معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هرمزگان دروازه ورودی ایران است و استانی با موقعیت استراتژیک برای ایران بشمار می‌رود که امنیت اقتصادی و دریایی کشور از طریق این استان تامین‌ می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۸۸۰۱
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

منصور آرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بندرعباس اظهار داشت: استان هرمزگان دروازه ورودی ایران است و استانی با موقعیت استراتژیک برای ایران بشمار می‌رود که امنیت اقتصادی و دریایی کشور از طریق این استان تامین‌ می‌شود و استانی است که مستقیما از سیاست‌های ملی و دولت متأثر میشود.

وی افزود: ظرفیت بندر شهید رجایی هرمزگان طی سال‌های آینده به بیش از 8 میلیون TEU کانتینر در سال خواهد رسید که برای جابجایی این حجم از کالا به محورهای مواصلاتی مطلوب‌تری به خصوص در اطراف این بندرگاه نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: روند رو به توسعه بنادر سطح منطقه خلیج فارس موجب تقویت سرمایه‌گذاری‌های ملی در بنادر استان هرمزگان به منظور ایجاد سطح بالاتری از توان رقابت‌پذیری ایران با کشورهای پیرامونی آن و ایفای نقش بهتری در اقتصاد منطقه‌ای شده است.

آرامی ادامه داد: در شرایط قبل از تحریم چیزی حدود 2.6 میلیون کانتینر بارگیری و تخلیه داشته‌ایم که در دوره تحریم و با خروج تمام لاینرهای خارجی از کشور میزان ظرفیت کانتینری و تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به 1.6 میلیون کانتینر کاهش یافت.

وی اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری در سال 94 حدود 1.8 میلیون تن بوده است که در سال 95 این رقم به 2.2 میلیون افزایش پیدا کرده است.

آرامی عنوان کرد: تلاش سازمان بنادر بر این است تا تمامی انبارهایی که در بندر وجود دارد، امکان دسترسی ریلی برای آنها فراهم شود که امکان مزیت رقابتی بندر شهید رجایی را نسبت به سایر بنادر توسعه می‌بخشد و در این صورت صادرکننده و واردکننده کالا به یک سیستم حمل و نقل ترکیبی دسترسی خواهند داشت که هم به لحاظ زمانی و هم کمیتی قابل توجه است.

وی افزود: با وجود حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشورمان مزیت رقابتی بنادر در ایران بالا می‌رود و صادرکننده و واردکنندگان کالا، اطمینان بیشتری به بنادر ایران خواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حال حاضر 45 کیلومتر ریل اجرا شده است و 7 کیلومتر باقی‌مانده به تدریج تکمیل می‌شود و تمام بخش بندر مجهز به ریل خواهد شد چراکه هدف سازمان بنادر ایجاد 52 کیلومتر ریل است.

آرامی خاطرنشان کرد: قدرت رقابت‌پذیری بنادر شمال خلیج فارس رو به افزایش است و این مهم در سایر بنادر استان مانند جاسک، سیریک و ... در حال پیگیری و با انجام عملیات لایروبی در این بنادر امیدوار به استفاده از ظرفیت‌های بندری سایر بنادر هستیم.

ارسال نظرات