در 5 ماه گذشته جای سؤال دارد که آیا در نشست مهرماه الجزایر فریز نفتی رخ خواهد داد و ایران در فریز نفتی وارد خواهد شد و از سوی دیگر آیا ایران باید حجم برداشت خود را بیش از زمان اعمال تحریم‌ها افزایش دهد؟
کد خبر: ۸۷۳۹۵۳۴
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج،  حدود 5 ماه پیش بود که بحث فریز نفتی مطرح شد و از اعضای اوپک و غیر اوپک دعوت شد تا در دوحه قطر دور یکدیگر جمع شوند و در این رابطه به یک نتیجه واحد برسند، قبل از آغاز این نشست، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه وزیر انرژی هند با اعضای اتاق بازرگانی در رابطه با فریز نفتی نظر خود را اعلام کرد و آنطور که پیش بینی می‌شد وزیر نفت ایران در این نشست شرکت نکرد.

بیژن زنگنه تا به امروز هر زمان که از ان در رابطه با فریز نفتی یا تعادل بخشی به بازار سوالی پرسیده شده است، یک پاسخ تکراری را ارائه کرده که این پاسخ سرلوحه کار معاونان آن قرار گرفته است و از سوی دیگر معاونان زنگنه در پاسخ به سوالاتی مربوط به فریز نفتی تنها به پاسخ وزیر نفت اکتفا می‌کنند.

پاسخ زنگنه در رابطه با این سؤال که آیا ایران در فریز نفتی شرکت می‌کند، همواره گفته است که ایران به دنبال تعادل بخشی به بازار نفت است و از هر برنامه‌ای که تعادل را به بازار می‌آورد، حمایت خواهد کرد. وزیر نفت ایران نیز به این موضوع اشاره کرده است که تا زمانی که ایران به میزان برداشت و تولید نفت خود قبل از تحریم‌ها دست پیدا نکند در هیچ برنامه‌ای برای فریز نفتی ورود نخواهد کرد.

زنگنه حدود دو هفته گذشته برای سرکشی به عسلویه و اهواز سفر کرده بود که در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در جلسه مهرماه الجزایر که در رابطه با فریز نفتی برگزار خواهد شد شرکت می‌کند، گفت: ایران در سطح وزیر در این نشست شرکت خواهد کرد اما تا زمانی که به سطح تولید و برداشت قبل از تحریم‌ها دست پیدا نکنیم، در برنامه‌های اینچنینی شرکت نخواهیم کرد و باید کشورهایی که تعادل بازار نفت را برهم زده‌اند، برای تعادل بخشی به بازار تلاش بیشتری داشته باشند.

البته زنگنه تاکید داشت که ایران تعادل بازار را برهم نزده است و ایران در گذشته برای بازار نفت فداکاری‌های بسیاری انجام داده است.

در کنار مسائل مطرح شده رشد افزایش تولید و برداشت نفت ایران به گونه‌ای بوده است که پیش بینی می‌شود در یکی دو ماه آینده میزان برداشت و صادرات نفت ایران به زمان قبل از اعمال تحریم‌ها برسد و این موضوع نشان از آن دارد که اگر بیژن نامدار زنگنه بر حرف خود باقی بماند احتمال بسیار زیاد در اجلاس الجزایر شاهد فریز نفتی از سوی تمام کشورهای اوپک و غیر اوپک خواهیم بود اما نباید فراموش شود که در اجلاس گذشته بزرگترین مانع دستیابی به توافق بر سر فریز نفتی کشور عربستان بود و حال اگر اینبار عربستان مانع نشود فریز نفتی رخ خواهد داد.

در این رابطه که آیا در مهرماه فریز نفتی محقق خواهد شد، محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه بین المللی نفت، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته قرار برآن بود تا فریز نفتی انجام شود و هیچ کشوری مخالف این موضوع نبود و تنها عربستان شرایط را برهم زد که پیش بینی می‌شود اگر عربستان در درو جدید شرایط را متشنج نکند، فریز نفتی انجام خواهد شد.
 
وی افزود: ایران در حال حاضر رشد بسیار خوبی در میزان برداشت و تولید داشته و پیش بینی می‌شود ظرف ماه آینده به میزان تولید و صادرات قبل از زمان تحریم‌ها برسد و ایران مشکلی برای دستیابی به فریز نفتی نخواهد بود.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه اگر ایران به موضوع فریز نفتی ورود نکند، مشکلی پیش نخواهد آمد، یادآور شد: تجربه سه سال اخیر نشان از آن دارد که افزایش میزان برداشت راه مناسبی برای افزایش درآمد نیست زیرا با سقوط قیمت نفت، افزایش میزان تولید عایدی و درامد بیشتری را برای کشورها به همراه ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که افزایش میزان برداشت و صادرات نفت و گاز با وجود کاهش قیمت‌ها، امنیت کشورها را به همراه دارد، گفت: در حال حاضر رابطه روسیه و اروپا آنچنان مناسب نیست و اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه است و نمی‌توان امنیت سیاسی کشورها را با میزان برداشت نفت و گاز گره زد.

خطیبی خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تولید و برداشت نفت و گاز صادرات در راستای درآمدزایی است و اگر با صادرات بیشتر، درآمد بیشتری محقق نشود، مسیر درستی در پیش گرفته نشده است و همواره باید به بازار توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
 
این کارشناس حوزه بین المللی نفت، یادآور شد: در زمان غیاب ایران در بازار نفت، کشورهای رقیب همچون عراق و روسیه به بازار وارد شدند اما به دلیل آنکه توجه ای به بازار نداشتند، افزایش میزان برداشت و صادرات نفت، درآمد بیشتری برای آن‌ها به همراه نداشت و می‌توان مدعی شد که در سه سال گذشته مدیریت بازار مغفول واقع شده و باید میزان عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود.

وی تاکید کرد: اوپک اعلام کرده که در سال آینده میزان تقاضا برای نفت اوپک 33 میلیون بشکه پیش بینی می‌شود و این در حالی است که میزان تولید در حال حاضر بیش از 33 میلیون بشکه است و اگر در همین 33 میلیون بشکه فریز نفتی انجام شود، بازار در سال آینده به تعادل خواهد رسید.

خطیبی در انتها با اشاره به اینکه طی یک ماه آینده میزان نفت ایران به زمان قبل از تحریم‌ها خواهد رسید، گفت: در تعادل بازار، میزان سرمایه گذاری در حوزه نفت افزایش می‌یابد.

حال با این تفاسیر به نظر می‌آید در نشست الجزایر فریز نفتی صورت خواهد گرفت و این در حالی است که میزان تولید و برداشت ایران به 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما همچنان جای سؤال دارد که آیا ایران باید میزان برداشت خود را در حالی که رقبای آن میزان برداشت خود را افزایش می‌دهند، افزایش دهد؟

این سؤال در حالی مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست اخیر خود گفت، از قراردادهای جدید نفتی که به IPC یا قراردادهای بیع متقابل جدید از آن‌ها یاد می‌شود برای بردشت بیشتر نفت و گاز استفاده می‌شود و این قراردادها میزان برداشت نفت را به بیش از 5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.
ارسال نظرات