نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که مشخص است اینکه صنایع آلاینده مستقر در شازند برای مردم این شهرستان تاکنون جز آسیب چیزی به همراه نداشته است.
کد خبر: ۸۷۴۰۰۶۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ابراهیمی در نشست بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت از محیط زیست و بهبود محیط زیست استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد در بحث آلایندگی پالایشگاه، پتروشمی و نیروگاه و تاثیرات مخرب زیست‌محیطی که بر منطقه وارد کرده‌اند، گفت: خساراتی که این صنایع در شهرستان به وجود آورده‌اند به عینه ملموس است.

وی افزود: شازند به ویژه دشت کزاز تا پیش از استقرار نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه جزو خوش آب و هواترین مناطق استان بودند ولی متاسفانه مردم این منطقه امروز با امراض و بیماری‌های صعب‌العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اثرات آلایندگی این صنایع، زندگی را در منطقه شازند مشکل کرده است و متاسفانه آسیبی که این صنایع به جمعیت انسانی و محیط زیست وارد کرده‌اند جبران ناپذیر است.

ابراهیمی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم تنها ابعاد منفی صنایع را مطرح کنیم، گفت: نقاط قوت این صنایع در بحث تولیدات، اشتغال و صادرات نیز قابل تحسین است اما آنچه که مشخص است اینکه این صنایع برای مردم شهرستان شازند تاکنون جز آسیب چیزی به همراه نداشته است.

وی با اشاره به اعتراضات مردم شازند درخصوص خروج پتروشمی از لیست صنایع آلاینده گفت: گواهی عدم آلایندگی این صنعت که از سوی محیط زیست استان صادر شده جای بسی تعجب دارد چراکه نمی‌دانیم براساس کدام ساز و کار این گواهی صادر شده است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث آلاینده نبودن این صنعت هیچ شرایط جدیدی حاصل نشده؛ اثراتی از اینکه این صنعت الاینده نیست در منطقه وجود ندارد همچنین اینکه براساس تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده خروج این صنعت از لیست صنایع آلاینده در اختیارات محیط زیست استان نیست.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه در صحت گواهی عدم آلایندگی پتروشیمی شازند و روند صدور آن تردید دارم، گفت: اگر این صنعت آلاینده نیست چرا هیچ تغییری را در منطقه شاهد نیستیم و هنوز آلودگی در منطقه مشهود است؛ نتوانستیم باور کنیم که چه ساز و کاری برای عدم آلایندگی این صنعت مطرح شده است.

وی افزود: به عنوان نماینده مردم شازند هم بر گواهی صادر شده و هم بر روند صحیح صدور گواهی تردید دارم؛ درخواست دارم گزارش کاملی از چگونگی این اتفاق به ما بدهید.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه حمایت از محیط زیست وظیفه‌ای فرابخشی است و باید نظارت در این حوزه با تعامل و همگرایی افزایش یابد.

ابراهیمی در ادامه گفت: متاسفانه در شازند براساس صدور مجوز صنعت و معدن برای برداشت از معادن، چهره شهرستان را تغییر داده‌اند و تنها ذخیرگاه استان را از بین برده‌اند؛ متأسفانه معادن شازند چهره این شهر را تغییر داده و بهره برداران معادن تنها جنگل بلوط منطقه را با روش غیراصولی به نابودی کشاندند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهره برداران از این معادن مجوزهای لازم را از نظر زیست محیطی نداشته و فعالیت آنان باعث ایجاد گرد و غبار و آلودگی در شازند می‌شود؛ برای برداشت ذخایر معدنی نباید نزدیکترین مکان را انتخاب کرد، نسبت به صادرکنندگان مجوز این معادن در شهرستان معترض هستم؛ ارث پدری که نیست.


ارسال نظرات