اجلاس سالانه بسیج اساتید8/ عضو شورای عالی انقلای فرهنگی:

اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث‌های اصلی سند توسعه علمی کشور است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث‌های اصلی سند توسعه علمی کشور است اما باید گفت که برخی از برنامه‌هایی که ما برای توسعه 5 ساله چیده‌ بودیم در دقیقه 90 مورد مخالفت قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۸۱۴۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، منصور کبگانیان در کارگاه آموزشی اجلاس سالانه بسیج اساتید کشور در مشهد مقدس، اظهار کرد: اراده جدی برای تغییرات در حوزه علمی وجود نداشته و در این حوزه تنگناهایی داریم و کمک به گفتمان سازی آسیب داشته و برای رفع آن باید به رشته‌های تخصصی توجه داشت.

وی ادامه داد:  اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث‌های اصلی سند توسعه علمی کشور است اما باید گفت که برخی از برنامه‌هایی که ما برای توسعه 5 ساله چیده‌ بودیم در دقیقه 90 مورد مخالفت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در سند توسعه علمی کشور با الگوی نظری مشخص و اهداف وضعیت مطلوب مشخص شده و اولویت‌های علم و فناوری نیز طراحی شده‌اند، گفت: 224 اقدام مشخص در نقشه علمی وجود دارد که باید به آنها عمل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما از ابتدا پرهیز داشتیم از اینکه حرف‌های خوبی زده شده و روی طاقچه گذاشته شود اما در طراحی نقشه جامع ملی کشور تدوین شده سیستم بسیار پویایی در نظر گرفته شده و 65 ضعف و تهدید کلان و 49 فرصت شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین در ارتباط با اقتدار و اقتصاد کشور نیز وضعیت مطلوب را طراحی کردیم که دستیابی به آن نیز دور و غیرقابل تصور نبود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی فراموش کرده‌اند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند قانون هستند، تصریح کرد: رئیس جمهوری اصرار دارند که اسناد ملی سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر داده که ما به آنها انتقاد داریم از جمله این درخواست‌ها تغییر در اسناد ملی هوا و فضا بوده که با آن مخالفت شد.

وی بیان کرد: برای هر کدام از بندهای سند توسعه علمی کشور چندین راهکار اجرایی ارائه داده شده است؛ از حوزه اقتصاد مقاومتی تا شیلات و آب‌های جنوبی در این سند مواردی آورده شده و چالش‌هایی وجود دارد  اما راهکار رفع آن نیز آورده شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه تا کنون برای برخی از مشکلات در کشور چالش داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: علت این موضوع این بود که راهبرد مورد نظر برای آنها وجود نداشت به عنوان مثال در حوزه اطلاعات و اینترنت چالش‌هایی وجود دارد به این علت که همانطور که اینترنت در نیویورک در اختیار جوانان است آن را در روستاها بردیم و این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم اکنون در انرژی هسته‌ای سندی نداریم و هر دولتی که می‌آید یک اقدام متفاوت انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مقاومت‌هایی که در برابر سند توسعه علم و فناوری وجود دارد، تصریح کرد: اسناد توسعه دانش بنیان استان‌ها در نقشه جامع علمی تدوین شده و اجرای این روند از استان‌های جنوبی آغاز شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در تدوین اسناد ملی دقت کرد و از اساتید مؤمن خواست تا گفتمان امام و رهبری را در کشور نهادینه کنند، اظهار کرد: سازمان بسیج اساتید با توان علمی و جهادی که دارند باید از دیگر مجموعه‌های انقلابی نیز در این مسیر حمایت کند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار