممبینی ادامه داد: همچنین 250 کارگاه آموزشی و تخصصی در این سال برگزار شد. گاهی نیاز است خارج از دوره ضمن خدمت، یک کارگاه با حضور اساتید کشوری در حوزه‌های مختلف برگزار شود به همین دلیل سال گذشته برنامه‌ای تصویب و به مدیران مدارس استثنایی استان ابلاغ شد که معلمان در شورای معلمین در ابتدای سال تحصیلی نیازهای خود را بیان کنند؛ این افراد موضوعات پیشنهادی خود را ارائه کردند و پس از بررسی، برای هر مدرسه با توجه به نیاز معلمان چهار کارگاه تخصصی پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های آموزشی، خاطرنشان کرد: در شروع هر سال تحصیلی، جلسات گروه‌های آموزشی به‌صورت مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی برگزار و معلمان به‌صورت هفتگی دعوت می‌شوند. سال گذشته از لحاظ فعالیت گروه‌های آموزشی رتبه سوم کشوری توسط خوزستان کسب شد.

جذب 10 نیروی جدید کاردرمان و گفتاردرمان در برنامه امسال

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان درباره جذب نیروهای جدید، تصریح کرد: سالانه تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند که این تعداد نیاز به جایگزینی دارند. در این راستا سال گذشته بیش از 60 نیرو از نیروهای پیش‌دبستانی و خرید خدمات آموزشی جذب شده و آموزش دیدند تا بتوانند بخشی از نیازهای آموزشی ما را جبران کنند.

ممبینی بیان کرد: در آموزش‌وپرورش استثنایی یکی از الزامات وجود نیروی تخصصی گفتاردرمان و کاردرمان است که سال گذشته موفق به جذب نزدیک به هشت نیروی طرح گفتاردرمانی، کاردرمانی و شنوایی‌سنجی شدیم. امسال نیز جذب 10 نیروی دیگر مدنظر است.

وی با اشاره به جشنواره تدریس و درس‌پژوهشی معلمان، عنوان کرد: امسال 100 اثر از معلمان مدارس استثنایی دریافت شد که 26 اثر به‌عنوان آثار منتخب استان در حوزه‌ها و پایه‌های مختلف به سازمان استثنایی کشور ارسال شدند؛ هرساله یک یا ۲ اثر از خوزستان موفق به کسب رتبه‌های کشوری می‌شوند که امیدواریم امسال نیز این اتفاق بیافتد.

P389.jpg

این دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف نخبه هستند

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که این دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف نخبه هستند، ادامه داد: سال گذشته رتبه سوم جشنواره مهارتی دانش‌آموزان استثنایی کشور در رشته مشبک‌بری توسط رضا تمیمی‌نژاد از مدرسه استثنایی اتحاد کسب شد. در ۲ سال گذشته نیز یک دانش‌آموز روشندل در کنکور سراسری رتبه 760 منطقه سه را به دست آورد.

ممبینی گفت: نزدیک 70 مدرسه استثنایی در 38 منطقه استان وجود دارند و فقط در سردشت، دهدز و کارون مدرسه استثنایی وجود ندارد. سال گذشته در شهرهای صیدون، اندیکا و الهائی برای اولین‌بار کلاس استثنایی راه‌اندازی شد. تلاش بر این است که امسال پس از اتمام طرح سنجش نوآموزان در این سه منطقه نیز مدرسه استثنایی راه‌اندازی شود چراکه خانواده‌ها گاهی مجبور می‌شوند برای تحصیل فرزند خود به مناطق دیگر مهاجرت کنند.

