آمریکا بعد از برجام برای تضعیف ایران ۴ راهبرد اساسی را به کار گرفته است و برای تحقق این امر تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۷۳۹۷۷۱
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از تسنیم، حسن کاظمی قمی درگفتگویی با اشاره به تحولات منطقه و توافق هسته‌ای ایران اظهار داشت: بعد از توافق هسته‌ای ایران بدون شک کانون تحولات سیاسی و ژئوپولتیک منطقه متوجه غرب آسیا و منطقه خاورمیانه و بر امنیت کشورها تأثیرگذار است که پیدایش این تحولات نتیجه تقابل 2 جبهه در منطقه یعنی جبهه مقاومت با محوریت ایران و نظام سلطه با محوریت آمریکا و صهیونیست بوده که این موضوع از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وجود داشته و با حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه به نقطه عطف خود رسید.

وی گفت: بعد از اجرایی شدن برجام جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد ولی جریان مقابل با محوریت آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است که قطعا اگر آمریکا نبود، رفتار کشورهای اروپایی در قبال این موضوع قطعا متفاوت بود ولی کشورهای اروپایی به دلیل سلطه‌ای که امریکا بر سیستم پولی و امنیتی آن‌ها دارد، به ناچار باید از سیاست‌های آمریکا تبعیت کنند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: در حال حاضر اروپا با چالش‌های متعددی مواجه بوده که مهم‌ترین آن چالش امنیت بوده و معلوم نیست این تهدید برای اروپا تا چه میزان گسترش خواهد یافت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سندی بر این بحران بوده که از سوی دیگر، تمامی منافع اروپا در مسئله چالش با ایران دچار مشکل شد که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای تمایل دارند این ارتباط بهبود یابد.

کاهش قدرت دفاعی ایران، راهبرد نخست آمریکا

کاظمی قمی با اشاره به اینکه رفتار آمریکا بعد از برجام در قبال ایران دارای 4 راهبرد اصلی است، تصریح کرد: راهبرد اول آمریکا بعد از برجام، تلاش برای جلوگیری از افزایش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که این رفتار را در موضوعات مختلف بروز داد که در رابطه با این موضوع می‌توان به راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی در اطراف ایران و مخالفت آمریکا با آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی بیان کرد: آمریکا در بحث واگذاری موشک‌های S300 توسط روسیه به ایران نارضایتی شدید خود را اعلام کرد ولی کشور روسیه در این رابطه به تعهدات خود عمل کرده و به نارضیاتی آمریکا بی‌اعتنایی کرد که جمهوری اسلامی ایران به این موشک‌ها بسنده نکرده و خود نیز به دنبال تولیدات دفاعی است که در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نیز، رهبر انقلاب فعالان این عرصه را مورد تفقد قرار دادند.

حفظ ساختار کلی تحریم‌ها، راهبرد دوم آمریکا

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: راهبرد دوم آمریکا بعد از برجام در واقع، متوجه حفظ ساختار کلی تحریم‌های اقتصادی بر علیه جمهوری اسلامی ایران است که به شدت تلاش می‌کنند تا این ساختارها شکسته نشود و تا به امروز نیز در این راه مقاومت کرده و مانع ازشکسته شدن ساختار تحریم‌ها شدند.

کاظمی قمی افزود: بعد از اجرای برجام حتی تحریم‌های جدیدی بر علیه ایران توسط آمریکا وضع شد که بانک‌های بزرگ اروپا به دلیل نگرانی که از جانب آمریکا دارند، ارتباط خود را با بانک‌های ایران به طور مناسب برقرار نمی‌کنند که رویکرد مهم آمریکا در این رابطه و هدف از این تحریم‌های جدید این است که ایران باید برجام‌های جدیدی را قبول کرده و بیشتر محدود شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از بهانه‌های آمریکا در قبال برجام، موضوعات و تحولات منطقه‌ای است که انتظار دارند ایران هیچ مداخله‌ای در این تحولات نداشته باشد و آمریکا بتواند تمامی فعالیت‌های خود در کشورهای منطقه را به راحتی انجام داده و سیاست‌های خود را در رابطه با ایران محقق کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق اظهار داشت:‌ آمریکا حتی به مسائل داخلی ایران ورود پیدا کرده و در اظهاراتی اعلام می‌کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نباید فعالیتی داشته باشند و به دنبال تضعیف شورای نگهبان هستند که در واقع رفتار و بدعهدی آمریکایی بعد از برجام نباید از جانب دولت توجیه شود، بلکه باید تمامی مطالب و حقایق به صورت شفاف برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

محدود کردن قدرت منطقه‌ای ایران، راهبرد سوم آمریکا

کاظمی قمی گفت: راهبرد سوم آمریکا در قبال ایران بعد از برجام به موضوع قدرت منطقه‌ای ایران بازمی‌گردد و سعی دارند که نفوذ و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران را درسطح منطقه محدود کنند و برای تحقق این امر بعد از ناامید شدن از لشکر کشی نظامی، با تقویت گروه‌های تکفیری تروریستی جنگ‌های نیابتی را در منطقه آغاز کردند که در این مسیر عربستان و اسرائیل نیز با محوریت آمریکا، شرارت را در منطقه به وجود آوردند.

وی در رابطه با سیاست‌های پیش‌روی عربستان نیز افزود: بعد از مرگ پادشاه سابق عربستان و روی کارآمدن ملک سلمان، تدبیر امور در عربستان به دست تیم جدیدی افتاده است که در مسائل سیاسی تجربه‌ای ندارند و پیش‌بینی می‌کنم که در چند ماه آینده شاهد تغییرات در سطح حاکمیتی عربستان خواهیم بود و آمریکایی‌ها بر روی محمدبن سلمان تمرکز کردند تا وی را تقویت کنند.

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: بعد از شکل گرفتن موج بیداری اسلامی در منطقه، آمریکایی‌ها احساس خطر کرده و چند حرکت جدید را در منطقه شروع کردند که مهم‌ترین آن‌ها بدل‌سازی و راه‌اندازی گروه‌های تکفیری تروریستی بود که اسلام دروغین را در مقابل اسلام ناب محمدی(ص) قرار دادند و دنبال ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در منطقه شدند و نقطه شروع آن پیدایش داعش در عراق و در خرداد سال 93 بود.

کاظمی قمی بیان کرد: آمریکایی در کنار این موضوع به سمت تجزیه منطقه هم حرکت می‌کنند که حمایت از کردها مصداق بارز این عمل بوده و هدف از ادامه دادن ناآرامی ها نیز تحلیل رفتن توان و قدرت دفاعی کشورهای منطقه به سبب مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری است.

توسعه پروژه نفوذ، راهبرد چهارم آمریکا

وی اظهار داشت: راهبرد چهارم آمریکا در قبال ایران به نفوذ مربوط می‌شود که مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع اشاره داشته که این نفوذ در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی کشور را تهدید می‌کند و شاهد این موضوع هستیم که برای تحلیل قدرت امنیتی ایران سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای را بر روی گروه‌های تکفیری تروریستی انجام دادند.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: در حوزه اقتصادی نیز آمریکایی‌ها تلاش دارند که در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیران و مسئولان ارشد ایران ورود پیدا کنند و در حوزه فرهنگی نیز به دنبال تغییر فرهنگ مردم بوده و سعی می‌کنن که ارزش‌ها را بی‌ارزش جلوه داده و حرام را حلال نشان بدهند.

کاظمی قمی تصریح کرد: در کل می‌توانیم بگوییم که آمریکا بعد از برجام بدعهدی کرده و به تعهدات خود عمل نکرد و در واقع به دنبال " برد برد" در این مذاکرات نبود.

ارسال نظرات