مستند ساز کشورمان گفت: وقتی بخش تولید سینما رونق نداشته باشد عموم هنرمندان اعم از هنرپیشه، آهنگساز، فیلمبردار و خیلی های دیگر بی کار می شوند.
کد خبر: ۸۷۳۶۶۸۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
مرتضی شعبانی مستند ساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: مشکلی که در حال حاضر برای مستندسازان وجود دارد بحث رادیو و تلویزیون است در واقع محل عرضه محصولات مستند بیشتر شبکه های تلویزیونی است و آنها باید تهیه کننده این کارها باشند.

وی افزود: تلویزیون هم به خاطر آنچه که خودشان می گویند که بودجه ندارند باعث شده که اکثر مستندسازان بی کار باشند و شغلی نداشته باشند. حالا باز در عرصه سینما متفاوت است در سینما شاید بیشتر تهیه کننده های آزاد کار می کنند ولی در حوزه مستند عموما دولتی یا تلویزیونی است و کمبود بودجه به شدت بر حجم تولیدات تاثیر می گذارد.

شعبانی ادامه داد: بخشی از مستندسازان در چنین وضعیتی بیکار می شوند یا خیلی کم کار می شوند و قطعا این مسئله در معیشت آنها تاثیر منفی می گذارد. در بخش سینما هم بی تاثیر نیست در حقیقت آن بخش های حمایتی که بنیاد سینمایی فارابی باید داشته باشد یا سازمان های متولی سینما مثل انجمن سینمایی دفاع مقدس، وزارت ارشاد و حوزه هنری اینها طبیعتا وقتی اعتبار و بودجه ای برای تولید کار نداشته باشند بیکاری سینماگران کاملا طبیعی است ولی این وضعیت متاسفانه وجود دارد.

مستند ساز کشورمان تصریح کرد: آنچه که هنرمندان بیشتر تقاضا می کنند بحث بیمه بیکاری و یا تامین اجتماعی است در مقطعی در چهار سال پیش سینماگران را اعم از مستندسازان یا فیلمبردار و آهنگساز را بیمه می کردند ولی این بیمه از سه سال پیش قطع شد و به نظرم فشار خیلی زیادی به این افراد می آید، و این هم مزید بر علت شد و حتی در بحث درمان هم کسانی که بیمه دولتی نیستند مشکلاتی دارند و این مشکل هم به مشکلات معیشی آنها اضافه شد. بخشی از مستندسازان و هنرمندان و فیلم سازان از طریق وزارت ارشاد بیمه می شدند و وزارت ارشاد حق دولت را پرداخت می کرد که این را هم قطع کردند.

شعبانی گفت: وقتی بخش تولید سینما رونق نداشته باشد عموم هنرمندان اعم از هنرپیشه، آهنگساز، فیلمبردار و خیلی های دیگر بی کار می شوند و بعد این جو ساخته می شوند که خیلی از هنرمندان جذب شبکه های ماهواره ای شدند در صورتی که اینها از روی ناچاری است وقتی کار و تخصص دیگر نداشته باشند طبیعی است که سر از جاهای دیگر در می آورند.

ارسال نظرات