رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان گرمسار گفت: محدوده عرصه و حريم مجموعه كارخانه و انبار پنبه گرمسار تعيين شد.
کد خبر: ۸۷۳۸۴۸۶
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان،‌به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان،مهوش كمالي اظهار داشت:  محدوده عرصه و حريم و ضوابط حفاظتي و معماري مجموعه كارخانه و انبار پنبه گرمسار كه در سال 1380 با شماره 5641 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده بود، از سوي سازمان ميراث فرهنگي ابلاغ شد.

وي گفت: محدوده حريم اين اثر تاريخي فرهنگي از اين پس تحت حفاظت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي است و هر گونه دخل و تصرف در محدوده حريم بر اساس مواد 558 تا 569 قانون مجازات اسلامي، جرم محسوب مي‌شود.

كارخانه پنبه پاك كني گرمسار در سالهاي اخير و پس از انجام مرمت به باغ موزه صنعت گرمسار تبديل شده است.

اين كارخانه در سال 1304 ه.ش  فعاليت خود را آغاز كرده و مساحت آن بالغ بر چهار هزار متر مربع است كه شامل قسمت‌هاي مختلفي از جمله بخش كارگذاري موتورها، انبار پنبه، بخش تبديل پنبه و .... است.

اين كارخانه در ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار واقع شده و در دو طبقه و با پلان مستطيل شکل ساخته شده است.

نماي ساختمان بسيار ساده است و فقط در لبه فوقاني آن كنگره‌هاي آجري در يك رديف دور تا دور ساختمان به غير از ضلع جنوبي آن وجود دارد.

مصالح تشكيل دهنده اصلي در انبارها خشت و گل است كه يك رديف آجر، نماي خارجي ستونهاي آن را شامل       مي‌شود که در نگاه اول به نظر كاروانسرايي درون شهري مي‌رسد كه بعدها تغيير كاربري پيدا كرده اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده است و الگوي ساخت آن از پلان كاروانسراهاي اين منطقه نشات گرفته است. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها