زاکانی در دوره طرح ولایت رسانه خراسان شمالی
دبیر کل مجامع بسیج کشور :اگرچه با گسترش اینترنت، فضا برای شکستن حصار تبلیغی انقلاب اسلامی مهیا شد؛ اما چون در این زمینه هم دشمنان دست برتر را دارد و ما شناخت دقیقی نسبت به این فضا نداریم.
کد خبر: ۸۷۳۹۰۲۶
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
 به گزارش سرویس بسیج رسانه خبرگزاری بسیج، علیرضا زاکانی، دبیر کل مجامع بسیج کشور و عضو شورای عالی بسیج رسانه در نخستین دوره طرح ولایت بسیج رسانه خراسان شمالی که با حضور فعالان رسانه‌ای استان برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه‌ها در صدور پیام انقلاب و حفظ دستاوردهای نظام اسلامی، اظهار کرد: در وانفسای دوره جهاد اکبر، حرکت در مسیر پیام‌رسانی انقلاب اسلامی و تلاش رسانه‌ای بسیار ارزشمند است.

 وی افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که مستکبران عالم، انقلاب اسلامی ما را در حصار تبلیغی محصور کرده و تلاش می‌کنند پیام این انقلاب به جهان مخابره نشود؛ ازاین‌رو نقش فعالان رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت ا ست.

 زاکانی با اشاره به تغییر سیاستهای تبلیغی استکبار جهانی بعد از رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، ادامه داد: دنیای استکبار بعد از رحلت امام (ره) متوجه شد چه اشتباه بزرگی مرتکب شده که گذاشته است پیام و چهره امام (ره) در جهان روشن شود به همین دلیل بعد از رحلت امام (ره)، معاندانه تصمیم گرفتند نگذارند پیام رهبر معظم انقلاب بر جهانیان آشکار شده و پیام امام راحل در فضای جهانی و منطقه‌ای استمرار یابد.

 وی با بیان اینکه سیاستهای تبلیغی استکبار قبل و بعد از رحلت امام (ره) تفاوتهای جدی کرد، افزود: اگرچه عناد دشمنان با نظام اسلامی همان عناد سابق بود اما بعد از رحلت امام خمینی (ره) تلاش کردند ما را در حصار تبلیغی قرار دهند تا شاخص انقلاب در جهان فراموش شود.

 دشمن در فضای مجازی دست برتر را دارد

 زاکانی با اشاره به اینکه بعد از چند سال فضای مجازی اضافه شد و زیست‌بوم جدید و جدی با ویژگیهای ویژه خود به وجود آمد، ادامه داد: اگرچه با گسترش اینترنت، فضا برای شکستن حصار تبلیغی انقلاب اسلامی مهیا شد؛ اما چون در این زمینه هم دشمنان دست برتر را داشتند و ما شناخت دقیقی نسبت به این زیست‌بوم نداشتیم، لذا باز هم ما با مقداری تأخیر وارد این فضا شدیم؛ درنتیجه امروز دست برتر از آن ما نیست.

 دبیر کل مجامع بسیج گشور با تأکید بر لزوم تلاش مضاعف برای شکستن این حصار تبلیغی و مجهز شدن به ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: افزون بر این موارد، دقت در محتوا و متن پیام هم بسیار مهم است که به اقتضای نیاز مخاطب بوده و با زاویه نگاه مخاطب تنظیم شود.

 وی ، خاطرنشان کرد: ما در حوزه رسانه وظیفه داریم حقایق و واقعیتهای تلخ و شیرین گذشته را مبتنی بر حقایق و اوضاع کنونی جامعه، به‌گونه‌ای به مخاطبان القا کنیم که هم بتواند حصار تبلیغ بیرونی را شکسته و هم از القای غلط و بی‌باور کردن مردم در مقابل موج بیگانگان جلوگیری کند.

 عضو شورای عالی بسیج رسانه کشور ادامه داد: فعالیت ما باید به‌گونه‌ای باشد که مسیر درست و به نفع مردم و انقلاب اسلامی را برجسته و آشکار کند تا مردم در مقام تصمیم‌گیری و انتخاب مسیر، مسیری را انتخاب کنند که ماحصل آن عزت و اعتلای ایران اسلامی باشد.

 زاکانی با بیان اینکه رسانه‌ها رسالت و مسؤولیت تاریخی بر عهده دارند، افزود: مرور انقلاب اسلامی و مقایسه آن با سایر حرکتهای اصلاحی و انقلابی در جهان می‌تواند بسیاری از حقایق را برای مردم روشن کند.

وی افزود: انور سادات در مصر به کارتر و آمریکا آری گفت اما امام خمینی (ره) در ایران مقابل استکبار و اسراییل ایستاد، اکنون ببینید در مصر بعد از 38 سال از انور سادات و حسنی مبارک خبری نیست و چند میلیون گرسنه‌ شبها در خیابانها و قبرستانهای این کشور می‌خوابند اما ایران اسلامی به عزت و اقتدار و پیشرفت رسیده است.

 زاکانی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم خود را با مصر مقایسه کنیم، بلکه باید نقطه مطلوب انقلاب اسلامی مورد نظر ما باشد؛ اما باید توجه داشته باشیم که مسیر اعتماد به آمریکا و اسراییل به سرانجام کشور مصر می‌رسد.