راه‌اندازی کلاس متوسطه دخترانه در ایذه و شوشتر

وی با بیان این‌که توزیع این مدارس بستگی به تعداد دانش‌آموزان دارد، عنوان کرد: مقطع ابتدایی در تمام 38 منطقه وجود دارد و مقاطع متوسطه بستگی به وجود دانش‌آموزان در منطقه دارد. در برخی شهرها به دلیل محدود بودن تعداد دانش‌آموزان استثنایی، این افراد در قالب طرح تلفیقی فراگیر در کنار دانش‌آموزان عادی درس می‌خوانند. امسال نیز در برخی شهرها مانند شوشتر و ایذه، راه‌اندازی کلاس متوسطه استثنایی دخترانه در برنامه قرار دارد.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان در خصوص رشته‌های ارائه‌شده در مدارس استثنایی، اظهار کرد: برای پسران رشته‌های مشبک‌بری، درودگری و صنایع چوب و برای دختران رشته‌های خیاطی و هنر زندگی در خانه در مقطع متوسطه در خوزستان ارائه می‌شود؛ با توجه به ظرفیت هر استان و شرایط و اقتضائات آن تنوع رشته‌ها تا حدودی متفاوت است.

ممبینی گفت: هرساله بخشی از پذیرش آموزش‌وپرورش استثنایی مختص دانش‌آموزانی است که ۲ یا چند سال در مدارس عادی مردود می‌شوند؛ این دانش‌آموزان آن‌هایی هستند که از غربال طرح سنجش عبور نکرده‌اند؛ این افراد ارزیابی ذهنی می‌شوند و در صورت استثنایی بودن در همان پایه جذب مدرسه استثنایی می‌شوند. با توجه به توسعه طرح سنجش و شناسایی مستقیم دانش‌آموزان استثنایی، هر ساله تعداد این دانش‌آموزان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگی و هنری، تصریح کرد: هر ساله جشنواره فرهنگی هنری و مسابقات قرآنی در رشته‌های مختلف انشاء نماز، احکام، اذان و ... در بهمن‌ماه برای دانش‌آموزان استثنایی برگزار می‌شود که سال گذشته بیش از 300 دانش‌آموز در این برنامه‌ها شرکت کردند. این مسابقات ابتدا در سطح مدرسه برگزار و سپس نفرات منتخب شناسایی و به مرحله استانی معرفی می‌شوند؛ نفرات برتر استان نیز به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان ادامه داد: همچنین سال گذشته بیش از 100 نفر از معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی در مسابقات قرآنی استان شرکت کردند و نفرات منتخب تقدیر شدند.

اجرای 2 طرح «سودای بندگی» و «مرجعیت» برای دانش‌آموزان استثنایی

ممبینی با اشاره به اجرای 2 طرح ثابت در مدارس استثنایی، گفت: طرح اول با عنوان «سودای بندگی» برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و طرح دوم با عنوان «مرجعیت» برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر است؛ این ۲ طرح با رویکرد فرهنگی و آموزشی اجرا می‌شوند.

وی افزود: در طرح اول موضوعاتی مانند احکام، وضو، نماز، قرآن و ... توسط معلمان و رابطان پرورشی در مدارس آموزش داده می‌شوند که هرساله بیش از 500 دانش‌آموز در آن درگیر می‌شوند؛ همچنین در طرح مرجعیت دانش‌آموزان با احکام و مسائل شرعی توسط علما و روحانیون آشنا می‌شوند. جشن تکلیف دانش‌آموزان نیز هرساله در سطح مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.

P393.jpg

درخشش دانش‌آموزان خوزستان در مسابقات فرهنگی و قرآنی کشور

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که تابستان فصل اردوها و مسابقات کشوری است، عنوان کرد: امسال در بحث مسابقات فرهنگی و قرآنی 20 دانش‌آموز دختر استثنایی در قالب اردو به مشهد مقدس اعزام شدند که ۱۱ نفر رتبه‌های اول و دوم کشوری کسب کردند.

ممبینی افزود: در این مسابقات عاطفه عچرش، سیده ابتسام نظاری و آمنه آلبوغوی از مدرسه یگانه رتبه اول رشته حفظ قرآن، کوثر سفیحی از مدرسه یگانه رتبه دوم نهج‌البلاغه، نسرین حاجی‌وند از مدرسه اندیشه رتبه اول نهج‌البلاغه، مهتاب سواری، کوثر آلبوفتیله و خدیجه باوی از مدرسه حضرت فاطمه(س) به‌ترتیب رتبه دوم رشته نهج‌البلاغه، رتبه اول انشاء نماز و رتبه دوم روخوانی، فاطمه گرینی از مدرسه ستایش بندر امام رتبه دوم روخوانی، سمیه شریفی از مدرسه شهید موسوی امیدیه رتبه اول حفظ قرآن و فرشته میرعالی از مدرسه اندیشه اندیمشک رتبه اول رشته صحیفه سجادیه در مرحله کشوری این مسابقات را کسب کردند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که در بخش پسران نیز 21 دانش‌آموز به این مسابقات اعزام و موفق به کسب 10 رتبه اول تا سوم کشوری در رشته‌های حفظ، روخوانی، انشاء نماز، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه شدند، خاطرنشان کرد: در این مسابقات میلاد آلبوکثیر و محمدرسول سواری از مدرسه شهید‌فهمیده شوش رتبه اول اذان و عباس حسینی از مدرسه شمیم آبادان نیز رتبه اول اذان را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: همچنین سیدحسین کربلاچعب و احمدرضا رشیدی از مدرسه شوریده اهواز به‌ترتیب رتبه اول حفظ 5 جزء و رتبه اول حفظ 10 جزء، حمید شریفی از مدرسه شهید موسوی امیدیه رتبه اول اذان، ارسالان طاهری از مدرسه پویش اهواز رتبه دوم انشاء نماز، محمد سواری، سجاد کعب عمیر و هادی صفر رومزی از مدرسه اتحاد اهواز به‌ترتیب رتبه اول قرآن، رتبه سوم قرائت و رتبه سوم نهج‌البلاغه را کسب کردند.

اعزام دانش‌آموزان دختر روشندل به اردوی فرهنگی‌‌زیارتی مشهد

ممبینی گفت: دانش‌آموزانی نیز هرساله برای رقابت با دانش‌آموزان عادی انتخاب می‌شوند و اکنون دانش‌آموز روشندل سمیه شریفی به همین منظور در رشته حفظ قرآن به همدان اعزام شده است؛ همچنین یک دانش‌آموز پسر در رشته احکام معرفی شده است.

وی افزود: 2 گروه سرود شامل گروه سرود دختران ناشنوا از مدرسه توحید رامهرمز و گروه سرود دختران کم‌توان ذهنی از مدرسه حضرت فاطمه (س) اهواز برای رقابت در هنرهای آوایی به مشهد اعزام شدند؛ سال گذشته نیز مدرسه شوریده موفق به کسب رتبه اول در رشته سرود شد.

ممبینی خاطرنشان کرد: امسال انجمن اولیاء مدرسه باغچه‌بان بهبهان رتبه برتر کشوری را کسب کرد که نشان می‌دهد از نظر جلب مشارکت نیز خوب عمل کرده‌ایم. بنا است که با همکاری یک انجمن خیریه 20 دانش‌آموز روشندل دختر طی یک اردوی فرهنگی و زیارتی از یکم تا 6 شهریورماه به همراه پنج مربی به مشهد مقدس اعزام شوند که تمام هزینه‌های آن توسط این انجمن پرداخت شده است.

حضور 140 دانش‌آموز استثنایی خوزستان در جشنواره ورزشی کشور

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان در خصوص فعالیت‌های حوزه تربیت‌بدنی، عنوان کرد: هرساله جشنواره ورزشی دانش‌آموزان استثنایی برگزار می‌شود که اسفندماه امسال بیش از 400 دانش‌آموز در رشته‌های مختلف آن در مرحله استانی شرکت کردند. 140 دانش‌آموز دختر و پسر نیز از 27 مردادماه تا پنج شهریورماه به مسابقات کشوری قزوین و همدان اعزام خواهند شد.

ممبینی افزود: مسابقات فوتسال معلمان نیز 13 مردادماه برگزار شد و تیم منتخب آقایان در شهریورماه به مشهد اعزام می‌شوند چراکه سازمان استثنایی کشور مسابقاتی را برای آقایان در رشته‌های فوتسال و تنیس روی میز و برای خانم‌ها در رشته تنیس برگزار می‌کند. سال گذشته مقام اول آسیایی رشته کیک‌بوکسینگ توسط دانش‌آموز، حسین دفتریان از مدرسه آفتاب آبادان کسب شد.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته پارالمپیاد درون‌مدرسه‌ای با هدف شناسایی استعدادها و ایجاد شورونشاط و امید به زندگی در مدارس استثنایی به موازات المپیاد ورزشی برگزار شد که بیش از 2 هزار دانش‌آموز در این مسابقات درگیر شدند.

P394.jpg

اتمام سالن ورزشی یکی از آرزوهای دانش‌آموزان استثنایی است

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان گفت: هرساله طی یک نیازسنجی از مدارس، تجهیزات و لوازم ورزشی لازم تهیه می‌شوند؛ تا سال گذشته یک سالن ورزشی تخصصی برای دانش‌آموزان استثنایی وجود نداشت که سال گذشته با حمایت مدیرکل آموزش‌وپرورش و مدیرکل نوسازی مدارس استان مراسم کلنگ‌زنی سالن ورزشی غدیر در ناحیه 2 اهواز انجام شد.

وی تصریح کرد: اکنون این پروژه بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نوسازی مدارس استان این پروژه امسال به سرانجام برسد. اتمام این پروژه در سال 95 یکی از آرزوهای تمام دانش‌آموزان استثنایی و معلمان خوزستان است و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان عاجزانه می‌خواهیم که در این راستا تلاش کنند.

مناسب‌سازی یک مرکز فرهنگی‌هنری برای دانش‌آموزان استثنایی اهواز

ممبینی تصریح کرد: در قالب پایگاه‌های اوقات فراغت تفاهم‌نامه‌ای با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد و هفته گذشته کانون پرورش فکری کودکان واقع در پادادشهر اهواز با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد ریال از اعتبارات کانون برای دانش‌آموزان استثنایی در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی و آموزشی مناسب‌سازی شد؛ در شهرستان‌های بهبهان، آبادان و دزفول نیز پایگاه‌های اوقات فراغت راه‌اندازی شده است.

وی گفت: با وجود آن‌که سال 94 از لحاظ مالی سال سختی بود، آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با حمایت سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور و اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان اقدامات خوبی انجام داد؛ بیش از 330 میلیون تومان کمک‌سرانه به مدارس و 720 میلیون تومان از اعتبارات این 2 ارگان نیز به‌عنوان کمک‌هزینه ایاب‌و‌ذهاب به دانش‌آموزان پرداخت شد، به‌طوری‌که می‌توان گفت در برخی شهرها 100 درصد هزینه ایاب‌و‌ذهاب پرداخت شده است و این کار بزرگی بود که با حمایت دولت تدبیر و امید انجام شد.

پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی دانش‌آموزان استثنایی از سال گذشته

ممبینی ادامه داد: کار دیگری که برای اولین‌بار انجام شد، طرحی تحت عنوان بسته خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان استثنائی بود که کلیه هزینه‌های دارویی، درمانی و توان‌بخشی این دانش‌آموزان را پرداخت می‌کند و به‌طور مثال اگر دانش‌آموز استثنایی در بیمارستان دولتی بستری شود، هزینه عمل، درمان و داروی او توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور به‌طور کامل پرداخت می‌شود.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 400 پرونده پزشکی و تجهیزاتی به ما ارائه شد و بیشتر هزینه‌های آن‌ها پرداخت شد؛ این کار بزرگ دیگری بود که در این دولت انجام شد و امسال نیز ادامه دارد.

مدرسه‌ خیرساز کودکان اوتیسم و ناشنوا راه‌اندازی می‌شود

ممبینی تصریح کرد: همچنین سال گذشته نزدیک به 300 میلیون تومان تجهیزات مدیریتی، کمک‌آموزشی، ورزشی و ... به مدارس تزریق شد. پروژه خیرساز مدرسه استثنایی ناشنوایان رودکی نیز سال گذشته کلنگ‌زنی شد که توسط برداران ریسمان‌سنج با اعتباری بالغ‌بر سه میلیارد تومان به اتمام خواهد رسید تا مدرسه‌ای برای بچه‌های اوتیسم و ناشنوا با امکاناتی کامل راه‌اندازی شود. این پروژه تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه استثنایی باغچه‌بان بهبهان از محل اعتبارات طرح بنیاد برکت کلنگ‌زنی شد که تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ همچنین یک مرکز شنوایی‌سنجی با امکانات کامل از محل اعتبارات منطقه آزاد اروند راه‌اندازی و نزدیک به یک ماه قبل افتتاح شد؛ تمام دانش‌آموزان معرفی‌شده از طرح سنجش یا مدارس شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و اروند در این مرکز به‌صورت رایگان ارزیابی شنوایی می‌شوند و این مرکز در تمام طول سال تحصیلی فعال است.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان در خصوص وضعیت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش استثنایی، شرایط را مطلوب توصیف کرد و افزود: البته در شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام، ماهشهر و تا حدودی اهواز مشکل نیروی انسانی وجود دارد. جذب این افراد از طریق سهمیه‌های مختلف استخدامی آموزش‌وپرورش، دانشگاه فرهنگیان و ... صورت می‌گیرد که سال گذشته 60 نیرو جذب شدند. در آزمون استخدامی امسال نیز سهمیه خوبی داریم. اکنون یک هزار و 300 نیرو در آموزش‌وپرورش استثنایی استان مشغول به کار هستند.

P395.jpg

کسورات سنوات ارفاقی بازنشستگان 91 تا نیمه 94 به‌زودی پرداخت می‌شود

ممبینی با اشاره به تفاوت شغلی این معلمان با معلمان مدارس عادی، گفت: معلمان استثنایی به دلیل سختی کار در ازای هر پنج سال یک سال سنوات ارفاقی دریافت می‌کنند. کسورات سنوات ارفاقی معلمانی که از سال 91 به بعد بازنشسته شدند باید توسط دولت پرداخت شود که از این سال به بعد پرداخت نشد و معلمان برای بازنشستگی مجبور به پرداخت این سهم از جیب خود شدند؛ با پیگیری‌های انجام‌شده، موفق شدیم این مشکل را رفع کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون معوقات بازنشستگی افرادی که از سال 91 تا نیمه اول 94 بازنشسته شدند، با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان تأمین شده است و کسورات سنوات ارفاقی این افراد طی روزهای آینده به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

مشکل کمبود فضای آموزشی در کارون، باوی، صیدون و ناحیه یک اهواز

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان درباره مشکلات فضای آموزشی، گفت: در شهر کارون آمار بسیار بالایی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد که به دلیل عدم وجود مدرسه استثنایی در مدارس اهواز درس می‌خوانند و از تحصیل بارمانده و در خانه هستند.

ممبینی اضافه کرد: همچنین در مناطق باوی، صیدون و ناحیه یک اهواز مشکل فضای فیزیکی وجود دارد که امیدواریم با کمک خیرین و دولت پروژه‌های خاصی برای این دانش‌آموزان طراحی شود. همچنین چند پروژه قدیمی‌ساز در نواحی یک و سه اهواز وجود دارند که نیاز است بازسازی و زیباسازی شوند و در این زمینه به حمایت خیرین و مردم نیاز است.

ارجاع بیش از هفت هزار نوآموز به پایگاه‌های تخصصی سنجش

وی با اشاره به وظیفه دوم آموزش‌وپرورش استثنایی در کمک به رشد مدارس عادی، بیان کرد: این وظیفه در راستای کیفی‌سازی آموزش‌وپرورش عادی تعریف شده و از طریق اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به پایه اول امکان‌پذیر است. سنجش سلامت نوآموزان در استان از 17 خردادماه آغاز شد و تاکنون 59 هزار و 620 نوآموز در استان ارزیابی شدند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان خاطرنشان کرد: از این تعداد 52 هزار و 384 نفر بدون مشکل تشخیص داده شدند؛ هفت هزار و 236 نفر نیز دچار مشکل شناسایی و به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده شدند. سال گذشته نزدیک به ۸۳ هزار نوآموز ارزیابی شد و تلاش بر این است که این تعداد امسال افزایش یابد.

50 درصد نوآموزان پیش‌دبستانی هفت شهر امسال سنجش می‌شوند

وی افزود: این غربالگری برای شناسایی معلولیت‌ها و مشکلات و پالایش نوآموزان است که به کیفیت کلاس‌های عادی نیز کمک می‌کند. امسال قرار است 50 درصد نوآموزان پیش‌دبستانی نیز در شهرهای اهواز، دزفول، هفتکل، حمیدیه، گتوند، خرمشهر و آبادان بلافاصله پس از اتمام طرح سنجش نوآموزان پایه اول ارزیابی شوند. سنجش نوآموزان پایه اول تا پایان شهریور ادامه دارد اما سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی به‌احتمال‌زیاد تا مهرماه به طول خواهد انجامید. این نوآموزان نیازی به سنجش مجدد برای سال آینده ندارند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که این طرح برای سومین سال به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود، عنوان کرد: سال اول یک پایگاه و سال دوم 2 پایگاه در اهواز و دزفول مستقر شد که امسال به 14 پایگاه افزایش یافت و حتی در صورت اعلام آمادگی آموزش‌وپرورش مناطق امکان گسترش آن وجود دارد.

P396.jpg

سن سنجش برای مداخله سریع‌تر یک‌سال کاهش می‌یابد

ممبینی اظهار داشت: این طرح برای انتقال سنجش به یک سال جلوتر و کاهش سن ارزیابی انجام شده تا در صورت نیاز قبل از ورود به پایه اول، یک سال مداخله آموزشی شود و اگر نیاز به مداخله پزشکی وجود داشته باشد سریع‌تر اقدام شود. در آینده این طرح گسترش خواهد یافت و به‌احتمال‌زیاد در سال‌های آینده طرح سنجش برای نوآموزان پیش‌دبستانی انجام خواهد شد زیرا این کار ازلحاظ کیفی به آموزش‌وپرورش کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در هر شهری که سنجش پایه اول به اتمام برسد، سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی آغاز می‌شود؛ به‌طور مثال اکنون در یکی از پایگاه‌های ناحیه سه اهواز سنجش پیش‌دبستانی انجام می‌شود. سال گذشته در اهواز تعد‌ادی دانش‌آموز دیرآموز شناسایی و هفته گذشته جلسات توجیهی برگزار شد که طرح مداخله برای این افراد اجرا شود؛ در این طرح برای هر نفر نزدیک به ۲۰ جلسه آموزشی تخصصی برگزار می‌شود تا با آغاز سال تحصیلی دچار مشکل نشوند.

سنجش رایگان 2 هزار نوآموز عشایری در خوزستان

ممبینی ادامه داد: هفته گذشته مجوز ایجاد پایگاه سنجش عشایری در لالی اخذ و این پایگاه افتتاح شد که موظف به ارزیابی نوآموزان عشایری است. این پایگاه تا مهرماه و بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی دایر است؛ مطابق اعلام آموزش‌وپرورش عشایر نزدیک به 2 هزار نوآموز عشایری در استان وجود دارد. سازمان استثنایی کشور امسال سنجش سلامت نوآموزان عشایر را رایگان اعلام کرد.

وی افزود: همچنین مراکزی به نام مراکز آموزشی توان‌بخشی و مشکلات ویژه یادگیری در مناطق راه‌اندازی می‌شود که اگر دانش‌آموزی با بهره هوش عادی در حال تحصیل بوده اما به هر دلیل در یک زمینه درسی دچار مشکل باشد به‌عنوان اختلال یادگیری شناسایی می‌شود؛ اگر مرکزی برای رفع اشکال این دانش‌آموز وجود نداشته باشد عامل اُفت آموزش‌وپرورش عادی خواهد بود. در این مراکز آزمونی از دانش‌آموز گرفته و تشخیص داده می‌شود که دچار اختلال یادگیری است.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان ادامه داد: در صورت مثبت بودن جواب برای این دانش‌آموز، درمانی مقرر می‌شود که به‌طور مثال 15 جلسه آموزشی با معلم خصوصی آموزش‌دیده در همان زمینه داشته باشد؛ این دانش‌آموز به موازات تحصیل در مدرسه عادی در زمان‌های فوق‌برنامه به این مرکز مراجعه می‌کند.

راه‌اندازی مراکز جدید اختلالات یادگیری و کلاس‌های مرجع

وی با بیان این‌که اکنون 23 مرکز دولتی و 10 مرکز غیردولتی اختلالات یادگیری در شهرهای مختلف استان راه‌اندازی شده‌است، تصریح کرد: امسال این مرکز در شهرهای لالی، ایذه و رامشیر راه‌اندازی شد؛ قرار است که در سال تحصیلی 96 – 95 نیز این مرکز در شهرهای صیدون و باغملک ایجاد شود و در بخش جایزان امیدیه و ناحیه 2 اهواز نیز کلاس مرجع برای رفع اختلالات یادگیری راه‌اندازی خواهد شد.

ارزیابی 651 دانش‌آموز متقاضی جهش تحصیلی امسال

ممبینی در خصوص جهش تحصیلی، گفت: هر دانش‌آموزی که بخواهد از پایه دوم به چهارم، سوم به پنجم یا چهارم به ششم جهش کند، درخواست خود را ارائه می‌کند. این دانش‌آموزان باید در آموزش‌وپرورش استثنایی ارزیابی ذهنی شوند که تاکنون نزدیک به 651 نفر در استان درخواست داده و ارزیابی شده‌اند.

وی اظهار کرد: نتایج ارزیابی به‌صورت اینترنتی به مدارس محل تحصیل آن‌ها اعلام شده و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مدارس محل تحصیل فرزند خود از این نتیجه آگاه شوند. دانش‌آموزی که در این ارزیابی تأیید نشود، اجازه شرکت در امتحانات شهریورماه برای جهش را ندارد زیرا فردی باید جهش کند که ازلحاظ ذهنی شرایط خاصی داشته و نسبت به دانش‌آموزان عادی از بهره بالاتری برخوردار باشد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با اشاره به این‌که این مجموعه در بیشتر شاخص‌های آموزشی، فرهنگی و تجهیزات در رتبه سوم تا پنجم کشوری است، خاطرنشان کرد: ما برای دانش‌آموزان استثنایی یک "رشد همه‌جانبه" می‌خواهیم که هم از لحاظ آموزشی و هم از لحاظ توان‌بخشی و فرهنگی به آن‌ها کمک کنیم. در بخش کیفی‌سازی آموزش‌وپرورش نیز در تلاش هستیم رتبه این اداره را در کشور ارتقا دهیم.

P391.jpg

جامعه به دانش‌آموز استثنایی با دید "احترام" نگاه کند، نه ترحم

ممبینی یادآور شد: سال گذشته در ایسنا گفتم که آرزو دارم "همه دانش‌آموزان استثنایی در کنار کودکان عادی درس بخوانند"؛ اکنون می‌خواهم بگویم که آرزو دارم جامعه همان احترامی که برای دانش‌آموز عادی قائل است، برای دانش‌آموز استثنائی نیز قائل شود و احترام به او برای توانمندی‌اش باشد نه با نگاه ترحم.

