خبرهای داغ:
مسئول فرهنگی سپاه صاحب الامر(عج)استان قزوین گفت: مسئولان باید با دقت بیشتری به عرصه فرهنگ وارد شوند و روی تولیدات و کالای فرهنگی اشراف تمام تری داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۶۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

محمد کشاورز مسئول فرهنگی سپاه صاحب الامر (عج) قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین با نگاهی بر بیانات اخیر مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با اعضای محترم دولت و توجه ایشان نسبت به موضوع فرهنگ و ابراز نگرانی در این مبحث اظهار کرد: بعد از  جنگ تحمیلی دشمنان تهاجم فرهنگی خود را نسبت به فرهنگ و دیدگاه و هویت ایرانی شدت بیشتری بخشید.

وی ادامه داد: از همان زمان هشدار های رهبر معظم انقلاب در این موضوع و لزوم توجه به آن آغاز شد ولی مسئولین وقت به جای دقت و پیروی از فرمایشات رهبر انقلاب نوعی سیاست تسامح و تساهل را به کار گرفتند.

کشاورز توضیح داد: این مسئله همواره دامنه گسترده ای داشته است و در بسیاری از سخنان رهبر نسبت به آن تذکر داده شده، در سال های اخیر نیز حضرت آقا مسئله نفوذ فرهنگی را مطرح و از مسئولین جلوگیری از عملکرد جریاناتی که در پی استحاله کردن جمهوری اسلامی ایران بودند را خواستار شدند.

وی یادآور شد: زمانی که مسئولان نسبت به تذکرات رهبر کم توجه هستند و در انجام اموری که به آنها مرتبط است کوتاهی می کنند معنای ولنگاری فرهنگی که رهبر در دیدار سوم شهریور ماه با اعضای دولت به آن اشاره می کنند عینیت می یابد.

کشاورز افزود: مقام عظمای ولایت در دیدار با اعضای دولت که سال گذشته شکل گرفته بود فرموده بودند  ولنگاری فرهنگی و عدم رسیدکی درست به این موضوع خواب را از چشمانشان ربوده است.

مسئول فرهنگی سپاه صاحب الامر(عج) متذکر شد: تنها دولت متولی این امر نیست چرا که رهبر علاوه بر طرح موضوع فرهنگ در دیدار با هیئت دولت این مسئله را با اعضای مجلس نیز مطرح نموده اند که نشان از اهمیت و لزوم هم افزایی دستگاه ها در این مسئله دارد.

وی افزود: در بعد نظارت که از وظایف مجلس است آنان می توانند با قوای بیشتری ورود داشته باشند و اگر جایی خطا و اشکالی هم دیده شد متذکر شوند، گاها مجلس می تواند خود نقش فعالی داشته و با شکل دادن به پروژه های نوین در قالب طرح دولت را ملزم به انجام آن نماید.

کشاورز با برشمردن علل مشکلات فرهنگی کشور تشریح کرد: جدای از مسئله مهم تهاجم نرم، همه جانبه و جدی دشمن زبون نظام اسلامی به فرهنگ این مرز و بوم، یکی دیگر از مشکلات فرهنگی تبدیل شدن فرهنگ به ابزاری در دستان سیاست مداران پیرو مدل ماکیاولی است که با بی اخلاقی در پی جذب آراء رضایت قشری خاص هستند که نظرات معرض و حتی مخالف با فرهنگ عمومی جامعه اسلامی دارند.

وی اضافه کرد: این قشر خاص خواستار شکل گیری  و تولید کالاهای فرهنگی غیر مفید و بعضا مضر برای جامعه هستند.

کشاورز اذعان کرد: با نگاهی دقیق به این نکته در می‌یابیم  اینجا همان نقطه ای است که رهبر معظم از آن با عنوان بی اهتمامی و نوعی ولنگاری فرهنگی یاد می کنند چرا که در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولیدات فرهنگی مضر، کوتاهی هایی وجود دارد لذا بدیهی است اثرات سوء این برخورد درجامعه بسیار زیاد، گسترده و خطرناک می باشد.

وی با مترادف دانستن دو کلمه ولنگاری و لاابالی گری بیان کرد: این دو کلمه در مسائل فرهنگی کشور بسیار قابل کالبد شکافی و تحلیل است چرا که این دو نه از بی اطلاعی و عدم آگاهی سرچشمه می گیرند و نه از سر نادانی و یا کم کاری صورت پذیرفته اند.

وی با ذکر مثالی (فرق بین کسی که خواب است و کسی که خود را به خواب زده) گفت: مشکل بزرگ و اساس کشور در همین نکته است، گویی کار به دست کسانی در وادی فرهنگ سپرده شده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریادخطر سر می‌دهند بیشتر ناشنوا شده و بیشتر به کما می روند.

 کشاورز در ادامه این گفت و گو به ارائه راهکار پرداخته عنوان کرد: انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن در امور فرهنگی یکی از مهمترین راهکارها می باشد؛رهبر معظم انقلاب معتقدند در مواجهه با مسائل فرهنگی  هم روحیه آزاداندیشی وجود داشته باشد و هم برنامه ریزی عادلانه نه بی برنامه‌گی و ولنگاری فرهنگی، نه جزم اندیشی و تحجر و نیز استبداد فرهنگی.

مسئول فرهنگی سپاه صاحب الامر(عج) قزوین خاطر نشان کرد: راه صحیح این است که برنامه ریزی کنیم و با روش های صحیح جلوی ضربه ها و حملات و مانند اینها را بگیریم یعنی هم آفند و هم پدافند.

وی با بیان این نکته که مهمترین قرارگاه فرهنگی شورا عالی انقلاب فرهنگی می باشد تصریح کرد: این ارگان وظیفه هماهنگی و مهندسی فرهنگی را به عهده دارد ، در استان ها هم شورای فرهنگی عمومی این وظیفه را به دوش می کشند.

کشاورز ادامه داد: شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و نیز اصلاح و ارتقاء فرهنگ عمومی دو  وظیفه مهم شورای فرهنگی است که متاسفانه مدتی است در استان قزوین به خاطر تشکیل نشدن این ساختار قانونی ، به فراموشی سپرده شده است.

این مسئول در بخش پایانی گفت وگو به اقدامات انجام شده در جهت اصلاح امور فرهنگی  پاسخ داد: در سال های اخیر خوشبختانه شاهد شکل گری و رشد گروه هایی فرهنگی خودجوش در سراسر کشور و نیز استان قزوین بوده ایم  که با تکیه بر ظرفیت عظیم مردمی سهم غیر قابل انکاری در رشد فرهنگی جامعه و تولید محتوا و و محصولات فرهنگی فاخر  و گسترش کار فرهنگی در بین جوان تر های مومن و انقلابی بوده ایم.

وی ادامه داد: این جریان به حدی ریشه دوانده و قوی است که رهبر معظم انقلاب نوروز امسال در بین زائران پرشور حرم رضوی با ابراز رضایت از فعالیت این گروه های خودجوش از نقش موثر این فعالیت های فرهنگی در پیشرفت کشور و ایستادگی در برابر دشمن تقدیر ه عمل آوردند.

مسئول فرهنگی سپاه با بیان فعالیت هایی که در این عرصه انجام داده اند گفت: از جوانان با ذوق که به صورت خودجوش وارد عرصه فعالیت های فرهنگی شده اند در سازمان هایی مانند بسیج، هیئات مذهبی، استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت شبکه روشنگران بسیجی در قالب هسته های پایگاهی و تیم های حوزه ای از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی در راستای حمایت و تربیت نیرو های هم تراز با نظام انقلاب اسلامی می باشد.

1004/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها