خبرهای داغ:
امام جمعه شال با ببان این نکته که دیپلماسی ایران تا امروز در برابر بدعهدی های آمریکا جبهه درستی نگرفته است بر تغییر نگرش و عملکرد در این حوزه تاکید کرد.
کد خبر: ۸۷۳۷۴۸۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

حجت الاسلام هاشم موسوی شالی امام جمعه شال در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین پیرامون سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت به مناسبت هفته دولت و اشاره ایشان با توجه نسبت به بدعهدی های آمریکایی ها و نیز لزوم عکس العمل صحیح دولت اظهار کرد: با استناد به سخنان رهبر انقلاب این برداشت صورت می گیرد که تا کنون برخورد ما نسبت به بدعهدی های آمریا لزوما آنچه باد باشد نبوده است.

وی ادامه داد: رهبر مدام در سخنان خود می فرمایند که باید از این مسائل تجربه بیاموزیم  و پیمان شکنی های آنان را مانند خودشان پاسخ بگوییم؛ ما همواره به صورت صادقانه به قول های خود عمل کرده‌ایم حال آنکه هرگز نسبت به داده هایمان آنچه قرار کرده ایم را به دست نیاورده ایم.

موسوی شالی بیان کرد: ما باید از هر تجربه ای درسی بیاموزیم، تا کنون ما با اقدامات مجدد خود صداقتمان را به همه دنیا نشان داده ایم و به نظر می رسد از این نقطه به بعد باید تغییری در رویه مان شکل بگیرد، اینکه در آینده چه رخ خواهد داد را باید در آینده ببینیم.

این مسئول با اشاره به این نکته که پاسخ ما نسبت به غرب نباید تنها خوراکی برای جامعه داخلی ایران باشد بیان کرد: با توجه به اینکه گاهی پاسخ های مسئولان حتی نمی تواند اذهان عمومی داخلی را آرام کند این عزیزان باید طوری برنامه ریزی کنند که اگر آنها به یک تعهد بی تفاوتی نشان دادند در برابر ما نیز یک عمل همسان انجام دهیم.

وی افزود: تا امروز ما چنین عملی را انجام نداده ایم و بهتر است که مسیر عملکرد خود را تغییر دهیم همان گونه که نفع ما در تغییر رویه مذاکرات بود.

موسوی شالی با اشاره به نقطه نگاه رهبری در خصوص برجام و دستاورد های آن عنوان کرد: مقام معظم رهبری همواره از تلاش های تیم مذاکره کننده تشکر کرده اند که در جریان نیت خوب آنها بوده اند ولی هرگز در خصوص نکات مثبت برجام سخنی نداشته اند و یا اینکه  عنوان کنند مطلبی نقطه اتکاء و قوت این قرارداد می باشد.

وی اضافه کرد: رهبر از ابتدا ابراز نگرانی کردند که به مذاکره خوشبین نیستند و در نهایت هم از آن به عنوان خسارت محض یاد کردند.

امام جمعه شال تبیین کرد: ولی امرمسلمین هیچ گاه منع قانونی برای انجام مذاکره نداشته اند و بارها یادآور شدند که در صورتی که طبق نظر شخصی ایشان باشد هرگز روش در دست کار مذاکره را ادامه نمی دادند.

وی با ابراز تاسف در خصوص رفتار برخی مسئولان اذعان کرد: برخی مسئولان خود را در حرف و ادعا پیرو ولایت معرفی می‌دانند در حالی که رهبر معظم نشان می دهند که تمایلی به ادامه ان روند ندارند آنان همچنان بی توجه هستند و این مسئله سبب تاسف می باشد.

موسوی شالی همچنین با نگاهی به روابط ایران و عربستان طی سالهای اخیر  تشریح کرد: اینکه ما در گذشته با عربستان مشکلاتی داشته ایم و در نهایت چند سالی هم قطع ارتباط واقعیت دارد و در سال پیش نیز شاهد بدرفتاری سعودی ها در مراسم حج بوده ایم.

امام جمعه شال اضافه کرد: در عوض این همه بد رفتاری ها رئیس جمهور محترم بالافاصله در اولین سخنان مطبوعاتی خود بر ادامه روابط با عربستان سعودی تاکید کردند، آیا این دیپلماسی صحیحی بود؟ و اینکه در برابر آن همه خشونت ما تنها باید بر ادامه روابط تاکید می کردیم؟

وی خاطر نشان کرد: این کشتار در عربستان بی سابقه بوده است و اگر در سال 65 برخی از حجاج ما به شهادت رسیدند علت در راهپیمایی بود که انجام شد و در واقع علتی برای این کشتار وجود داشته و حال آنکه سال گذشته هیچ توجیهی وجود نداشت.

وی افزود: پس از این همه کشتار عربستان علیه ایران در ترکیه قطع نامه صادر می کند و این مسئله اهانت ها را کا مل می نماید و سوال اینجاست که در برابر این همه بد اخلاقی  یا عکس العملی از جانب دستگاه دیپلماسی صادر شده است؟

موسوی شالی با نگاهی منتقدانه به عملکرد دستگاه دیپلماسی ابراز کرد: این چه دیپلماسی می باشد که دستاوردش بی حرمتی های عربستان است که نه تنها دشمن اسلام واقعی بلکه دشمن صلح و آرامش نیز هست می باشد.

وی در خاتمه تاکید کرد: عزت ایران اسلامی و آرمان هایی که به آن تاکید دارد در برخورد قاطع و محکمی است که به نظر می رسد یا دستگاه دیپلماسی ما یا بنا بر انجام آن ندارند و یا اینکه به کلی آن را آموزش ندیده اند.

1004/ت30/ب

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها