رئيس سازمان حج و زيارت

محاکمه مسببین فاجعه منا؛ اساسي ترين خواسته خانواده هاي شهداي این فاجعه

اوحدی اعلام كرد: محاكمه مسببين فاجعه منا اساسي ترين خواسته خانواده هاي شهداي مظلوم اين فاجعه است.
کد خبر: ۸۷۴۰۲۰۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت، مهندس «سعيد اوحدي» روز يكشنبه در نشستي با حضور اصحاب رسانه در بجنورد، در خصوص برنامه هاي نخستين سالگرد بزرگداشت شهداي مظلوم فاجعه منا گفت: به اين مناسبت برنامه جامعي مصادف با ماه قمري از اول تا نهم ذيحجه در سراسر كشور برنامه ريزي و در حال انجام است.

وي در خصوص علت برگزاري اين مراسم مصادف با ماه قمري توضيح داد: بدليل ظلمي كه عربستان در حق زائران ايراني روا داشت و سد راه زائران ايراني خانه خدا شد و حجاج ايراني را از حق شرعي خود محروم كرد و با توجه به اينكه فاجعه غمبار منا سال گذشته در موسم حج اتفاق افتاد، تصميم بر آن شد كه اين مراسمي همزمان با ايام حج كه زائران خانه خدا در عربستان حضور دارند، برگزار شود و اين كارشكني ها و بي كفايتي هاي عربستان به دنيا يادآوري شود.

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه «فاجعه بسيار تلخ و حيرت انگير منا نبايد فراموش شود» ، بيان كرد: مراسم بزرگداشت شهداي منا همزمان با موسم حج برگزار مي شود كه در درجه اول بتوانيم اين فاجعه تلخ را واكاوي و آسيب شناسي كرده و ببينيم چه تدابيري بايد ديده شود تا ديگر شاهد چنين فجايعي در مراسم حج نباشيم.

مهندس اوحدي در اين باره افزود: از سوي ديگر با برگزاري مراسم بزرگداشت شهداي مظلوم فاجعه منا با توجه به اينكه حدود هفت هزار زائر مسلمان كشورهاي اسلامي در زيباترين حالات و در لباس احرام به شهادت رسيدند، قصد داريم عظمت روحي و مقام معنوي اين شهدا را براي مردم بازگو كنيم تا اين موارد به عنوان يك ارزش در سبك زندگي مردم نهادينه شود.

سخنگوي ستاد بزرگداشت شهداي مظلوم منا در ادامه اعلام كرد: از آنجايي كه همه خانواده‌هاي شهداي مظلوم منا تحت پوشش بنياد شهيد قرار گرفته اند، در خصوص بزرگداشت اين شهداي مظلوم ستادي با محوريت بنياد شهيد و امور ايثارگران بمنظور بزرگداشت شهداي منا تشكيل شده كه 13 دستگاه بصورت فعال در همه جلسات ستاد مركزي حضور داشته و دارند و حجت الاسلام و المسلمين دكتر شهيدي نماينده محترم ولي فقيه و معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد، رياست اين ستاد را بر عهده دارند.

رئيس سازمان حج و زيارت كشورمان بيان كرد: اعضاي ستاد بزرگداشت شهداي منا را بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت، رسانه ملي، خبرگزاري جمهوري اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،وزارت امور خارجه تشكيل مي دهند و با توجه به درخواست بسيار زيادي كه از سازمان حج و بنياد شهيد از سوي مجموعه هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد براي مشاركت در اين مراسم صورت گرفته است و شاهد اشتياق جدي مردم براي حضور در اين مراسم هستيم، كميته مجموعه هاي مردمي با مسئوليت سازمان بسيج مستضعفين و مسئوليت سردار علي فضلي تشكيل شده است.

مهندس اوحدي در ادامه گفت: ستاد مركزي بزرگداشت شهداي مظلوم منا از 5 كميته محتوايي و اجرايي تشكيل شده است. كميته تبليغات با مسئوليت رسانه ملي، كميته توليد محتوا با بعثه مقام معظم رهبري، كميته مراسم با مسئوليت بنياد شهيد، كميته مجموعه هاي مردم نهاد با سازمان بسيج، كميته اطلاع رساني با خبرگزاري ايرنا مي باشد همچنين دو كميته با رويكرد بين المللي تشكيل شده كه يكي كميته حقوقي با مسئوليت وزارت امور خارجه و كميته بين الملل با مسئوليت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مي باشد.

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه گفت: در 14 كشور با همكاري داوطلبانه فرهيختگان آن كشورها مراسم بزرگداشت شهداي مظلوم منا برگزار مي شود همچنين كميته حقوقي نيز در اين ايام ميزگردها، نشست ها و همايش هاي متعددي برگزار خواهد كرد از جمله آنكه در 20 شهريورماه همايش بزرگي بمنظور بررسي فرآيند پيگيري حقوقي حادثه منا در قم برگزار مي‌شود در تهران نيز برنامه هاي متعددي با مسئوليت وزارت خارجه برگزار خواهد شد.

مهندس اوحدي گفت: اميدواريم با توجه به اينكه مسئوليت پيگيري حقوقي فاجعه منا به وزارت خارجه واگذار شده است، در همين ايام بزرگداشت شهداي منا با جلساتي كه در برنامه است، آخرين راهبردها براي پيگيري حقوقي اين فاجعه تلخ مشخص گردد.

رئيس سازمان حج و زيارت برگزاري دعاي عرفه در مصلي هاي تهران و مراكز استان هاي كشور با رويكرد بزرگداشت ياد و خاطره شهداي مظلوم منا را از ديگر برنامه هاي مراسم بزرگداشت شهداي مظلوم منا برشمرد.

وي در ادامه يادآور شد: همچنين كنگره هاي شعر و بيان خاطرات شهداي منا در تهران و استان هاي مختلف برگزار خواهد شد در شهر مقدس قم نيز كنگره بزرگ شعر توسط حوزه علميه در اين ايام برگزار مي گردد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با هماهنگي كه با شوراهاي شهر در استان هاي مختلف صورت گرفته ، قرار است در شهرهاي مختلف كشور يك ميدان، بلوار و يا كوچه هاي محل اقامت شهداي مظلوم منا به نام شهدا مزين و نامگذاري شود.

رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: كاروان فرهنگي بيت عتيق با همكاري سازمان بسيج از چهارشنبه هفته گذشته از تهران به حركت در آمده و در 5 استان و 6 شهرستان برنامه جامع فرهنگي در زمينه بزرگداشت شهداي منا دارد. اين كاروان در شهرهاي مهاباد(استان آذربايجان غربي)، لنگرود (استان گيلان)، بندر تركمن (استان گلستان)، گنبد كاووس(استان گلستان) و روز دوشنبه در نيشابور خواهند بود و به اجراي برنامه خواهد پرداخت و روز سه شنبه به عنوان خاتمه كار برنامه اي در تهران خواهند داشت.

مهندس اوحدي در ادامه بيان كرد: در طول يكسال گذشته توفيق داشتم كه در تمام استان ها و شهرستان هايي كه در فاجعه منا شهيد داشتند حضور پيدا كنم كه در ديدارهايي كه با خانواده معظم شهداي داشتم آنها سه خواسته اساسي از جمله ديدار با رهبر معظم انقلاب و اطلاق عنوان شهيد براي اين شهداي مظلوم را كه زيبنده مقام والاي آنان است درخواست كرده اند كه روز چهارشنبه 17 شهريور ماه مراسم ديدار خانواده هاي معظم شهدا با رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد. همچنين با كميسيوني كه در ماه هاي گذشته تشكيل شد عنوان شهيد براي شهداي مظلوم منا در نظر گرفته شد .

رئيس سازمان حج و زيارت در سخنانش پيگيري حقوقي فاجعه منا را خواسته سوم خانواده شهداي منا برشمرد و عنوان كرد: خواسته اصلي خانواده هاي معظم شهداي فاجعه مظلوم منا اين است كه عربستان مسببين اين حادثه تلخ را معرفي و محاكمه كند كه در اين راستا بايستي آن كميته حقيقت ياب كه خواست جمهوري اسلامي است با مشاركت كشورهاي مختلف تشكيل شود كه متاسفانه دولت عربستان تا به امروز حاضر نشده اين خواسته منطقي را بپذيرد.

آقاي اوحدي با بيان اينكه پيگيري حقوقي فاجعه منا به وزارت امور خارجه و معاونت كنسولي آن وزارت خانه محول شده است، يادآور شد: مسير پيگيري حقوقي اين فاجعه تلخ نيز با دشواري ها و موانعي همراه است. وزارت امور خارجه كشورمان تلاش زيادي در اين خصوص داشته است، دادستاني كل كشور و قوه قضائيه جلسات متعددي در اين خصوص برگزار كرده اند، آخرين جلسه در اين خصوص هفته گذشته در دادستاني كل كشور با حضور دستگاه هاي مسئول و با بررسي همه ظرفيت هاي حقوقي كشور برگزار گرديد.

رئيس سازمان حج و زيارت قطع روابط سياسي دو كشور را يكي از موانع اصلي پيگيري حقوقي فاجعه منا برشمرد و عنوان كرد: عربستان حاضر نيست كمترين همكاري را با ايران و نه هيچ كشوري در خصوص پيگيري حقوقي فاجعه منا و تشكيل كميته حقيقت ياب داشته باشد .

مهندس اوحدي عدم عضويت عربستان در كنوانسيون هاي بين المللي را ديگر مانع جدي براي پيگيري حقوقي فاجعه منا دانست و گفت: با توجه به نگاه مذهبي افراطي حاكمان عربستان به مباحث حقوقي ، عربستان عضو هيچ كنوانسيون و كميسيون بين المللي حقوقي نيست تا ما بتوانيم طرح شكايت در فضاي بين المللي را بطور جدي تري پيگيري نماييم.

رئيس سازمان حج در ادامه گزارش داد: تا به امروز معاون كنسولي وزارت خارجه و دادستاني كل كشور جلسات متعددي در خصوص فاجعه منا داشته اند تا بتوانيم از همه ظرفيت هاي داخلي و بين المللي براي استيفاي حقوق شهداي مظلوم منا استفاده كنيم كه اميدواريم در طول ايام برگزاري اين مراسم وزارت امور خارجه كشورمان نيز آخرين نتايج بررسي هاي خود در اين خصوص را اعلام نمايد.

سعيد اوحدي در ادامه با توجه به برنامه هاي سازمان حج و زيارت در خصوص مراسم اربعين حسيني (ع) عنوان كرد: 5 موكب در ايام اربعين حسيني در مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه همچنين در نجف اشرف و كربلاي معلي با نام شهداي مظلوم منا برپا خواهد شد كه مديريت اين موكب ها و ايستگاه هاي صلواتي به فرزندان معظم شهداي منا واگذار خواهد شد تا اين عزيزان از زائران اربعين پذيرايي نمايند.

رئيس سازمان حج همچنين بيان كرد: كنگره بين المللي براي بزرگداشت شهداي مظلوم منا در نظر گرفته شده بود كه با توجه به تراكم بالاي برنامه هاي اين ايام مقرر شد تا با هماهنگي آستان قدس رضوي(ع) و حجت الاسلام و المسلمين رئيسي توليت محترم اين آستان مقدس، زمان و چگونگي اين برنامه مشخص گردد كه انشاءالله در آينده و بعد از ايام بزرگداشت شهدا تاريخ آن مراسم نيز اعلام خواهد گرديد.

رئيس سازمان حج و زيارت كشورمان از هماهنگي صورت گرفته با دبيرخانه كاروان هاي راهيان نور خبر داد و گفت: قرار است خانواده هاي معظم شهدا بعد از اجراي مراسم بزرگداشت شهداي منا با حضور در كاروان هاي راهيان نور از مناطق عملياتي دفاع مقدس بازديد داشته باشند.

مهندس اوحدي در ادامه با يادآوري اينكه مراسم بزرگداشت شهداي منا مقارن با تاريخ قمري زمان وقوع فاجعه منا برگزار مي گردد، خاطر نشان كرد: جداي از برنامه هاي ياد شده خانواده معظم شهداي منا همزمان با تاريخ شمسي وقوع فاجعه منا يعني دوم مهرماه سالگرد اين فاجعه تلخ را برگزار خواهند كرد.

رئيس سازمان حج و زيارت گزارش داد : درخواستي از شوراي فرهنگ عمومي صورت گرفته و روند اداري آن انجام گرفته تا دوم مهرماه به عنوان روز بزرگداشت شهداي منا در تقويم رسمي كشور ثبت گردد.

در ادامه اين نشست آقاي اوحدي در پاسخ به سوال يكي از خبرگزاري ها در خصوص پيگيري پرداخت ديه شهداي منا گفت: همانگونه كه اشاره شد مسئوليت پيگيري حقوقي فاجعه منا به وزارت امور خارجه واگذار شده، در خصوص ديه شهداي مظلوم منا با توجه به كارشكني هاي عربستان تاكنون هيچ ديه اي براي هيچ زائري از هيچكدام از كشورهاي دنيا پرداخت نشده است و سعودي ها اين حق شرعي را ادا نكردند كه مسئوليت پيگيري حقوقي اين مسائل با وزارت خارجه است كه ما و ديگر مجموعه هاي كشور نيز همكاري هاي خود در اين خصوص را خواهيم داشت.

رئيس سازمان حج همچنين گفت: دادستاني كل كشور و قوه قضائيه جلسات متعددي در اين خصوص داشته اند. از 410 خانواده شهداي منا و حادثه مسجدالحرام وكالت نامه اي گرفته شده و به زبان عربي ترجمه شده است. همه خانواده ها بدين ترتيب به معاونت كنسولي وزارت امور خارجه وكالت داده اند كه مسائل حقوقي اين فاجعه را در مجامع بين المللي طرح شكايت نمايند.

رئيس سازمان حج و زيارت بيان كرد: از مجموع 477 خانواده شهداي مظلوم فاجعه منا و حادثه جرثقيل، وكالت نامه 410 خانواده تنظيم شده و وكالت نامه بقيه خانواده نيز طي روزهاي آتي تنظيم خواهد شد تا روند پيگيري حقوقي فاجعه منا با جديت بيشتري دنبال شود.

وي افزود: مستندات فاجعه منا و حادثه مكه شامل فيلم ها و عكس ها و مصاحبه هاي صورت گرفته با شاهدان عيني و زائران ديگر كشورها در اختيار وزارت خارجه كشورمان به منظور طرح دعاوي در مجامع بين المللي و استيفاي حقوق شهداي مظلوم منا و حادثه مسجدالحرام قرار داده شده است.

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص تشكيل كميته حقيقت ياب با توجه به عدم همكاري عربستان در اين زمينه گفت: تشكيل كميته حقيقت ياب خواسته نظام است. رئيس جمهوري محترم كشورمان در ايام وقوع فاجعه منا در امريكا در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل لزوم تشكيل اين كميته را مطرح كردند. رهبري معظم انقلاب قبل از ايشان بر لزوم تشكيل كميته حقيقت ياب تاكيد فرمودند كه اين كميته بايستي با حضور نمايندگان همه كشورها تشكيل شود ولي عربستان بهيچ وجه نه تنها همكاري نمي كند بلكه كارشكني هم مي كند. عربستان بايد پاسخگو باشد كه چرا حاضر نيست كميته حقيقت ياب تشكيل شود.

وي افزود: هنوز عربستان حاضر نيست آمار واقعي شهداي منا را بپذيرد در حالي كه حدود هفت هزار زائر در منا به شهادت رسيدند آنها هنوز اصرار دارند كه تعداد قربانيان فاجعه منا را 700 نفر اعلام كنند.

رئيس سازمان حج گفت: هنوز جاي سوال است كه عربستان كه ميزبان كشورهاي اسلامي در حج است و وظيفه اش تأمين امنيت حجاج است حاضر نيست قصور و سوء مديريت خود را بپذيرد و از كشورهاي مسلماني كه در حوادث تلخ حج گذشته تلفات داشتند، بابت اين قصور عذرخواهي كند.

مهندس اوحدي با اشاره به اينكه در نشست هايي كه با مسئولين ديگر كشورها داشتيم مشخص شده كه آنها نيز سوالات و ابهاماتي در خصوص اين حوادث دارند، گفت: حدود 80 كشور اسلامي در حج حضور دارند 39 كشور در حادثه منا قرباني دادند كه وضعيت بسياري از شهداي آنان هنوز نامعلوم است.

رئيس سازمان حج در اين نشست تأكيد كرد: جمهوري اسلامي تنها كشوري است كه توانست پيكرهاي مطهر شهداي منا را به كشورشان بازگرداند.

مهندس اوحدي در اين ديدار همچنين گزارشي از كارشكني هاي عربستان در موضوع حج زائران ايراني ارائه داد و همچنين برنامه هاي اين سازمان براي اربعين حسيني(ع) را اعلام كرد.
ارسال نظرات