کریمی گفت: وزیر نفت با لابی‌گری سرنوشت مبهمی برای قراردادهای جدید نفتی را رقم می‌زند قراردادهای جدید نفتی مصالح و منافع ملی را زیر سوال می‌برد منتقدان مجبور به افشاگری خواهند شد.
کد خبر: ۸۷۳۷۵۸۲
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، فرافکنی و اتهام زنی به منتقدان و بیان این مطلب از سوی دولت که "عده‌ای می‌خواهند در کشور سرمایه‌گذاری نشود" این سوال اساسی را بوجود می آورد که اساسا این مقابله تند با منتقدان از کجا سرچشمه می گیرد؟! وزیر نفت تهدید کرده است که اسامی این افراد را افشا خواهد کرد اما بی‌شک اگر چنین افرادی وجود داشتند زنگنه به جای تهدید به افشاگری مدت‌ها پیش اسامی آنان را رسانه‌ای کرده و تبلیغات وسیعی را در اطراف آن راه انداخته بود.

محمود کریمی بیرانوند کارشناس مسائل اقتصادی در حوزه نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: آقای زنگنه اصلاح قراردادهای جدید نفتی را نباید فراموش کند و به نظرات کارشناسان اهمیت قائل شوید که ایراردات مربوط به قراردادهای جدید نفتی علمی، منطقی و اثبات شدنی است و از همه مهم‌تر این است که قراردادهای جدید نفتی ضد منافع ملی است.

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی، منافع اقتصادی نسل‌های آینده را به خطر می ندازد، خطاب به وزیر نفت گفت: آقای زنگنه، اصلاح قرردادهای جدید نفتی را در اولویت بررسی قرار بگیرد و این سوال را جوابگو باشید چرا زنگوله شرکت‌های نفتی خارجی را به گردن کارگران ایرانی آویزان می‌کنید که انتقال تکنولوژی را معلوم نیست به کشورمان منتقل کنند و فقط پولی به جیب ببرند.

این اقتصاددان اشاره کرد: تضمینی برای پیشرفت توسط شرکت‌های خارجی نفتی وجود ندارد، شرکت‌های خارجی با بهانه‌هایی همچون پیشرفت و ارائه تکنولوژی منافع مالی فراوانی را از طریق قراردادهای جدید نفتی کسب می‌کنند و باید دقت نظر شکل بگیرد.

کریمی بیان داشت: رسانه‌های مختلف به ابعاد مختلف قراردادهای جدید نفتی که به سود منافع ملی ما نیست به منافع ملی نیست خیلی تاکید داشته باشند.

وی تصریح کرد: وزیر نفت به جای اینکه پاسخگوی منتقدان باشند یک سری جلسات صوری برای منتقدان برگزار کردند که  مطالب این جلسات مفید و کارآمد نبوده است.

کریمی گفت: جای تاسف دارد که وزیر نفت داخل مجلس و خارج از محدوده مجلس اقدام به لابی گری می‌کنند این لابی سنگین هم در حوزه نفتی و غیر نفتی انجام شده است لذا مسلم است با لابی‌گری سرنوشت مبهمی برای قراردادهای جدید نفتی را رقم بزنند .

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قراردادهای جدید نفتی مصالح و منافع ملی را زیر سوال می‌برد منتقدان مجبور به افشاگری خواهند شد،  این مساله ملی است و نفت تعلق محض به وزارت نفت ندارد، نفت سرمایه ملی کشورمان است.

وی در خاتمه افزود:  باید منتقدان حرف بزنند، انتقادات و ایرادات قراردادهای جدید نفتی را مطرح کنند این در حالی است که ممکن است منتقدان هم دارای خصوصیات شخصی و گروهی باشند که مورد دلخواه وزیر نفت نباشدنقد کنند چه معنی دارد گیریم منتقد  دزد و اختلاس گر و اخلاقی  باشند شما حق ندارید در مورد نفت این حرف را بزنید مساله  نفتی مساله ملی است همه کسانی که داخل کشور حضور دارند در نفت سهمی دارند آیندگان ما سهمی دارند و باید منتقدان حرف بزنند.

ارسال نظرات