وی افزود: اگر مسئولان و مردم هم می‌خواهند کاری برای این افراد انجام دهند با نگاه ترحم نباشد بلکه با احترام باشد و در جامعه به یک فرد معلول با دید احترام و باور به توانایی او نگاه شود؛ دانش‌آموزان استثنایی توانمندی‌هایی دارند که در آموزش‌وپرورش عادی دیده نمی‌شود و جامعه باید به این توانمندی‌ها احترام بگذارد.

کاری که یک معلم برای کودک استثنائی می‌کند شاید یک مادر انجام ندهد

ممبینی با بیان این‌که در آموزش‌وپرورش استثنایی کار عاشقانه و از عمق دل انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در این بخش کاری انجام دهد‌ باید با تمام وجود عاشق کودکان استثنایی باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند اینجا دوام بیاورد. تمام نیروهایی که در آموزش‌وپرورش استثنایی کار می‌کنند، افراد عاشقی هستند که مانند یک پدر و مادر با جان‌ودل کار می‌کنند و حتی گاهی ممکن است کاری که یک معلم برای یک کودک استثنائی انجام می‌دهد، یک مادر انجام ندهد.

وی گفت: من از تمام نیروهایی که در آموزش‌وپرورش استثنایی هستند یا افرادی که در جامعه به کودکان استثنایی خدمت می‌کنند، سپاسگزارم؛ همچنین از رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور و معاونان او - که عاشقانه کار می‌کنند -، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان - که در تمام زمینه‌ها آموزش‌وپرورش استثنایی را حمایت می‌کند-، مدیرکل نوسازی - که نگاه ویژه‌ای به کودکان استثنایی دارد-، مدیرکل صداوسیما - که بیشتر برنامه‌های فرهنگی این دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد-، خیرین و هرکسی که به‌نوعی به کودکان استثنایی کمک می‌کند، قدردانی می‌کنم و خدمتگزار این افراد هستم.

گلایه از نبود پارک و معبر شهری مناسب دانش‌آموزان استثنایی

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان با بیان این‌که انتظار می‌رود شهرداری اهواز نیز با آموزش‌وپرورش استثنایی همکاری بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران سالانه بیش از 6 میلیارد تومان صرف هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی می‌کند درحالی‌که شهرداری کلان‌شهر اهواز تاکنون هیچ کمکی به آموزش‌وپرورش استثنایی نکرده است.

ممبینی بیان کرد: انتظار دارم که شهرداری اهواز دلسوزانه در این زمینه کمک کند. این یک وظیفه است که شهرداری فضاهایی را برای معلولان مناسب‌سازی کند؛ در حال حاضر کدام پارک و معبر شعری برای معلولان مناسب است؟ حتی یک پارک وجود ندارد که کودک استثنایی در آنجا تخلیه هیجانی شود و ورزش کند.

شهرداری باید به زیباسازی مدارس استثنایی ورود کند

وی با تأکید بر این‌که کمک به دانش‌آموزان استثنایی وظیفه شهرداری است، گفت: ما در جلسه شورای شهر این موضوع را مطرح کردیم و قول‌هایی نیز داده شد اما هنوز اتفاقی نیافتاده است. شهرداری باید در زیباسازی مدارس استثنایی ورود کند. از سایر ادارات نیز می‌خواهیم به این کودکان کمک کنند چراکه آموزش استثنایی یک آموزش هزینه‌بر است.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی خوزستان عنوان کرد: درنهایت از اصحاب رسانه، اولیای دانش‌آموزان استثنایی - که سنگ صبورند - و تمام دست‌اندرکاران مجموعه آموزش‌وپرورش استثنایی قدردانی می‌کنم و امیدوارم سال تحصیلی جدید سالی پررونق‌تر و پربارتر برای این مجموعه باشد تا بتوانیم روزبه‌روز خدمات بیشتری در حوزه‌های مختلف ارائه کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار