ابوالفضل سليماني گفت: فلسفه‌ي تعيين عرصه‌هاي خاصي براي اعطاي تسهيلات اقتصاد مقاومتي اين است كه ابتدا عرصه‌هاي تهديد دشمنان شناسايي شده و به دنبال آن براي مقابله با تهديدات دشمن، اين عرصه‌ها معرفي شده است.
کد خبر: ۸۷۳۸۷۰۳
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان بسيج سازندگي هم مانند ساير مراكز و سازمان‌ها جهت تحقق سياست‌هاي كلي «اقتصاد مقاومتي» مسئوليت به عهده دارد و با توجه به اينكه اين سازمان نيروهاي بسيجي و جهادي را در اختيار دارد، انتظار بيشتري از اين سازمان مي‌رود.


كارشناس اقصاد مقاومتي و مسئول اعتبارات بسيج سازندگي كاشان ابوالفضل سليماني با خبرنگار كاشان اول به گفت و گو نشست و از عملكرد اين سازمان در عرصه اقتصاد مقاومتي با ما سخن گفت.

* لطفاَ يك توضيح اجمالي در مورد ماموريت اصلي سازمان بسيج سازندگي در بحث تحقق اقتصاد مقاومتي بدهيد.

– ما در واحد اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي كاشان از سال ۹۱ به اين سو ماموريت تحقق اقتصاد مقاومتي را در دو قالب گفتمان سازي و اجرايي دنبال كرديم.

در سال ۹۲ بعد از ابلاغ سياست‌هاي ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري، مسئوليت تامين امنيت غذايي را كه در بند هفتم سياست‌هاي ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتي آمده است، به بسيج سازندگي سپردند.

براي آن تسهيلاتي بانكي قرار دادند با عنوان تسهيلات اقتصاد مقاومتي، اما در سال ۹۱ كه هنوز اين سياست‌ها ابلاغ نشده بود اين تسهيلات تحت عنوان وام‌هاي خوداشتغالي واگذار مي‌شد.

اما از سال ۹۲ به بعد يك رديفي در كنار اين تسهيلات قرار دادند تحت عنوان تسهيلات اقتصاد مقاومتي؛ البته اعطاي اين تسهيلات از سال ۹۳ اجرايي شده است و ما در سال ۹۲ هم همان تسهيلات خوداشتغالي را مي‌داديم و در سال ۹۳ و ۹۴ كه بحث تسهيلات اقتصاد مقاومتي را داشتيم.

در همين سال ۹۴ حدود ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به بسيجيان متقاضي ورود به عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، اعتبارات واگذار كرده‌ايم.

* اين عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي چگونه شناسايي شده است؟

– ما ۱۲ اولويت داريم مثل پرورش ماهي شيلات، شترمرغ، بوقلمون، بلدرچين، زنبور عسل، قارچ و صنايع تبديلي مثل اسانس‌گيري و عرقگيري و صنايع دستي مثل قاليبافي.

بعضي فكر مي‌كنند اقتصاد مقاومتي يعني همين عرصه‌هايي كه ذكر شد و فقط به امنيت غذايي مرتبط است در حالي كه اينطور نيست و اينها فقط سه كلمه از بند هفتم سياست‌هاي ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتي است كه به بسيج سازندگي سپرده شده است.

در بحث تامين امنيت غذايي ۱۲ عرصه را مشخص كرده‌اند به اين صورت كه براي مثال در فلان قطعنامه ديده‌اند كه ما در بحث مرغ كه مصرف آن در بين خانواده‌ها بسيار بالاست، وابسته هستيم.

يعني اگر فردا صبح واردات پودر گوشت، سويا و… كه مكمل‌هاي غذايي مرغ است، توسط غربي‌ها و به طور مشخص استراليا تحريم شويم كه در دست اقدام هم داشته‌اند دچار بحران تامين گوشت سفيد مي‌شويم.

بررسي‌هايي انجام شد كه ما چه گوشت سفيدي را جايگزين كنيم كه در تامين خوراك آن خودكفا باشيم تا در صورتي كه تحريم شديم خودمان بتوانيم آن را تامين كنيم، به همين خاطر گوشت ماهي را جايگزين گوشت مرغ كردند و اعطاي تسهيلات اقتصاد مقاومتي به سمت گسترش تشكيلات پرورش گوشت ماهي سوق پيدا كرد تا به تدريج افزايش پيدا كرده و مردم از گوشت ماهي بيشتر استفاده كنند؛ چرا كه گوشت ماهي سالم‌تر است و مقدار برداشت آن هم بيشتر است.

در بحث گوشت قرمز، برزيل قصد تحريم ايران را داشته است كه براي تامين امنيت غذايي در اين عرصه گوشت قرمز شترمرغ را جايگزين آن كردند كه برداشت بيشتري نسبت به گاو و گوسفند مي‌توان از آن داشت و هم فرآورده‌هاي مختلفي مي‌توان از آن به دست آورد چرا كه حتي مژه، ناخن و عنبيه چشم آن هم مصرف دارد، چرم و پر آن استفاده مي‌شود.

