در میان اقلام عمده صادراتی ایران به سوئیس علاوه بر انواع کف‌پوش، زعفران و پسته اقلامی همچون «ماشین‌ها برای پاک کردن، جور کردن یا درجه‌بندی کردن تخم مرغ، میوه یا سایر محصولات کشاورزی» نیز به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۸۷۴۰۲۳۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،هیأتی از مدیران ارشد بخش خصوصی ایران به همراه پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، از 30 شهریور تا دوم مهرماه سال جاری به سوئیس اعزام می‌شود. آن طور که پایگاه خبری اتاق ایران گزارش داده، در این سفر دو همایش اقتصادی با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و شرکت‌های سوئیسی و ایرانی در دو شهر ژنو و زوریخ برگزار می‌شود و در جنب آن، هیأت تجاری ایرانی امکان ملاقات رو در رو با شرکت‌های سوئیسی را خواهند داشت.


بنا به این گزارش ، سوئیس یکی از مبدأهای عمده کالاهای وارداتی ایران محسوب می‌شود، اما وضعیت صادرات ایران به این کشور چگونه است؟ بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در چهار ماهه منتهی به تیرماه سال جاری ایران معادل دو میلیون و 335 هزار دلار کالا به سوئیس صادر کرده است. در همین بازه زمانی ارزش کل واردات ایران از این کشور به مبلغی معادل 203 میلیون و 630 هزار دلار می‌رسد.

اقلام عمده صادراتی ایران به سوئیس در چهارماهه آغازین سال جاری عبارتند از: «پلی اتیلن خطی با چگالی کمتر از 94 درصد»، «سایر کف‌پوش‌ها به‌جز گبه از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان»، «زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم»، «فرش و سایر کف‌پوش‌های نسجی، از سایر مواد نسجی، گره باف»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده»، «گبه از پشم یا ازموی نرم (کرک) حیوان»، «مغز پسته تازه یا خشک»، «سایر شیره‌ها یا عصاره‌های نباتی که در جای دیگری مذکور یا مشمول نباشند»، «سایر شیرهای تقلیل فشار به‌جز رگولاتور مخصوص سیلندر گاز مایع»، «سایر چفت و بست، دوره‌های چفت و بست‌دار، سگک، سگک چفت و بست‌دار و همانند برای لباس، کفش، کیف و ...» و «ماشین‌ها برای پاک کردن، جور کردن یا درجه‌بندی کردن تخم مرغ، میوه یا سایر محصولات کشاورزی».

همچنین پیش از این نیز اقتصادنیوز در گزارشی به پرطرفدارترین کالاهای سوئیسی در بازارهای ایران پرداخته بود که متن آن در اینجا قابل دسترس است.

بر این اساس،‌اقلام عمده وارداتی ایران از سوئیس در سال 94 بر اساس آمارهای رسمی گمرک، عبارتند از: «ذرت دامی»، «لوبیای سویا به‌جز دانه حتی به صورت خردشده»، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد، حتی خردشده یا به هم فشرده به شکل حبه یا گلوله که از استخراج روغن سویا به دست می‌آید»، «روغن خام سویا، حتی صمغ گرفته»، «سایر مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند»، «سایر به صورت دانه به‌جز گندم دامی»، «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب»، «سایر داروهای حاوی هورمون‌های کورتی کوستروئیدی مشتقات یا مشابه‌های ساختاری آنها که تولید داخلی ندارند»، «قند و شکر تصفیه‌شده غیرمذکور در جای دیگر آماده مصرف» و «شکر تصفیه‌نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبوکننده یا مواد رنگ‌کننده از نیشکر».

اقتصاد نیوز
ارسال نظرات