فرماندار سابق ورامین گفت: دولت نباید برای جبران اشتباهات خود در برجام و سایر معادلات بین المللی مجددا به امریکا پناه ببرد و راه حل گشایش اقتصادی و رفع تحریم از امریکا نمی‎گذرد.
کد خبر: ۸۷۳۵۸۵۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
محسن منصوری فرماندار سابق ورامین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر گرفتن نامه آرامش بخش از وزارت خزانه‌داري امريكا برای اینکه بانك‌هاي خارجي همكاري خود را با ايران از سر بگيرند با بیان اینکه این نامه شاید حکم امان نامه را داشته باشد عنوان کرد: این سوال مطرح است اگر بنا بود در مناسبات و مراودات اقتصادی خودمان برای همکاری نامه‎ای از امریکا بگیریم اصلا برای چه مذاکره کردیم و برجام را امضا کردیم؟

منصوری در ادامه این مطلب بیان داشت: این مسئله در حقیقت یک نوع ضمانت اجرای معاهدات و قراردادها توسط امریکایی‎هاست و به معنای رسمیت بخشیدن به استعمار امریکاست؛ یعنی اگر ما به دنبال گرفتن چنین امان نامه‎ هایی برویم ابزار تسلط امریکا را فراهم می‎کنیم و اگر این را پذیرفتیم از این به بعد بایستی  برای کوچک ترین کارهایمان نیز دنبال تایید، تضمین و یا امان نامه و به اصطلاح نامه آرامش بخش امریکا باشیم.

وی تصریح کرد: این نامه قاعدتا برای کشور ما مضرات مختلفی دارد؛ این نگاه هم مضرات مختلفی دارد؛ هم عزت کشور را پایمال می‎کند و هم کشورهای طرف تعامل با ایران را شرطی خواهد کرد؛ طبیعی است که اگر یک یا چندبار باب شود از این قبیل نامه‎ها به کشور داده شود، علی القاعده طرف تعامل برای کوچک ترین مسئله‎ای به دنبال کسب اجازه امریکا خواهند بود و این در حقیقت به معنای ورود ضلع سوم به تعاملات اقتصادی ایران است.

فرماندار سابق ورامین در ادامه با بیان اینکه این روش در هیچ جای دنیا عرف نیست اظهار داشت: برای عقب نشینی در مقابل امریکا باید حد یقفی قائل باشیم اما دوستان، علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری دچار خوش بینی مزمن نسبت به مواضع امریکا هستند و این محل تامل است؛ فهم این مسئله که نامه آرامش بخش، آرامش اقتصاد ایران را سلب خواهد کرد، کار سختی نیست.

این فعال سیاسی گفت: ما نباید ایران را استثنا کنیم؛ ایران نیز مثل باقی کشورهای تابع قوانین و مناسبات  بین المللی است و اینکه علاوه بر قوانین بین المللی به دنبال به دست آوردن دل ارباب قدرت و صاحبان زور باشیم قطعا استثنا کردن آنهاست و اگر هم این تایید را به دست آوریم باز برای ما نقطه سیاهی خواهد بود.

منصوری در خاتمه خاطر نشان کرد: از این جهت توصیه می‎کنیم دوستان در دولت نگاه خود را نسبت به این مسئله تغییر دهند؛ دولت نباید برای جبران اشتباهات خود در برجام و سایر معادلات بین المللی مجددا به امریکا پناه ببرد و راه حل  گشایش اقتصادی و رفع تحریم از امریکا نمی‎گذرد؛ اگر این رفتارها ادامه پیدا کند گام به گام چهره بین المللی کشور مخدوش خواهد شد. این رفتارها نه تنها گره‎ای از مناسبات اقتصادی ما باز نمی‎کند بلکه مولفه‎ها و مسائل جدید را در مراودات تعریف می‎کند که بازگشایشی آن به مراتب مشکل تر خواهد بود.
ارسال نظرات