بررسي و تحقيق صورت گرفت و به اين نتيجه رسيدند كه روي قارچ كار كنند، قارچ جايگزين خوبي به جاي گوشت است و مزيت آن نسبت به گوشت اين است كه گوشت چربي را بالا مي‌آورد اما قارچ چربي ندارد.

شما آيا مي‌دانيد سربازان آلمان در جنگ جهاني دوم در سنگرهايشان قارچ صدفي پرورش مي‌دادند؟ چرا كه محاصره بودند و براي اينكه از گرسنگي نميرند به اين كار روي آورده بودند؛ شرايط پرورش قارچ صدفي با قارچ دكمه‌اي متفاوت است و خيلي آسان است و نياز به سالن و تجهيزات ندارد.

پس فلسفه‌ي تعيين اين عرصه‌ها براي اعطاي تسهيلات اقتصاد مقاومتي اين است كه ابتدا عرصه‌هاي تهديد دشمنان شناسايي شده و به دنبال آن براي مقابله با تهديدات دشمن اين عرصه‌ها معرفي شده است.

* عملكرد بسيج سازندگي را در اين عرصه چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

– ما در سال ۹۴ تسهيلات را واگذار كرديم و تسهيلات ما تا سقف ۳۰ ميليون تومان است؛ متقاضيان زيادي مراجعه كرده و اين پول را به كار زدند.

وجه تمايز سازمان بسيج سازندگي كاشان با ساير نواحي در اين بود كه ما در كنار هر وام گيرنده يك كارشناس قرار مي‌دهيم. براي هر عرصه يك كارشناس در نظر گرفته‌ايم، براي مثال فلاني در عرصه‌ي پرورش شترمرغ كارشناس است كه به متقاضيان اين عرصه مشاوره مي‌دهد كه حتي بعد از گرفتن وام مي‌توانند از آن مشاور به طور خصوصي استفاده كنند.

ما در سال ۹۳ مطالعاتي انجام داديم و به اين نتيجه رسيديم كه متقاضي وام دست كمي از جهادگر ندارد، يعني شما يك عرصه‌ي ناشناخته را به جامعه معرفي كرده‌ايد مثل پرورش شترمرغ كه يك دل رشيد و قدرتمندي مي‌خواهد كه حاضر شود در اين عرصه ورود پيدا كرده و كار كند.

به اين نكته رسيديم كه ما حتما قبل از اعطاي وام بايد بحث آموزش را داشته باشيم چرا كه متقاضيان نسبت به اين عرصه‌ها اطلاعات كافي نداشتند لذا دوره‌هاي آموزشي را الزامي كرديم و در ساختار اداره جهاد كشاورزي و سازمان فني و حرفه‌اي اين رشته‌ها را تعريف كرديم تا متقاضيان وام در آنجا اين آموزش‌ها را ببينند.

در سال ۹۵ هم ميزان تسهيلاتمان زيادتر شده است و جلسات زيادي گذاشته و ساز و كاري را براي اعطاي تسهيلات تنظيم كرده‌ايم كه ان‌شاءالله اقدام مي‌كنيم و اميدواريم كه در سال پيش رو بيش از ۳۰۰ عرصه اقتصاد مقاومتي را در كاشان افتتاح كنيم.

ما در بحث پرورش شترمرغ فردي را داشته‌ايم كه آمده كار را شروع كرده و الآن كارش به جايي رسيده كه به غير از توليد به فرآوري پرداخته و فرآورده‌هاي مختلف شترمرغ از جمله توليد چرم، روغن، گردگير و… را انجام مي‌دهد.

* از كساني كه در اين عرصه‌ها موفق شده و يا شكست خورده‌اند چگونه حمايت مي‌كنيد؟ پيشنهاد شما به عنوان يك كارشناس براي رسيدن به وضعيت مطلوب چيست؟

– ما تسهيلات خاصي به عنوان مشوق براي افراد موفق در عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي نداريم؛ به طور كلي كساني كه موفق مي‌شوند و يا اينكه حتي ورشكست مي‌شوند را از طريق اعطاي تسهيلات مي‌توانيم حمايت كنيم.

پيشنهاد من اين است كه ما بايد بازار خارجي تامين كنيم و زيرساخت صادرات محصول را مهيا كنيم؛ ما يكي از كارشناسان خود را پارسال به روسيه اعزام كرديم تا در آنجا رايزني كند اما چون كفاف مالي نداشته ديگر نمي‌تواند برود چرا كه يه هفته رفته آنجا حدود ۷ ميليون هزينه كرده تازه نصف هزينه‌هايش را هم از طريق دولتي كمك شده است.

نيازمند آن هستيم كه زيرساخت صادرات محصولاتمان مهيا شود و از طرفي ما در بحث بازاريابي و بازار فروش به متقاضيان در قالب برگزاري نمايشگاه‌ها كمك مي‌كنيم و سالانه چند نمايشگاه برگزار مي‌كنيم تا محصولات خود را به طور مستقيم عرضه كنند.
 
منبع اخبار : سازمان بسيج سازندگي استان اصفهان ,
ارسال نظرات