واکنش یک جامعه شناس به گرایش دانش آموزان به مواد مخدر در گفتگو با «بسیج»:
قرایی مقدم گفت: بیکاری ام الفساد است وقتی اوقات فراغت جوانان پر نمی شود با دوستانشان گرده می گیرند و کم کم اگر یک نفر سیگاری باشد دیگران را هم به مصرف سیگار تشویق می کند.
کد خبر: ۸۷۳۶۰۰۴
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

امان الله قرایی مقدم، کارشناس و جامعه شناس برجسته کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به علل گرایش دانش آموزان و دانشجویان به سمت مواد مخدر گفت:غنی نشدن اوقات فراغت دانش آموزان، خیابان گردی، دوستان، بدسرپرستی وبی سرپرستی و شرایط محیط زندگی و حتی تأثیر رسانه های بیگانه می تواند در میل جوانان و به خصوص دانش آموزان به سمت مواد افیونی و سیگار مؤثر باشد.

وی افزود: وقتی مغازه های فراوان مصرف قلیان در سطح شهر مشاهده می شود و یا سیگار با ارزان ترین قیمت در دسترس جوانان قرار می گیرد خود از دیگران عوامل گرایش دانش آموزان به سمت مواد مخدر است. برهمین اساس وقتی قیمت یک آدامس به اندازه سیگار است جوان بیشتر به مصرف سیگار تشویق می شود و بعد از آن به انواع هنجارهای اجتماعی گرایش پیدا می کنند.

قرایی مقدم عنوان کرد: بیکاری ام الفساد است وقتی اوقات فراغت جوانان پر نمی شود با دوستانشان گرده می گیرند و کم کم اگر یک نفر سیگاری باشد دیگران را هم به مصرف سیگار تشویق می کند. بر اساس تحقیقات جامعه شناسی تأثیر گروه هم سن از والدین بیشتر است زیرا دانش آموزان اغلب فکر می کنند که والدین با زور و اجبار با آنها صحبت می کنند و از دوستانشان بیشتر تأثیر می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اگر جایی برای ورزش و رفاه و گردشگری جوانان باشد می توان از گرایش دانش آموزان پیش گیری کرد،گفتنی است کم رنگ شدن معنویات اخلاقیات و باورهای دینی از دگیر عوامل گرایش جوانان به سمت هنجارهای اجتماعی مانند مواد مخدر است.


ارسال نظرات