خبرهای داغ:
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه:

پیروزی انقلاب اسلامی ‌مساجد را به مرکز انقلاب، کار جهادی و بصیرت‌افزایی تبدیل کرد/با مدیریت دولتی بر مساجد ‌مخالفم

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که مساجد از صرف یک مکان معبدگونه به مرکز انقلاب، کار جهادی و بصیرت افزایی تبدیل شد و انقلاب هویت مساجد را به آن‌ها برگرداند.
کد خبر: ۸۷۳۹۶۲۶
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
پیروزی انقلاب اسلامی ‌مساجد را به مرکز انقلاب، کار جهادی و بصیرت‌افزایی تبدیل کرد/با مدیریت دولتی بر مساجد ‌مخالفم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  با توجه به جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی امروز مساجد نقش مهمی را ایفا می‌کنند، آشنایی جوانان با مساجد و حضور آن‌ها در این مکان معنوی موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.‌

در همین زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به گفت وگو پرداخته‌ایم.

مسجد در فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد و یک مسجد موفق در دین اسلام چه ویژگی‌هایی دارد؟

حاجی صادقی: مسجد در اسلام نه تنها مرکز عبادت،‌ بلکه مرکزی برای نشر فرهنگ اسلامی است. در گذشته به خصوص صدر اسلام، مسجد مکان اجتماع، مجلس شورا،‌ محل دادگستری، مکان بسیج نیرو برای جبهه‌ها، محلی برای حل مشکلات اقتصادی افراد و دانشگاهی برای آموزش مردم بود.

مسجد مهم‌ترین مرکز اجتماع امت اسلامی است که مردم برای عبادت و تقرب به خدا به آنجا می‌آیند،‌ همچنین در مسجد تعامل امت اسلامی با یکدیگر صورت می‌گیرد که این تعاملات می‌توانند مشکلات را حل کند،‌

باید بحث جامعیت در خصوص بحث مسجد بیشتر مدنظر قرار بگیرد، این مسئله جامعیت پیدا کردن در هر کدام از مساجد که مورد توجه قرار گرفته است، آثار فراوان خوبی داشته است.

رسیدگی به درد مردم و رفع مشکلات آن‌ها هم جزئی از دینداری است، چرا که دینداری همه حوزه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. دین به همه مسائل زندگی پرداخته است و خود به خود مرکز دینداری که مسجد است، هم باید به همه این‌ها بپردازد.

مساجد باید چگونه اداره شوند و آیا ایجاد تشکیلات برای اداره مساجد لازم است؟

حاجی صادقی: اگر قبول کردیم که مسجد باید جامعیت داشته باشد، مدیر آن هم باید جامع باشد، البته من با مدیریت دولتی بر مساجد که یک سازمان دولتی مساجد را اداره کند، مخالف هستم، مرکز رسیدگی به امور مساجد هم یک مرکز دولتی نیست، بلکه یک نهاد مردم پایه است.

باید این نکته را بدانیم که در مسجد یک نفر نمی‌تواند همه امور را انجام بدهد، البته یک نفر همچون امام جماعت دارای جامعیت باید حاکم و مدیر باشد، اما او باید جوان‌ها،‌ هیئت امنا،‌ نیروهای بسیج و افراد دیگر را برای اداره امور مساجد به کار بگیرد، البته نباید تمرکز مدیریتی امام جماعت آسیب ببیند.

یکی از مسائل مهم در مسجد، امام جماعت است، چه فردی با چه ویژگی می‌تواند به عنوان یک امام جماعت در مسجد موفق باشد؟

حاجی صادقی: روحانیت وارث انبیاء در مأموریت و رسالت، هدایتگر مردم،‌ مبین،‌ سنگرنشین و مدافع اسلام ناب هستند. کسی که بخواهد هادی دیگران باشد، باید خودش هدایت شده باشد، مصلح باید خودش صالح باشد و ابعاد مختلف چنین انسانی را شهید مطهری در بحث انسان کامل مطرح کرده است.

کسی که می‌خواهد مدیریت یک مسجد را به دست بگیرد، باید تلقی‌اش از دینداری فقط یک بحث نماز و عبادت مختصر نباشد و همه ابعاد دین را بشناسد و در همه موضوعات متناسب با مخاطبان مختلف بتواند نسخه بدهد.

