احمد طهماسبی بورستان، نخبه کوثری با تلاش مضاعف خود در کنار شغل ابا و اجدادیش(کشاورزی) توانست رتبه 3 ارشد کشوری را در رشته آبخیزداری(گرایش منابع طبیعی و کشاورزی) کسب کند.
کد خبر: ۸۷۳۷۱۶۷
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر، احمد طهماسبی بورستان نزدیک به ۲ ساعت وقت گران بهای خود را در اختیار من و مخاطبان عزیز در سایت کوثرخبر قرار داد و صمیمانه هر آنچه که به نظرشون مفید بوده را در خصوص رتبه سوم کشوری خود بیان کرد.

مصاحبه تفصیلی را با این نخبه کوثری آغاز می کنیم.

خودتون رو برای دوستان معرفی می کنید؟

احمد طهماسبی بورستان هستم. متولد 1370 که با عنایت خداوند متعال، همراهی خانواده و دوستان و همچنین تلاشی که داشتم موفق به کسب رتبه سه کشوری در رشته آبخیزداری شدم.

به رشته منابع طبیعی علاقه داشید؟

آبخیزداری(منابع طبیعی و کشاورزی) و هر آنچه که طبیعت در آن دخیل است را دوست دارم و برای شغل و آینده خودم این رشته را انتخاب کردم تا حد اقل توانایی های خودم را در این عرصه خصوصاَ در منطقه و زادگاه خودم بورستان به اثبات برسونم.

چه شد که این رشته رو انتخاب کردید؟

منابع طبیعی و آبخیزداری همیشه پس زمینه ذهنم بود تا توانایی هایم را نشان دهم.

چه سختی هایی در این راه داشته اید؟

بی شک کسب این رتبه سختی هایی رو هم داشت، از کارکردن های نیمه وقت در زمان دانشجویی گرفته تا کشاورزی در روستا، ولی مشکل اساسی که داشتم کمبود منابع و نبود امکانات بود، نبود اینترنت برای کسب اطلاعات بیشتر و ... کتابخانه های شهرستان کوثر هم جوابگوی تحقیق بنده نبودند این شد که فقط با اتکا به جزوات و کتابهای درسی موفق به کسب این رتبه شدم.

روش مطالعتون چطور بود؟

برنامه ریزی و چارچوب بندی اصلی از ماههای پیش بود؛ طوری که از صبح ساعت 7 صبح تا 16 بعد از ظهر مطالعه و تحقیق می کردم، البته به دلایلی بعضاَ ساعت مطالعه ام کاهش می یافت.

اون روزهایی که مطالعه نمی کردید چه حسی به سراغتون می اومد؟

حس بدی داشتم که چرا هیچی نخوندم اما با خودم می گفتم که مهم اینه که نبازم و ادامه بدم و همین شد که با تلاش مضاعف به این افتخار رسیدم.

میتونید منابعی که مطالعه کردین رو برامون بگین؟

منابع خواصی نداشتم، گفتم که بیشتر به جزوات و کتابها متکی بودم چون اندک امکاناتی در سطح روستای بورستان و همینطور در شهرستان کوثر است که واقعاَ آدم را از هر امیدی دلسرد میکنه، ولی پیشنهادم این است که جوانان و نوجوانان برای موفقیت های خود اول به خود اطمینان داشته باشند اگر هم مثل من از قشر متوسط یا نسبتاَ ضعیفی هستند با این اعتماد راه درست را در رسیدن به تلقی و کمال ادامه دهند.

برای دوستانی که امسال قصد مطالعه دارند چه توصیه هایی دارید؟

از الان که زمان خوبی برای شروع هست بهترین کار در ابتدا این هست که یک نقطه شروع مشخص کنند و از آن نقطه سبک زندگی ای رو پیش بگیرند که با اون هدف متناسب باشه و بتوانند از اون زمان از حواشی و پراکندگی های ذهنی دوری کنند و روی هدفشون متمرکزتر شوند. تا زمان این نقطه شروع، اگر منابعی دارند مشخص و خریداری کرده باشند.

