کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: هدف اصلی ازدواج در فرهنگ اسلامی، رسیدن به آرامش روان و حرکت در مسیر رشد و کمال انسانی است.
کد خبر: ۸۷۳۸۹۲۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حسینی از کارشناسان فرهنگی و مذهبی پیش از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی خانه آفتابی به بررسی بحث ازدواج و دیدگاه معصومین(ع) درباره این امر نیک پرداخت و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند "در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، كه نزد خدای عز وجل محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد" این حدیث نشان از جایگاه ویژه ازدواج نزد خداوند تبارک و تعالی دارد.

وی ازدواج را امری کلیدی و مهم از دیدگاه اسلام دانست و گفت: خداوند در آفرینش خود همه چیز را زوج خلق کرده است، یکی از دلایل این زوجیت ایجاد نسل و بقای نسل است.

کارشناس فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: اسلام با توجه به اینکه ازدواج عاملی در بقای نسل است بر انتخاب درست همسر نیز تاکید دارد چراکه مسئله ازدواج در انسان‌ها ضمن حفظ بقای نسل بشر را به هدف والاتر و ویژه‌تری می‌رساند و آن کمال است.

حسینی با اشاره به فلسفه ازدواج در ادامه گفت: از آنجا که انسان برای رسیدن به هر کمال و پیشرفتی نیاز به آرامش دارد، ازدواج نیز بخش عمده این آرامش را تأمین میکند، از ازدواج به عنوان راهی برای رسیدن به کمال دینی و معنوی یاد شده است.

رسیدن به کمال اساسی‌ترین هدف ازدواج

وی افزود: زن و مرد دارای خصایص متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند، تفاوت اخلاقی و احساسی لازمه یک زندگی است چراکه زن و مرد برای تکمیل خصایص خود باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا به کمال دست پیدا کنند.

کارشناس فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: ازدواج علاوه بر ایجاد تکامل، برتری و قداست خاصی هم برای انسان به همراه دارد و آن اینکه ازدواج سنت حسنه پیامبر اسلام(ص) است که باعث ترویج و رشد دین مبین اسلام می‌شود.

سنت پیامبر اسلام بهترین نسخه برای ازدواج جوانان/ازدواج بسیاری از مشکلات را کاهش می‌دهد

حسینی یادآور شد: سنتی که پیامبر مکرم اسلام درباره تحکیم خانواده و تشکیل خانواده داده‌اند، بهترین نسخه است و باید برای ازدواج به هنگام تلاش کنیم چون از نظر عقلی و شرعی بسیار اهمیت دارد.

وی ازدواج را بستری برای رشد و تعالی جامعه دانست و گفت: اگر انسان از روی عقلانیت به مسئله ازدواج بیاندیشد درمی‌یابد که کشورهایی که مباحث خانواده و ازدواج را مورد توجه قرار داده‌اند کمتر دچار معضلات اجتماعی شده‌اند از این‌رو بسیاری از کشورها به سمت و سویی رفته‌اند که به امر ازدواج و تشکیل خانواده توجه دارند.

کارشناس فرهنگی و مذهبی بر تاکید اسلام به امر ازدواج اشاره کرد و گفت: فرهنگ اسلام این امر مهم را تاکید و قداست بخشیده است.

حسینی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره ازدواج پایدار گفت: امام علی(ع) بهترین ازدواج را ازدواج آسان با مهریه سبک‌ دانستند؛ متاسفانه در جوامع امروزی بسیاری از جوانان به خاطر سخت‌گیری‌هایی که از سوی خانوداه دختر برای مهریه وجود دارد زیر تن به ازدواج نمی‌دهند.

وی افزود: جوانانی که حاضر به ازدواج نیستند تصورشان این است که از عهده سخت‌گیری‌های بی‌موردی که جلوی پایشان گذاشته می‌شود برنمی‌آیند؛ امام علی(ع) تاکید فرمودند اگر فردی به خواستگاری دخترتان آمد که دین و اخلاقش کامل بود، بپذیرید و گرنه شما در فساد آناتن شریک خواهید بود.

ازدواج بر مبنای عقلانیت، توصیه اسلام

کارشناس فرهنگی و مذهبی با اشاره به تاکید اسلام بر ازدواج سنتی و ساده گفت: اسلام هرگز به ازدواج اجباری توصیه نمی‌کند اسلام در انتخاب همسر نظر دو طرف را شرط می‌داند؛ معنای ازدواج سنتی از دیدگاه اسلام، انتخاب عقلانی است.

حسینی با اشاره به بر شناخت صحیح تاکید کرد و گفت: انسان ذاتا و به شکل غریزی میل به جنس مخالف را در وجود خود دارد و این قابل انکار نیست اما حس غریزی باید کنترل شود؛ متاسفانه اثرات فرهنگ غربی در جامعه به سمتی رفته که دختر و پسر از روی عشق انتخاب می‌کنند و یک رابطه ناسالم را برقرار می‌کنند پس از مدتی این رابطه را قطع می‌کنند و اذعان دارند که انتخابشان ناثواب بوده است.

عشق با شناخت کامل حاصل می‌شود

وی افزود: متاسفانه در چنین مواردی باید گفت که میل ظاهری با عشق اشتباه گرفته شده و قطع یقین رابطه آنان به سرانجام نخواهد رسید؛ میل ذاتی باید پشتوانه عقلانی داشته باشد اگر هم کفو نباشند از همان ابتدا نباید عشق را بروز دهند و اینجاست که اسلام نگاه حرام را متذکر می شود.

کارشناس فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: عشق زمانی به وجود می آید که فرد مقابل را به خوبی بشناسید؛ جوانان ما برای شروع یک زندگی مشترک نیاز به آموزش دارند و باید قبل از ازدواج این آموزش ها را درک کنند.

حسینی با اشاره به امر ازدواج را یک امر اکتسابی دانست و گفت: اگرچه ازدواج یک پدیده ذاتی است ولی نیازمند آموزش است؛ در حقیقت ازدواج برای انسان امری اکتسابی است چراکه بایستی برای اخلاق و تربیت همسرداری و روابط زناشویی آموزش‌های لازم را کسب کنند.

دوران نامزدی فرصتی برای شناخت

وی افزود: متاسفانه این تصور وجود دارد که چون دختران و پسران در جامعه امروز در سنین بالا ازدواج می‌کنند همه این مسائل را می‌دانند و نیاز به آموزش ندارند و ممکن است این آموزش‌ها را از طرق ناصحیح کسب کنند؛ اما باید توجه داشت که دختر و پسر در دوران نامزدی ضمن اینکه باید حیا را در حد خود محفوظ بدارند تربیت‌های جنسی و مسائل مورد نیاز برای ازدواج را فرا گیرند.

کارشناس فرهنگی و مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: دوران نامزدی به واقع دورانی است که باید عقل و منطق غالب شود تا دختر و پسر بتوانند به شناخت درستی از یکدیگر کسب کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات