مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد از آغاز اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج در سراسر استان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۸۸۹۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه استان از آغاز اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج، در 10شهرستان استان از امروز خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح شناسایی و پیشگیری اختلالات ژنتیکی در خانواده هاست که برای آن اعتباری در حدود 9میلیارد و چهاردصد میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

دکتر جلیل عفتی افزود: براساس یک باورغلط در جامعه که احتمال معلولیت ها و نواقص ژنتیکی را تنها در ازدواج های فامیلی مشهود می دانند باید بگویم ازدواج های غیرفامیلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده واحتمال خطر معلولیت در همه ازدواج ها وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد:دراجرای این طرح 41 سردفتر ازدواج و 50 تیم غربالگری متشکل از 50 نفر کارشناس ژنتیک همکاری کرده که در آن سردفتران ازدواج زوجین را به مشاوران ما ارجاع داده سپس با بررسی های صورت گرفته در صورت نیاز زوجین برای دریافت مشاوره تخصصی و آزمایشات ژنتیک معرفی می شوند.

وی فوت نوزادان قبل و بعد از تولد،نقص و اختلالات اسکلتی حرکتی،ذهنی،گفتاری،شنیداری،نازایی،قلبیوعروقی،جنسی،عصبی،بیماریهای پوستی ،خونی و دیابت را ناشی از عوامل ژنتیکی برشمرد و اظهار داشت: ترویج فرهنگ مشاوره و ترغیب خانواده ها برای اهمیت دادن به سلامت نسل ها از دیگر اهداف اجرای طرح مشاوره ژنتیک است.

عفتی با بیان اینکه برخی خانواده ها به تصور اینکه انجام چند مرحله غربالگیری دوران بارداری و سونوگرافی می تواند از بروز اختلالات ژنتیکی نوزادان جلوگیری کند گفت: به جز چهار ژن رایج که در دوران بارداری قابل تشخیص بوده و در صورت تشخیص اقدامات لازم برای جلوگیری از بروزآن ها صورت می گیرد بقیه ژن ها در دوران بارداری قابل تشخیص نیستند.

وی اضافه کرد : مثلا در ایجاد عقب ماندگی ذهنی 600نوع ژن دخیل هستند که تنها از طریق مشاوره ژنتیک و آگاهی از وجود ژن ها در پدر و مادر و وابستگان است که می توان در صورت مشاهده آن ها را شناسایی واز بروزشان جلوگیری کرد.

عفتی در خصوص تفاوت اختلالات مادرزادی و ژنتیکی هم گفت: اختلالاتی که فرد از بدو تولد بدان دچار می شود نظیر نواقص جسمانی را اختلالات مادر زادی و نواقصی را که فرد در ابتدای تولد نشانه ای از آن را نداشته و در سنین بالاتر بروز می کند مثل بیماری دوشن که از 3سالگی بروز می کند اختلالات ژنتیکی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان نقش سازمان بهزیستی را کنترل ازدواج های پرخطردانست و بیان کرد: برخی فکر می کنند در صورت انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و آگاهی بهزیستی از احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در فرزندان آینده بر سر راه ازدواج آنان مانع تراشی خواهد شد و این در حالی است که چنین چیزی وجود ندارد و انجام مشاوره ژنتیک مانعی برای ازدواج افراد نیست

وی ابراز داشت: زوجین می توانند پس از مشاوره خود برای آینده زندگی مشترک تصمیم گیری کنند کما اینکه از 1600موردازدواج در 4 شهرستان در سال گذشته 20مورد با تصمیم زوجین پس از مشاوره ژنتیک از ازدواج منصرف شده و برخی نیز برآن پافشاری داشته اند و سازمان بهزیستی در این زمینه کوچکترین دخالتی ندارد.

وی انجام 12 هزار مورد مشاوره ژنتیک در سال گذشته را یکی از اقدامات پیشگیرانه سازمان مطبوعش عنوان کرد و گفت: سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری در چند ساله اخیر اقدامات خوبی را انجام داده و امیدواریم شورای عالی بیمه با مقایسه هزینه های درمانی معلولان با هزینه های پیشگیری از معلولیت، سرانه پیشگیری را برای شرکت های بیمه گر در نظر بگیرند و از این طریق بتوان با کاهش پرداختی مردم آنان را نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک تشویق کرد.

وی خاطر نشان کرد: هر چند معتقدیم اگر خانواده ها هزینه های نگهداری و درمان فرزندان معلول را با هزینه آزمایشات ژنتیک مقایسه کنند متوجه خواهند شد که این دو هزینه قابل مقایسه نخواهند بود.

ارسال نظرات