معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: بیش از یکهزار نفر دراین استان در زمینه پرورش شتر مشغول به کارهستند.
کد خبر: ۸۷۳۹۲۵۹
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

محمد پورطرق یکشنبه درگفت وگو باخبرنگاران با اشاره به اقلیم مناسب شرق هرمزگان برای پرورش شتر اظهار کرد: با وجود 21 هزارنفر شتر رتبه سوم جمعیت شتر کشور به این استان اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: درراستای ساماندهی و خدمات رسانی بیشتر به شترداران این استان ازجمله تامین علوفه، سم پاشی وپلاک گذاری تعداد شش ایستگاه شترداری درچهار شهرستان جاسک، سیریک، میناب و بندرعباس احداث شده است.

این مقام مسئول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به همکاری های این سازمان با دانشگاه هرمزگان در خصوص تدوین سند توسعه شتر افزود: در صورت تامین اعتبارلازم تا پایان امسال طرح توسعه پرورش شتر با هدف ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی دراین استان اجرا خواهد شد.

پورطرق اضافه کرد: از احداث آبشخوردر محل های تجمع شترها، تهیه و توزیع سبوس بین پرورش دهندگان، صادرات شتر، ارائه تسهیلات وبرگزاری جشنواره شتر(در بهمن ماه هر سال) از دیگر اهداف سند توسعه پرورش شتر نام برد

وی از تسهیل و تسریع درمدت قرنطینه جهت صدور مجوز صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس بعنوان دیگربرنامه های سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در زمینه توسعه صنعت شتر داری نام برد که طی سه سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری به خود گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان ساخت: ایجاد و توسعه زیرساخت های این صنعت موجب رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و با توجه به بازار خوب و استقبال کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از واردات شتر این استان باعث ارزآوری بیشتر نیز می شود.

در اطلاعات منشره آمده است: شترهای موجود در این استان (از نوع جماز)علاوه بر باربری به علت داشتن سرعت زیاد به 'شتر پرنده' معروف هستنند وبه همین دلیل برای مسابقات سوار کاری درکشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.

دراین اطلاعات اضافه شده عدم توسعه زیرساخت ها، تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم طبیعی و چراگاهها در سطح روستاها و همچنین محل پراکنش شترها باعث بوجود آمدن محدودیت هایی در توسعه این صنعت شده است.

درهرمزگان از موی شتر رواندازی بنام خرسک و پوزه بند بافته می شود وهمچنین از پوست آن برای تهیه کیف، کفش و زین شتر استفاده می شود درحالیکه مصرف گوشت شتر در زمینه رفع تب، بیماری بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرده است: بر اساس برآوردها بیش از دو میلیون نفر شتر در کشور وجود دارد و تعدادی از استانهای کشور مراتع مناسب برای چرای شتر و پرورش این نوع دام دارند که از جمله آنها می توان به سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان اشاره کرد که دارای بیشترین جمعیت شتر هستند.

*آمار جمعیت شتر جهان 18میلیون نفر اعلام شده است

باتوجه به شرایط آب وهوایی این استان ازجمله خشکسالی 17ساله و استمرار آن وهمچنین کم توقع بودن شتردرتامین علوفه وتولید شیر، توانایی های خوبی درشرق هرمزگان برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی پرورش این حیوان وجود دارد.

*مقاومت شتر:

شتر در کاروان بین 170 تا 270 کیلوگرم بار را با سرعتی معادل چهار تا پنج کیلومتر در ساعت حمل می‌کند، در کاروان معمولی شتر پنج روز حرکت می‌کند و پس از آن آب و غذا دریافت می‌کند، هر شتر می‌تواند هفت روز بدون آب و غذا کار کند، در حالی که اگر کار نکند نصف این مدت را می‌تواند تحمل کند .

*فواید دیگر شتر:

شیر آن بسیار چرب و پر از مواد غذایی است، گوشت آن خوراکی و از پوست آن کمربند، صندلی و لباس تهیه می‌کنند، پشم آن برای تولید فرش و چادر و ار پیخال کاملا خشک آن به عنوان سوخت استفاده می‌گردد طوریکه کمتر قسمتی از شتر وجود دارد که بی‌مصرف و دور انداختنی باشد و به همین جهت چندان شگفت انگیز نیست که قبایل بادیه نشین تصور می‌کنند که شتر گرانبها ترین دارایی آنهاست.

*شتر جماز:

شتر جماز شتری است دارای استعداد مناسب جهت انجام مسابقات ورزشی به ‌ویژه شرکت در کورس و سرعت که برحسب تمرینات و تربیت حتی با سرعت‌های بالاتر از سرعت اسب هم می‌تواند بدود.

در ایران شتتر جماز در مناطق هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان پرورش داده می‌شود که به‌ علت عدم حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی، روزبه‌‌روز از جمعیت آن کاسته می‌ شود.


ارسال نظرات