خبرهای داغ:
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا بیستم شهریورماه با سخنرانی شخصیت‌های کشوری و استانی در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۸۷۴۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام نجف لک زایی در مصاحبه مطبوعاتی که قبل از ظهر شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا با سخنرانی حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش ساعت هشت و ۳۰ دقیقه شنبه آینده در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ ادامه خواهد داشت.

 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا دارای دو محور سیاسی و حقوقی است و در این همایش دو پنل تخصصی همراه با بررسی سه مقاله در هر کدام از پنل‌ها برگزار می‌شود.

وی بیان کرد:‌ سخنرانی حجت الاسلام قمی معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری‏، رونمایی از دستاوردهای همایش همچون مجموعه مقالات و نرم افزارهای کتابخوان همراه پژوهان و پاسخ به شبهات از بخش‌های دیگر همایش است.

حجت الاسلام لک‌زایی بیان داشت: درخصوص همایش ۱۲ مقاله سفارشی داشتیم که هشت مورد آن در بعد سیاسی و چهار مورد آن در بعد حقوقی بوده است.

تقدیر از خانواده شهدای منا
وی ابراز کرد: خانواده‌های شهدای منا همچون شهید رکن آبادی‏، شهید آیت الله معیدی قمی، شهید حجت الاسلام قلی پور و شهید دکتر قربان‌نیا در این همایش تقدیر می‌شوند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: امید داریم با برگزاری این همایش شاهد یک رویکرد علمی و پژوهشی در مراسم حج باشیم و با افشاگری فجایع منا و افکار عمومی نسبت به این عمل، سعودی‌ها برای همیشه آگاه باشند تا دیگر شاهد اینگونه اعمال نباشیم.

فاجعه منا دردناک‌ترین اتفاق در طول مراسم حج است
وی ادامه داد: فاجعه منا دردناک‌ترین اتفاق در طول مراسم حج بوده است و اگرچه در تمامی سال‌ها در عربستان در موسم حج اتفاقات ناگواری رخ داده است.  

حجت الاسلام لک‌زایی ابراز کرد: تدبیر برای جلوگیری از اینگونه جنایات امر بسیار مهمی است و نباید به فراموشی سپرده شود و پیوسته در ذهن امت اسلامی زنده نگه داشته شود.

وی بیان کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدای منا در ذهن افکار امت اسلامی مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از فجایعی همچون منا است و حضور نخبگان و اساتید در بررسی فجایع منا می‌تواند در بعد سیاسی دیپلماسی ما و در حوزه حقوقی سازمان‌های مردم نهاد را فعال کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: آمارهای رسمی از وجود پنج هزار شهید و آمارهای غیر رسمی از هفت هزار شهید در فاجعه منا خبر دادند که اگر کمیته حقیقت یاب تشکیل شود قطعا ابعاد بیشتری از این فاجعه فاش خواهد شد.

وی تصریح کرد: حج یکی از واجبات الهی است و ما در صدد توقف آن نیستیم اما قبول داریم نگاه ما به حج با عربستان متفاوت است و رویکرد ما این است که با کمترین مشکل زمینه برگزاری حج برقرار شود.
ارسال نظرات