یادداشت

خودباوری انقلابی؛ مرزشکنی ایرانی

به برکت همین خودباوری انقلابی است که جوان ایرانی دست به مرزشکنی هایی می زند که زمانی در حد آرزو هم در این مملکت قابل تصور نبوده است و همین دلیل کافی است تا شاهد پیشرفت های علمی و فناوری های نوین در میهن اسلامی باشیم.
کد خبر: ۸۷۳۶۴۲۳
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در باورهای اعتقادی ما مسلمانان، خودباوری به عنوان زیربنای محکم عظمت و اقتدار انسان‌ها تعبیر شده است و از این رو ملت‌ها و دولت‌ها برای رسیدن به عزت، شرافت، پیشرفت و توسعه باید به آن توجه ویژه ای نموده و در صدد آن برآیند که با تقویت خودباوری و روحیه اعتماد به نفس، موجبات شکوفایی استعدادها و برطرف ساختن معضلات و مشکلات را فراهم آورند.

در جامعه ما شاکله اصلی را هویت فردی و اجتماعی و دین تشکیل می دهد بنابراین همه امورات ما برآیندی از آموزه ها و باورهای دینی و اعتقادی است در این مسیر خودباوری نیز در سایه تعالیم اسلامی از منشاء خودشناسی به عنوان نیرویی تلقی می گردد که انسان های عاجز را هم به موفقیت های بزرگ رهنمون می سازد، موانع راه را از پیش رویش بر می دارد و دشواری ها را برایش سهل می گرداند این موضوع به عینه در زندگی جوانان بسیجی ما قابل ملاحظه است که با ایمان و خودباوری ناممکن ها را ممکن ساخته اند.

مقام معظم رهبری در دیدار با آزادگان سرافراز که مردادماه 1371 ایراد داشته اند، به موضوع خودباوری نگاه ویژه ای نموده و فرموده اند:« بلای بزرگ برای انسان ها این است که کارها و آرزوهای بزرگ را نشدنی گمان می‌کنند؛ این بلای بزرگی است. یأس، بزرگترین دشمن انسانی است که می‌خواهد آرزو یا آرمانی را دنبال کند.»

بنابراین کسی که خود و مذهب و ملیت خود را باور کرده است، یاس و نا امیدی را از خود دور ساخته و مساعدترین زمینه را برای شکوفایی استعدادهای خویش فراهم می آورد و کسی که چنین باور ارزشمندی را در خود تقویت ننموده، عمر و زندگی گرانبهای خود را یا به تباهی برده و یا صرف همسان و همراه ساختن خود با دیگران کرده است.

رهبر معظم انقلاب ضعف خودباوری در افراد و جامعه را به عوامل متعددی منتسب نموده اند و در دیدارها و بییانات خود به هریک از آنها نگاه مبسوطی داشته اند. در نگاه مقام معظم رهبری احساس حقارت، ناآگاهی نسبت به لزوم خودباوری، تردید و دو دلی، منفی بافی، ترس و عدم اطمینان، تقلید کورکورانه، تبلیغات گسترده دشمنان، اختلاف و تشتت، تجمل پرستی و افزون‌خواهی، شایعه‌ پراکنی و شایعه پذیری از جمله عواملی هستند که خودباوری را در اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به چالش کشیده و با ضعف روبرو می سازد.

با این اوصاف باید به این یقین رسید که خودباوری از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و امام راحل( ره) بوده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است تا امروزه شاهد حرکت های گسترده ای باشیم که مرزهای علوم مختلف از جمله نانو، پزشکی، صنعت، تجهیزات نظامی و ... به راحتی می شکند و نام ایران و ایرانی را به جغرافیای ناممکن ها می رساند.

به برکت همین خودباوری انقلابی است که جوان ایرانی دست به مرزشکنی هایی می زند که زمانی در حد آرزو هم در این مملکت قابل تصور نبوده است و همین دلیل کافی است تا شاهد پیشرفت های علمی و فناوری های نوین در میهن اسلامی باشیم.

خودباوری انقلابی موجب می گردد تا در واقعیت ها به تضاد بین آموزه های اسلام آمریکایی با اسلام انقلابی دست یابیم و با بصیرتی ستودنی اسلام خودباوری را زمینه ساز پیشرفت و تحول آفرینی دانسته و گام ها را برای آینده ای درخشان مستحکم برداریم.

این مهم زمانی رنگ آرمانی به خود گرفت که در کنار شعار اصلی انقلاب یعنی استقلال آزادی جمهوری اسلامی، خودباوری انقلابی نیازی جدی متصور گردید تا هم انقلاب به پیروزی برسد و هم با گسترده شدن دامنه آن، در هشت سال جنگ و بعد از مواجه با تحریم ها وقتی حتی از داشتن سیم خاردار هم محروم بودیم به فکر افتادیم تا در همه زمینه ها به استقلال برسیم تا بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

اگر امروز به حماسه آفرینی و نقش بی بدیل جوانان در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دوران تحریم ها و حتی در زمان حال می بالیم و آن را ماندگار و ستودنی می دانیم همه آن دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی است که روحیه خودباوری انقلابی را در جوانان و مردم ما تقویت بخشید تا اینکه امروز هم جوانان ما در تمامی عرصه ها و صحنه های نظام، ضامن حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و سازندگی باشند.

اکنون نیز به مانند سال های اولیه انقلاب جوانان انقلاب اسلامی خودباوری را در ذات اسلامی خویش جستجو می کنند و آن را با آنچه در فرهنگ غرب با عنوان خود شیفتگی مطرح می نمایند، متفاوت دانسته و می روند تا با همین خودباوری انقلابی مرزهای دور علم، فناوری و پیشرفت را شکسته و نام خود را در دور دست های ناممکن جهان همچون ستاره ای درخشان سازند و این همان نکته ای بارز است که رهبر معظم انقلاب نتیجه آن را حفظ کرامت و عزت انسانی قلمداد می نمایند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار