گروه انگلیسی‌زبانان مقیم تهران که نام اختصاری «امت» را برای خود انتخاب کردند، برای شرکت در مجالس عزاداری مجبور بودند یا در خانه برنامه‌های ماهواره‌ای عزاداری را ببینند یا در برنامه‌های فارسی عزاداری شرکت کنند و تنها از جو معنوی آن جلسات بهره ببرند.
کد خبر: ۸۷۳۶۴۳۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
در کلان‌شهری مانند تهران با جمعیت تقریبی ۱۵ میلیون نفر، قطعاً انگلیسی‌زبانان بسیاری نیز زندگی می‌کنند، افرادی که در سفارتخانه‌های مختلف و شرکتهای خارجی مشغول به کارند، ایرانیانی‌که همسر خارجی دارند و دانشجویان خارجی و دانشجویان رشته زبان دانشگاههای ایران در این کلانشهر بزرگ زندگی می‌کنند، این در حالی است که با وجود تعدد و پراکندگی گسترده هیئات عزاداری در تهران، هیچ مرکزی برای گردهمایی این عده از ساکنان این شهر بزرگ وجود نداشت.

گروه انگلیسی‌زبانان مقیم تهران که نام اختصاری «امت» را برای خود انتخاب کرده‌اند، پیش از این برای شرکت در مجالس عزاداری مجبور بودند یا در خانه برنامه‌های عزاداری در شبکه‌های تلویزیونی را تماشا کنند یا در هیئات فارسی زبان شرکت کنند و تنها از جو معنوی حاکم بر این جلسات بهره‌مند شوند.

برپایه این گزارش، طی دو سال گذشته گروهی از این مشتاقان با محوریت مرضیه هاشمی - فرهیخته مسلمان شده آمریکایی و از مجریان پر سابقه برنامه‌های انگلیسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی - محفلی را برای برگزاری دعای کمیل به وجود آورد‌ه‌اند. این گروه در ابتدا در دانشگاه مطالعات جهان و بعدها در حسینیه کوچکی در خیابان دیباجی به صورت هفتگی گردهم جمع شدند و دعای پر فیض کمیل را قرائت کردند. 

سید عبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی به این گروه پیشنهاد می‌کند تادر شبهای محرم نیز برنامه عزاداری برگزار کنند، این برنامه با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اجرایی شد و نمازخانه این معاونت در اختیار این گروه قرار گرفت.

برنامه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به زبان انگلیسی با حضور انگلیسی‌زبانان مقیم تهران، علاقه‌مندان و دانشجویان زبان انگلیسی از ابتدای دهه اول محرم بعد از نماز مغرب و عشا تا شب یازدهم محرم برگزار شد. این ایده با استقبال گسترده انگلیسی‌زبانان مواجه و ایده‌پردازان را غافلگیر کرد، طوری که سال گذشته در شبهای محرم روز به روز به حضار در مراسم اضافه شده و این امر، شگفتی دست‌اندرکاران را برانگیخت.

گروه (امت) با مشاهده استقبال انگلیسی‌زبانان تصمیم به برگزاری مستمر این برنامه‌ها به صورت هفتگی گرفت، همچنین این گروه در راستای تقویت مبانی فکری در قالب یک دوره کامل اصول عقاید استدلالی، اقدام به برگزاری جلساتی در این زمینه کرده است.


برپایه این گزارش،هر هفته پنجشنبه شبها سالن اشراق از مجموعه ایوان شمس، میعادگاه مشتاقانی است که به دنبال کسب فیوضات معنوی دعای کمیل و نوشیدن زلال معرفت گردهم می‌آیند. در این مراسم هفتگی بعد از قرائت قرآن و ترجمه انگلیسی توسط استادانی چون دکتر هاشمی فرد و مراسم پر فیض مداحی توسط اساتیدی مانند استاد مهدی دردشتیان، برخی از اعضا جلسه نیز مقالات خودرا ارائه می‌کنند و سید عبدالله حسینی برای شرکت‌کنندگان در رابطه با اصول عقاید از دریچه عقل و منطق به زبان انگلیسی سخن می‌گوید و به شبهات رایج پاسخ می‌دهد.

گفتنی است که سخنرانی‌ها پس از ضبط و تدوین، در اختیار شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی‌زبان شیعی در خارج از کشور قرار می‌گیرد تا میلیونها نفر از شیعیان جهان از این مباحث بهره‌مند شوند.

سید عبدالله حسینی برای ۲۲ سال متمادی به عنوان مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی به تبلیغ در بیش از ۸۰ کشور جهان و تدریس در دانشگاه المصطفی ژوهانسبورگ اشتغال داشته است، او تشیع را با تمامی ادیان مطرح جهان از منطق عقلی مقایسه کرده است و حاصل چندین سال مطالعات فلسفی و کلامی خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.


گروه (امت) در کنار برنامه‌های آموزشی اصلی خود، برخی از کارهای فرهنگی دیگر را نیز در دستور کار خویش قرار داده است، پخش فیلم سینمایی محمد رسول‌الله (ص) با زیرنویس انگلیسی در ایوان شمس -که با استقبال بی‌نظیر خانواده‌های شرکت‌‌کننده در این برنامه‌ها قرار گرفت- اجرای برنامه‌های ورزشی و تفریحی برای اعضاء گروه، تور سیاحتی تهران و ملاقات با شخصیتهای فرهیخته فرهنگی از جمله برنامه‌های جانبی دیگر این گروه نو پاست.

علاقه‌مندان به شرکت در کلاسهای اصول عقاید استدلالی به زبان انگلیسی، می‌توانند پنجشنبه‌ها ساعت ۱۸ به نشانی «میدان فاطمی، میدان گلها، اول بزرگراه کردستان، سالن اشراق، جنب ایوان شمس» مراجعه کنند.

این گروه در تدارک برگزاری با شکوه ایام سوگواری سالار شهیدان در ماه محرم است که به مدت ۱۱ شب برنامه‌های عزاداری خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظرات