مدیر عامل خبرگزاری بسیج: در سیستم اسلامی، چیزی به نام آزادی داریم که آزادی از غیر خدا است اما در لیبرالیزم آزادی به معنی رهایی از خود خدا است.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۲۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید حسین علوی در برنامه "گفت و گوی سیاسی" رادیو گفت و گو، گفت: در سیستم اسلامی، چیزی به نام آزادی داریم که آزادی از غیر خدا است اما در لیبرالیزم آزادی به معنی رهایی از خود خدا است. آزادی در حقیقت پیش از آنکه یک نظریه فلسفی باشد، یک شعار سیاسی است. لیبرالیزم پیش از آنکه که یک ایدئولوژی فلسفی که روی آن تاملی صورت گرفته باشد، یک شعار سیاسی برای حذف خدا از ساحت زندگی بشر از زندگی اجتماع است.

برنامه "گفت و گوی سیاسی" با موضوع فروپاشی بنیادهای لیبرالیسم فرهنگی و تاثیر آن بر افول غرب و با حضور دکتر سید حسین علوی مدرس دانشگاه و مدیر عامل خبرگزاری بسیج و کارشناس مسائل سیاسی و دکتر شقاقی مدرس دانشگاه و مشاور وزیر دادگستری به روی آنتن رفت.

دکتر شقاقی در ابتدا عنوان داشت: لیبرالیسم یک مکتبی را اشاره می کند و هر مکتبی یک اصول بنیادینی دارد. همانطور که می گوییم اسلام نیز یکسری اصول و فروع دارد، آنها نیز برای خودشان یکسری اصول و فروع دارند. اصل نخست لیبرالیسم، متریالیسم است؛ یعنی یکی از اصول بنیادین آنها ماتریالیسم یا نگاه مادی گرایانه است.

وی افزود: یکی از اصول لیبرالیسم، اومانیسم است؛ اومانیسم یعنی انسان محوری که در مقابل اصل نخست اسلام یعنی توحید قرار می گیرد. از زمان دکارت این مباحث مطرح شده است؛ البته دکارت خدا را قبول داشت ولی خدای دکارت، خدایی بود که ساعت را راه می اندازد و تا زمانی که این میکروفن مشکل پیدا نکرده است، نیازی به خدا نیست. اما بعدها، دیگر فیلسوف معروف شان، کانت، خدا را کنار می گذارد و نگاه شان را هستی به نیستی به هست می آورند.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه وقتی خدا را کنار می گذارند، بحث اول اینها انسان گرایی می شود، اظهار داشت: بعد از کنار گذاشتن خدا، بحثی را مطرح می کنند که انسان چگونه می تواند امور خود را حل کند؟ در اینجا عقل گرایی را مطرح می کنند. انسان با عقل خودش می تواند مسیر خودش را ادامه دهد. در واقع اعتقاد دارند انسان باید با عقل خودش، دنبال حداکثر سازی منافع خودش باشد. اصل دیگر تفرد است، یعنی انسان فردیت دارد که به لذت محوری می رسد.

وی با بیان اینکه این اصول به لیبرالیسم ختم می شود، ابراز داشت: البته همه این اصول ذیل لیبرالیسم کلی است که البته خود لیبرالیسم نیز یکی از اصول است. لیبرالیسم یعنی مباح بودن؛ همه چیز برای ما مباح است که این با آزادی متفاوت است. یکی از بنیان های لیبرالیسم، سکولاریسم است. سکولاریسم یعنی عرف اندیشی یعنی سنت ها را کنار بگذاریم و هر چه عرف بگوید را باید بپذیریم. این اصول فروع نیز دارد مانند پلورالیزم. اگر همه بخواهند لذت ببرند، ممکن است این لذت ها با هم جمع نشوند و به همین جهت پلورالیزم را هم استفاده می کنند.

خود غربی ها به این نتیجه رسیده اند که یکی از ابر تهدیدهای عالم نگاه تفردی است

مشاور وزیر دادگستری بیان داشت: خود غربی ها به این نتیجه رسیده اند که یکی از ابر تهدیدهای عالم نگاه تفردی است. یکی از بنگاه های پنتاگون 12 ابرتهدید را برای عالم بیان کرده است که یکی از این ابرها تهدید تفرد گرایی است. به زبان ساده باید گفت، لیبرالیزم یک سیستم عامل است که روی یکسری اصول سوار است. هر سیستم عاملی هم یکسری فروع نیز دارد. هر کدام از این اصول و فروع نیاز است تا مبانی نظری را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه دکتر سید حسین علوی با تصریح بر اینکه در لیبرالیزم یک مشکل اساسی وجود دارد، گفت: در مبانی این اندیشه سوال های اساسی وجود دارد که به آن پاسخ داده نشده است و به همین جهت با سوال های جدی مواجه هستیم که با پاسخ های دیگری که ضد لیبرالیسمی هستند، مواجه شده است که خصوصا در مقطعی پاسخ های مارکسیستی بوده است.

وی ادامه داد: البته در دو دهه اخیر اسلام و شکل اسلام انقلابی، یکی از مهمترین پاسخ هایی بوده است که به خلا های لیبرالیسم داده شده است و اتفاقا گرایش به اسلام در غرب و مطالعه کتاب های اسلامی به ویژه قرآن بسیار زیاد شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در هر کلمه ای که در انتهای آن "ایسم" بیاید، به این معنی است که همه چیز باید حول آن تعریف شود، اظهار داشت: به عنوان مثال اندیویدوالیسم، را به معنی فرد گرایی مطرح کردند یعنی همه چیز باید حول فرد گرایی و تفرد تعریف شود. حالا وقتی گفته می شود لیبرالیسم یعنی آزادی اصالت دارد. چه کسی گفته است که آزادی اصالت دارد؟ آیا این یک جعل بشری است یا حقیقتی ماهوی است؟ آیا در جوهر و ذات آزادی وجود مقرر شده است یا ما تقریر کرده ایم که اصالت داشته باشد.

مدیر عامل خبرگزاری بسیج با تصریح بر اینکه وقتی درباره لیبرالیزم صحبت می کنیم باید یک آزادی ناب به عنوان آرمان آن، مقرر شده باشد، گفت: آزادی ناب در حالی که هیچ قید و بندی به آن نمی خورد، در جامعه به وجود می آید؟ در کدام جامعه ای لیبرالیسم بدون قید و بند می شود؟ این آزادی ناب اساساً صورت پذیر است؟ اگر به دنبال آزادی محدود شده هستید که این نوع آزادی با آرمان آزادی در تناقض است ولی اگر دنبال آزادی بی قید هستید، این آنارشیست و جنگل می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی آرمان لیبرالیسم را دست نیافتنی دانست و عنوان داشت: وقتی چیزی را دنبال می کنید که کمال آن محال عقلی است، به آن دست پیدا نمی کنید زیرا وقتی شهروند یک جامعه باشید نمی توانید هر کاری که خواستید انجام دهید و این با آرمانش تناقض دارد.

وی افزود: وقتی از اصالت لیبرالیزم یعنی آزادی صحبت می کنیم، در حقیقت داریم از چه چیزی صحبت می کنیم؟ آزادی از قید خدا؟ آزادی از قید هر آنچه غیر خدا است؟ در سیستم اسلامی، چیزی به نام آزادی داریم که آزادی از غیر خدا است اما در لیبرالیزم آزادی به معنی رهایی از خود خدا است. آزادی در حقیقت پیش از آنکه یک نظریه فلسفی باشد، یک شعار سیاسی است. لیبرالیزم پیش از آنکه که یک ایدئولوژی فلسفی که روی آن تاملی صورت گرفته باشد، یک شعار سیاسی برای حذف خدا از ساحت زندگی بشر از زندگی اجتماع است.

علوی با طرح این سوال که مبنای مشروعیت از کجا نشات می گیرد، گفت: مبنای مشروعیت از انسان به وجود آمده است. اما این نکته را باید در نظر بگیریم فرق اینها با دیکتاتوری در کثرت است. یعنی در لیبرالیزم اکثریت مبنای حق می شوند ولی در دیکتاتوری اینگونه نیست.


قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی سیاسی" از شنبه  تا چهارشنبه ساعت 17:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.


ارسال نظرات