خبرهای داغ:
رییس حوزه علمیه اصفهان با تفسیر آیه اللهُ الصَّمَد، گفت: صمد به معنای استقلال است، استقلالی همه جانبه از عالم امکان، پس یکی از مصادیق توحید افعالی محسوب می شود.
کد خبر: ۸۷۳۸۰۷۳
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: اهل بیت(ع) نیز صد در صد به توجه خداوند محتاج هستند.

وی با مروری بر مباحث روزهای گذشته، افزود: گفتیم توحید افعالی برای اهل معرفت بسیار مهم است و هر کس باید به اندازه وسعش برای به دست آوردن این توحید تلاش کند، چرا که این توحید پایه و اساس اعتقادات ما است.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه دوم سوره توحید که می فرماید «اللهُ الصَّمَدُ»، تبیین کرد: بهترین معنا برای صمد، استقلال است، پس صمد نیز یکی از مصادیق توحید افعالی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: صمد یعنی خداوند مستغنی و بی نیاز از هر چیز و هر کس است و عالم امکان همه و همه به وجود او نیازمند هستند، دلیل بی نیازی خداوند و نیازمندی عالم امکان به توجه خداوند، خالقیت خداوند و مخلوقیت عالم امکان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یک مثال برای تشریح نیازمندی عالم امکان به وجود خداوند، اظهار کرد: بهترین مثال برای نیازمندی عالم امکان به توجه خداوند و بی نیازی خداوند از عالم امکان، وجود ذهنی است، یعنی چیزی که ما به واسطه توجه به آن در ذهن خلق می کنیم برای موجود بودن به توجه دائمی ما نیاز دارد ولی ما هیچ نیازی به آن وجود ذهنی نداریم.

وی با استناد به روایات معصومین(ع) ادامه داد: معاد نیز با اراده خداوند برپا می شود، یعنی در لحظه ای که خداوند اراده می کند عالم به هم می ریزد و قیامت برپا می شود، این مسئله را هم با توجه به وجود ذهنی می توانیم درک کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این جمله که وجود عالم مرهون توجه خداوند است، بیان کرد: همان گونه که وجود ذهنی مرهون توجه انسان است، عالم وجود نیز به توجه دائمی خداوند نیاز دارد، یک لحظه بی توجهی خداوند، عالم وجود را معدوم می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه با اشاره به دعای معروفی که از جانب پیامبر(ص) صادر شده است، خاطرنشان کرد: این دعای «الهی لا تکلنی الا نفسی طرفة عین ابدا» نشانگر احتیاج صد در صد اهل بیت(ع) به توجه خداوند بوده است، پیامبر(ص) در این دعا می فرمایند«پروردگارا لحظه ای من را به خودم واگذار مکن».

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: احتیاج عالم وجود به خداوند گسترده و همه جانبه است، او عالم وجود را خلق کرده است و همه به او محتاج هستند، همه به ذات مقدسش وابسته اند، همه عالم سر تا پا به او نیاز دارند و او از همه بی نیاز است.

وی با اشاره به عجایب خلقت انسان، تشریح کرد: اگر یکی از ابزاری که خداوند در اختیار انسان قرار داده است، حذف شود انسان یا دچار مشکل می شود یا بعد از چند لحظه می میرد، اگر نَفَسی که فرو می رود، بالا نیاید یا برعکس اگر نَفَسی که بالا می آید، فرو نرود، انسان بعد از چند لحظه از بین می رود، به خاطر این است که خواجه عبد الله انصاری می گوید در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: فرض کنید چند روز ادرارمان بند بیاید، فرض کنید چند روز نتوانیم مدفوع کنیم، واقعاً به چه مصیبتی گرفتار می شویم، اگر لحظه ای در فعالیت گلبولهای سفید و قرمز اختلال ایجاد شود، اگر فعالیتشان کُند یا تُند شود، کارمان تمام است به خاطر همین باید دائماً دعا کنیم تا از الطاف الهی بهرمند باشیم.

منبع :خبرگزاری رسا

ارسال نظرات
پر بیننده ها