گروه‌های مختلفی از افراد به مساجد می‌روند، گروهی تنها برای عبادت و نماز به مسجد می‌آیند. اما در همین مساجد ما نوجوان‌ها و جوان‌ها را داریم که باید امام جماعت برای آن‌ها هم برنامه‌ای داشته باشد. امام جماعت باید بتواند مشکلات محل را هدایت کند و بی‌تفاوت به همسایگان مسجد نباشد، ‌این مواردی است که برای یک امام جماعت لازم است.

اداره یک مسجد یک نوع مدیریت چندجانبه است که حتی از مدیریت برخی از مؤسسات تک بعدی هم دشوارتر است. باید برای افرادی که می‌خواهند امامت جماعت مساجد شوند و مدیریت این اماکن مقدس را به عهده بگیرند،‌ دوره‌های آموزشی ویژه برگزار شود ‌که این کار وظیفه نهاد حوزه است.

تربیت امام جماعت چه اهمیتی دارد و آیا در این خصوص کاری صورت گرفته شده است؟

حاجی صادقی: یکی از مطالبات رهبر انقلاب، تربیت طلاب متناسب با نیاز و کار و وظیفه‌ای است که قرار است آن را به عهده بگیرند. ایشان این مطالبه را داشتند که مثلاً بخشی از طلاب برای قضاوت، بخشی برای مسئولت در نظام، ‌بخشی برای امام جماعت و بخشی برای امام جمعه تربیت شوند و این مسئله مطالبه رهبر انقلاب است و باید به این موضوع پرداخته شود.

البته مرکز رسیدگی به امور مساجد و حوزه کارهایی برای تربیت امام جماعت انجام داده‌اند،‌ اما این کارها کافی نیست و باید بیش از پیش به این موضوع پرداخته شود.

دستگاه‌ها و نهادهای کشور چه وظایفی در قبال مساجد دارند؟

حاجی صادقی: نباید از سوی این نهادها کار مستقیم دولتی در مساجد صورت بگیرد، چون چنین کاری می‌تواند به پایگاه مردمی مساجد آسیب بزند.

ورود تشکیلات دولتی به مساجد و مدیریت دولتی این اماکن مقدس به مصلحت نیست اما دستگاه‌های کشور باید به مساجد اهتمام بورزند و برای این نهادها باید مساجد اهمیت داشته باشد.

توجه به بانوان در مساجد تا چه اندازه اهمیت دارد؟

حاجی صادقی: پرداختن به مسائل بانوان و حضور آن‌ها در مساجد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید بخشی از مساجد در اختیار بانوان قرار بگیرد و به بانوان در مساجد باید اهمیت داده شود.

یکی از مکان‌هایی که بانوان به خصوص زنان خانه‌دار در آن حضور پیدا می‌کنند، مساجد است و هیچ جای دیگری اینگونه مورد توجه بانوان نیست،‌ برخی از مساجدی که به بحث بانوان اهمیت دادند،‌ اثار خوبی را از این توجه دیدند.

مسجد چه اهمیتی به عنوان یک پایگاه تربیت اسلامی در سطح جامعه دارد؟

حاجی صادقی: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که مساجد از صرف یک مکان معبدگونه به مرکز انقلاب، کار جهادی و بصیرت‌افزایی تبدیل شد و انقلاب هویت مساجد را به آن‌ها برگرداند، هر چه که این بعد از مساجد تقویت شود، خوب است.

بهترین مکان برای بصیرت افزایی، تقویت روحیه انقلابی و جهادی، توجه به درد مردم و ارتباطات، مساجد است.

نامگذاری یک روز در سال به نام مساجد و گرامیداشت این روز چه اهمیتی دارد؟

حاجی صادقی: این یک کار فولکوریک است. هر روز، روز مسجد است و باید در همه روزها به مساجد اهتمام ورزید،‌ اما برخی از روزها برای اینکه در آن ظرف، یک مظروف ویژه ای واقع شده،‌ به آن اهمیت ویژه ای داده می‌شود و این به معنی نفی روزهای دیگر نیست، چنین نامگذاری هایی برای این است که یادآوری صورت بگیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار