جزئیات فساد بانکی جدید در بانک سرمایه/ بانکی که ۱۰۰ صاحب دارد اما مدیرعامل ندارد!

معمای ناشی از اتهام فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود ۷ عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح دهند که ماجرا چیست و در مقام نظارت بر حقوق سهامداران چه کرده‌اند.
کد خبر: ۸۷۳۹۵۲۳
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در ترکیب هیات امنای صندوق ذخیره ارزی نام وزیر فعلی آموزش و پرورش و ۲ وزیر سابق دیده می‌شود و انتظار به حق سهامداران به ویژه فرهنگیان ایجاب می‌کند، وزرای که با رای مجلس سکاندار وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند یا هستند صادقانه از آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه آن به ویژه بانک سرمایه می‌گذرد، سخن بگویند و به ابهام‌ها و سوال‌ها پاسخ دهند.

علی‌اصغر فانی، وزیر فعلی آموزش و پرورش، رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است و حسین مظفر و مرتضی حاجی وزرای اسبق آموزش و پرورش همچنان عضو هیات امنای صندوق یادشده هستند. افزون بر آنها، سید محمد بطحایی، نایب‌رئیس، سید رحمت‌اله اکرمی، سید حسین شبیری و غلامرضا حیدری کرد زنگنه رییس اسبق سازمان خصوصی‌سازی جزو امنای صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و عضویت بیش از ۸۰۰ هزار فرهنگی و غیرفرهنگی به عنوان سهامداران این صندوق وقتی دوچندان و حساسیت‌برانگیز می‌شود که بدانیم ۲۷ شرکت در زیرمجموعه این صندوق قرار دارند که شامل، شرکت ساختمانی معلم و شرکت تامین سرمایه فرهنگیان (هلدینگ ساختمانی صندوق)، شرکت خدمات رفاهی زاگرس، شرکت لیزینگ فرهنگیان و شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان به عنوان گروه خدمات رفاهی صندوق یادشده می‌شود. افزون بر این صندوق ذخیره فرهنگیان با مالکیت شرکت‌های ایران ارقام، صنایع آموزشی، تجهیز مدارس ایران و پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی دست برتر را در صنایع آموزشی و آی‌تی دارد.

شاید بیشتر سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان خبر ندارند که سهامدار ۵ شرکت فعال در صنعت انرژی کشور هم هستند چه اینکه شرکت‌های پترو فرهنگ، کیمیای پارس خاورمیانه، پتروشیمی مروارید، شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی های پاک و پتروشیمی خراسان هم در تملک صندوق ذخیره فرهنگیان قرار دارد. البته بنگاه‌داری صندوق ذخیره فرهنگیان به حوزه صنعت هم زبانزد است و شرکت‌هایی چون بازرسی مهندسی ایران، میرداد، آلوپن، پلور سبز، ماشین‌سازی اراک و بازرسی مهندسی صنعتی ایران هم از دیگر شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار آید.

فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان در صنعت بانک، بیمه و بورس البته این انتظار را برای سهامداران به همراه داشته که سود خوبی در نتیجه سال‌های سپرده‌گذاری نزد صندوق ذخیره فرهنگیان نصیب آنها شود چه اینکه سهامدار اصلی بانک سرمایه، بیمه معلم، شرکت سرمایه‌گذاری فرآیند، خدمات بیمه‌ای شرف اطمینان، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و شرکت خدمات بیمه‌ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان همین صندوق ذخیره فرهنگیان است. صندوقی که در روزهای اخیر به دلیل ابهام ۸ هزار میلیارد تومانی و مطالبات معوق بانک سرمایه به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که به گفته شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق یادشده ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان آن تنها در دست ۵ نفر است، در سخت‌ترین دوران خود برای شفاف‌سازی و پاسخگویی قرار دارد.

دفاع یک تنه مدیرعامل از اتهام‌ها

شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تنها مدیر ارشد این صندوق است که این روزها در پاسخ دادن به اتهام‌ها و ابهام‌ها یک تنه پاسخگو شده است. او که از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها با شایعه بازداشت همسر، فرزند و حتی برادر همسر خود مواجه شده، در نامه‌ای به دادستان تهران با رد اتهام‌ها اعلام کرده است: به عنوان عالی ترین مقام اجرایی مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن اعلام آمادگی کامل جهت در اختیار قرار دادن تمامی اسناد و مدارک لازم به نمایندگان محترم در کمیته شفاف سازی توافق شده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت،از جنابعالی تقاضا دارم با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و جامعه فرهنگیان،دستور فرمائید ضمن بررسی عملکرد مجموعه،ریشه های این حرکت ناشایست و غیر اسلامی و انسانی را شناسایی فرموده و اقدامات لازم را جهت برخورد جدی با متخلفین صادر فرمائید.

از انتصاب خاص یا بی‌ثباتی مدیریتی بانک سرمایه

خبر دیگر اینکه گفته می‌شود یکی از بستگان نزدیک وزیر آموزش و پرورش در سطوح بالای مدیریتی شرکت ماشین‌سازی اراک با نظر شخص اقای وزیر قرار گرفته و این گمانه مطرح است که انتصاب‌های غیرکارشناسی و عمدتا مبتنی بر روابط باعث کاهش سودآوری شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شده است. البته مدیرعامل صندوق یادشده کاهش ۲۰۰ میلیارد تومانی ارزش شرکت‌های بورسی وابسته به این صندوق را ناشی از تهاجم‌های به گفته او ناجوانمردانه نسبت داده است. هرچند هنوز درباره فساد احتمالی رخ داده در دادن تسهیلات به افراد خاص موسوم به ۵ نفر توسط بانک سرمایه و دوره زمانی آن اختلاف نظر جدی وجود دارد، اما بی‌تردید ادامه فعالیت بانکی که امید فرهنگیان به آن دوخته شده بدون مدیرعامل بر وخامت اوضاع می‌انجامد. به ویژه اینکه مشخص نیست تسهیلات پرداخت شده  به ۵ نفری که اسم‌شان اعلام نشده در دولت محمود احمدی‌نژاد و هدایت مدیران دولت سابق بر این صندوق رخ داده یا در دوران سرپرستی پرحاشیه مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بر بانک سرمایه اتفاقاتی به وقوع پیوسته است؟

هیات امنا شفاف‌سازی کند

در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس قصد استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دارند و از سوی فصل بازگشایی مدارس هم نزدیک است، بهتر است کمیته شفاف‌سازی یا حقیقت‌یاب و نهادهای نظارتی برای پایان دادن به نگرانی‌های فزاینده فرهنگیان عضو این صندوق و اطمینان خاطر به آنها برای دلگرم‌شدن در سال تحصیلی جدید تشکیل شود و دستکم هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگی به جای سکوت شفاف اعلام کنند چه اتفاقاتی رخ داده و سود ناشی از سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰۰ هزار فرهنگی در این صندوق در شرکت‌های زیرمجموعه چه خواهد شد؟

منبع: پایگاه خبری دنیای بانک
ارسال نظرات
آخرین اخبار