رسانه‌ها انقلاب اسلامی را از مظلومیت خارج کنند

 وی با اشاره به فراز و نشیبهای انقلاب اسلامی در طول حدود چهار دهه اخیر، خاطرنشان کرد: در این میان رسانه‌ها وظیفه دارند ذره‌بین انداخته، خوبیها و بدیها را آشکار و بیان کنند و نگذارند عفونت هرچقدر که هست در لایه‌های پنهانی بماند تا مزمن و غیرقابل درمان شود.

 زاکانی اضافه کرد: امروز اوضاع جهان، منطقه و داخل کشور بسیار حساس بوده و حکایت از پیچ تاریخی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دارد که در این میان قلم توانا و زبان گویای رسانه‌ها و هنرمندان می‌تواند مظلومیت انقلاب اسلامی و محصور بودن آن را شکسته و انقلاب را از این اوضاع بیرون آورد.

 به گفته وی رسانه‌ها باید کمک کنند تا انقلاب اسلامی بتواند با زبان رسا با دیگران در سطح منطقه و جهان ارتباط و تعامل داشته باشد؛ زیرا امروز موفقیت در داخل کشور به‌مراتب اهمیت بالاتری از موفقیت در خارج کشور و منطقه دارد؛ چراکه اگر انقلاب و نظام اسلامی از داخل ضربه بخورد دیری نمی‌پاید که دیگر نه از تاک و نه از تاک‌نشان نشانی می‌ماند.

 زاکانی  تصریح کرد: در این رابطه باید رسانه‌ها با فعالیت مناسب و هدفمند پیام جبهه انقلاب و فعالیت نظام را به متن جامعه رسانده و از سوی دیگر سؤالات و نیازهای موجود در سطح جامعه را از مسؤولان مطالبه کرده و از مشکلات جامعه گره‌گشایی کنند.

انقلاب و نظام اسلامی؛ مهم‌ترین چالش غرب و استکبار جهانی

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی نظام سیاسی کشور تغییر کرد و همزمان نظام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران هم هر کدام به نوبه خود حداقل تغییر را داشتند.

زاکانی افزود: از آنجا که نظامهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران در دوره گذشته از غرب کپی‌برداری شده بود، تغییر نظام چالش بزرگی را برای غرب به وجود آورد و از طرف دیگر پیام انقلاب اسلامی که دو ویژگی رسالت اسلام و قدرت مردم را داشت، به رخ جهان کشید و نشان داد اگر مردم در صحنه باشند چه اثر و قیمتی دارند.

جبهه انقلابی رویه خود را از «رفع تهدید» به «پاسخ‌گویی به نیازهای انقلاب» تغییر دهد

وی تصریح کرد: چهار دهه است که قاعده، رفع تهدید بوده و پاسخ به نیاز انقلاب اسلامی در زمره استثنائات قرار داشته است اما امروز همه باید جمع شده و در راستای پاسخ به نیازهای انقلاب اسلامی گام برداریم.

زاکانی با بیان اینکه برای انجام این کار مهم در سطح نظام اسلامی، رقیبی به نام نظام لیبرال دموکراسی غربی داریم، اضافه کرد: این نظام غربی در تمام ساحتهای زندگی از حوزه نظری و عقلانیت گرفته تا تمام سطوح دیگر، با ما در حال رقابت تنگاتنگ و جدی است.

وی ادامه داد: آمریکاییها در تنظیم سیاستهای خود، انقلاب اسلامی را رقیب اصلی می‌دانند؛ به‌گونه‌ای که برای آنها دیگر مارکسیستها و سایر مکاتب و شیوه‌های حکومتی جهان، حوزه‌های رقابت درزمینهٔ اقتدار، توسعه و فناوری نیست، بلکه رقیب اصلی ایران اسلامی است.

زاکانی اظهار کرد: زمانی که شوروی سابق فروپاشید، نظم جدید جهانی شکل گرفت و کشورها در قرابت و یا دوری نسبت به آمریکا سهم‌ می‌بردند، ایران اسلامی بود که خارج از این دوگانه نظم جهانی ایستاد و نگاه جدیدی را به دنیا عرضه کرد.

وی گفت: جرج بوش در شهریور سال 1380 و بعد از حمله القاعده به برجهای دوقلوی تجارت جهانی اعلام کرد که کشورهای دنیا یا با ما هستند و یا با القاعده، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند ما نه با شما و نه بر شما هستیم؛ زیرا هر دو باطل هستید.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون سطح نزاع و رقابت بین انقلاب اسلامی و نظام سلطه بوده و وقتی مصادیق را مرور می‌کنیم ایران و آمریکا را مقابل هم می‌بینیم.

وی با بیان اینکه آمریکا در سطح منطقه و جهان چهره‌ای شکست‌خورده است اما می‌خواهد این را در حوزه داخلی کشور ما جبران کند، اضافه کرد: در این زمینه فارغ از نام و گروه و حزب، بحث نگرش به تقابل ایران و آمریکا بوده و ما باید تلاش کرده تا نگرش مورد تأکید رهبر معظم انقلاب را دنبال کنیم.


ارسال نظرات