فکر می کنید چرا بعضی دوستان با اینکه منابع رو می خونند و ساعت مطالعاتی خوبی هم دارند نتیجه نمی گیرند؟

همنطورکه اشاره هم کردم حس اعتماد و اطمینان به خود بایستی در اولویت درسی جوانان باشد، بعضی ها مدام منابعشون رو تغییر می دهند و منابع مورد اعتماد و ثابت رو انتخاب نمی کنند. سویی هم اینکه زیاد دیدم که بعضی ها درگیر حواشی و فضاهای مجازی و برنامه هایی نظیر تلگرام و اینها هستند. من تا قبل کنکور گوشیم رو طوری انتخاب کردم که بعضی از این برنامه ها رو نداشته باشم و فکر می کنم دوری از این حواشی یکی از عوامل خیلی مهم موفقیتم بود. در تلگرام هستم ولی چندان درگیرش نشدم.

فکر می کنید چه ویژگی و شاخصه ای دارید که در به دست اوردن رتبه تک رقمی بهتون کمک کرده؟

بازم اعتماد به خود رو رمز موفقیتم می دانم؛ توی هر کاری که "انتخاب” می کنم که انجام بدم، دوست دارم بهترین باشم و هر کاری رو که آغاز کردم رو مسر هستم با بهترین عملکرد به پایان برسونم.

در روند مطالعه استرس هم سراغتون می اومد؟

چندان آدم استرسی نیستم و با خیال راحت درس می خونم.

وقتی نتیجه کنکورتون آمد، چه کسی کنارتون بود؟ میتونید حس اون لحظه اتون رو برامون بگین؟

اول خودم دیدم و به خوشحالی ای که خانوادم با شنیدن این خبر تجربه خواهد کرد، فکر میکردم.

چا انتظاری از مسئولین دارید؟

انتظاری که از مسئولین دارم فراهم کردن کلاس های آموزشی در شهرستان کوثر و همینطور تدارک امکانات و منابع درسی است تا جوانان امروزی که آینده سازان فرداهای کشور هستند بتوانند با بهره گیری از این امکانات رتبه های تک رقمی بیشتری را در راستای توسعه و پیشرفت منطقه کسب کنند.

اما گله ای که از مسئولان شهرستانی دارم و شاید هم این موضوع به یک عرف در کشور تبدیل شده است این می باشد که هر شخصی که موفق به کسب چنین رتبه ای شده یا رشته تحصیلی مشخصی دارد را در اداره مرتبط با آن رشته جذب و استخدام کنند؛ در حالی که مشاهده می شود کار شخص هیچ ارتباطی با رشته وی ندارد و این موضوع منجر به ضایع شدن حق برخی ها در سطح جامعه می شود.

احمد جان، ما در سایت کوثرخبر سعی می کنیم که هر آنچه داوطلبان بهش احتیاج داشته باشند ذکر کنیم؛ ممنون میشیم اگر نکته خاصی مدنظرتون هست و ما نپرسیدیم بفرمایید.

به نظر من تنها چیزی که کسی برای موفقیت نیاز داره خواست جدی فرد هست و یک مشاوره اصولی "اولیه” که مسیر دستیابی به هدف رو واضح کنه.

در مورد من جدیتم برای هدفم کمکم کرد؛ مدیون خانواده و پشتکارم هستم و چون میانه خوبی با تلگرام ندارم کنکوری ها را به ترک این فضای مجازی فرا می خوانم.

و در آخر نظرتون درباره سایت کوثرخبر چی هست؟

بارها دیدم که بدون چشمداشت و با حوصله پاسخ بچه ها رو میدین و کمکشون میکنید، منبع خوبی هست چه برای کنکور و چه برای روحیه گرفتن داوطلبان.

بی نهایت از وقتی که برامون گذاشتید سپاس گزاریم .

منم از شما سپاسگزارم.

طهماسبی: تک رقمی بودنم را مدیون پشتکارم می دانم/ از تلگرام فراریم
برچسب‌ها:

ارسال نظرات