۱۰ ماه پس از توافق ایران با شرکت ایرباس برای خرید هواپیما، این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل نشده و علت آن مخالفت آمریکاست.
کد خبر: ۸۷۳۷۲۳۲
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، دویچه وله در گزارشی نوشت: با وجود قرارداد هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 (برجام) که از ابتدای سال جاری به اجرا درآمده مشکلات دایره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفاک) با ایران هنوز حل نشده است و بانک‌های اروپایی برای گسترش همکاری با ایران دچار تردید و احتیاط هستند.

 

دویچه وله می‌افزاید: عباس آخوندی وزیر راه ایران با اعلام سفر نمایندگان ایرباس به این کشور در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرده که قرارداد با این شرکت برای خرید هواپیما به زودی نهایی شود. وی ابراز امیدواری کرده که این سفر مقدمه امضای قرارداد برای خرید 118 هواپیما از ایرباس شود. گرچه آخوندی گفته که موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تأمین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قرارداد با ایرباس در مراحل نهایی قرار دارد، اما قطعی شدن این توافق را همچنان مشروط به تأییدیه دایره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفاک (OFAC) دانسته است.

 

دویچه وله با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا همچنان مانع قرارداد با ایرباس هستند، ادامه داد: 10 ماه پیش، ایران درباره خرید 188 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت اروپایی ایرباس تفاهم‌نامه امضا کرد، اما از آن زمان تاکنون این تفاهم‌نامه همچنان به صورت قرارداد درنیامده که در وجه عمده به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازمی‌گردد.

 

دویچه وله با اشاره به اینکه موفقیت گفت‌وگو با شرکت آمریکایی بوئینگ نیز مستلزم چنین تأییدیه‌ای است، اضافه کرد: ایران با بوئینگ نیز تفاهم‌نامه‌ای برای خرید 108 هواپیما امضا کرده است.

ارسال نظرات