مردم غیور دیار سردار بزرگ چزابه «حسن علیمردانی» در حالی درغربت به سر می‌برند که گروه‌های جهادی مزین به نام این شهید شاخص کشوری از مشهدالرضا(ع) آمده اند تا با تفکر انقلابی و محرومیت‌ زدایی از این غربت 37 ساله منطقه بکاهند تا مرهمی بر دل والسابقون السابقون و« پيشگامان پيشگام» باشد.
کد خبر: ۸۷۴۰۳۷۷
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، استقرار قرارگاه جهادی شهید «حسن علیمردانی» حوزه بسیج دانشجویی امام حسن (ع) مشهدالرضا(ع) از روستاهای محروم «قنداب، شوراب، سماغچه و آغل کمر» بخش نصرآباد تربت جام نقطه آغاز حرکتی بود از " گزارش خبری" چهار سال پیش منتشرشده دریک روزنامه قدیمی مبنی بر آن که این نقطه از استان پهناور خراسان نه آب آشامیدنی دارند ، نه آسفالت و نه خانه بهداشت...؟!

با پیگیری ماجرا به همت جهادگران و نتایج حاصله و با وجود سرکشی فرماندار و نماینده مجلس با وعده های زیاد به ساکنان این مناطق محروم، تاکنون هیچ مسؤولی این مشکلات را پیگیری نکرده وهیچ اتفاقی در این چند روستا صورت نگرفته است؟!

مگر خراسان بزرگ چند شهید مثل "حسن علیمردانی " دارد که مردم غیور این منطقه 37 سال در غربت بی توجهی مسئولان به سرمی برند واز امکانات اولیه یک زندگی معمولی هم هنوز محرومند؟!

زنان و مردان کوچه های خاکی این دیار آنچنان از رشادت شهیدان و رزمندگانشان در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن با افتخارسخن می گفتند که همه محرومیت های این منطقه در آن میان از یادمان می رفت که بحق مصداق این آیه قرآن کریم هستند "من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلاً " برخی از آن مؤمنان، مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند صادقانه وفا کردند، پس برخی پیمان خود را به آخر بردند (تا به راه خدا شهید شدند) و برخی به انتظار (فیض شهادت) هستند و هیچ تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود راه ندادند.

برای شرح بیشتر سراغ یکی از بانیان این حرکت جهادی می‌رویم که مسؤولیت خطیر بخش جهادی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی را برعهده‌ داشت و با همان روحیه مطالبه گری و جهادی‌اش، در ابتدای گفتگو با خبرنگار ما گفت:

«ما نیازمند حمایت مسؤولین جهت رفع نیاز محرومین منطقه هستیم/ اگر حمایت مسؤلان هم نباشد باز با افتخار به محرومان خدمت می کنیم»

حسن بخشی افزود: در بدو ورود به منطقه قریب به ۱۲۰ دانشجوی دختر و پسر در روستاهای «آغل کمر، شوراب علیا، سماغچه و قنداب» مستقرشده‌اند و فعالیت‌های خود درعرصه‌های؛عمرانی، فرهنگی، آموزشی، اقتصاد مقاومتی و بهسازی را برای رفع مشکلات مردم محروم این روستاها آغاز کرده اند.

وی رسیدگی به مشکلات مردم و تحقق هرچه سریع تر مطالبات را از اهداف اصلی این اردوی جهادی عنوان کرد و گفت: اعضای تحصیل‌ کرده این گروه جهادی از آرامش و رفاه شهری جدا شده و بهترین اوقات جوانی خویش را صرف خدمت به محرومان نموده‌اند و بدون هیچ توقع وچشم داشتی سختی‌های اردوها را تحمل می کنند.

بخشی تصریح کرد: مدیران آینده این کشوراسلامی باید در راستای عمل به مطالبه های رهبرعزیزمان امام خامنه ای گام برداشته و ضمن درک شرایط سخت محرومین اقدام به رفع محرومیت از این مناطق روستایی نموده تا ساکنین آن با دلگرمی وامید بیشتری به زندگی عادی بپردازند.

وی با اشاره به مجموعه فعالیت های فرهنگی و عمرانی و نیز مطالبه‌گری این گروه جهادی گفت: ساخت خانه عالم،حمام و بهسازی مسجد روستای سماغچه، لوله کشی ومرمت سرویس بهداشتی مسجد روستای شوراب ، برنامه های فرهنگی تربیتی وهمچنین آموختن مهارت های هنری با کارگاه های صنایع دستی وخود اشتغالی برای بانوان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی با گلایه از عدم همکاری برخی افراد مؤثر در منطقه، خواستار حمایت بیشتر مسؤولان و افراد تأثیرگذار شد و اظهار داشت: پیگیری برخی مطالبات و نیازهای اهالی این چند روستا نیازمند حمایت ویژه مسؤولان است، زیرا اگر برای ثبات وضعیت زندگی آن‌ها تلاشی صورت نگیرد، جمعیت این روستاها کاهش‌ یافته و این چهار روستا نیز مثل روستای امان‌محمد، خالی از سکنه خواهند شد.

حضور جوانان مومن و متعهد بین روستاهای محروم مظهر مجسم آیه قرآن است



در ادامه این گفتگو مسئول مجموعه فرهنگی تربیتی دانش آموزان دبیرستانی سابقون مشهد مقدس مستقر درمنطقه گفت:سه محور فعالیت های این مجموعه شرکت دربرنامه های اعتکاف،ارهیان نور واردوهای جهادی وهجرت است.

حجت الاسلام محمد صادق نیرومند تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این گروه تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی برکادرسازی درتشکل های مختلف و تربیت نیروهای کارآمد، دلسوز، دردمند وانقلابی برای رشد و ارتقاء کشورعزیزمان ایران اسلامی است.

وی عنوان کرد: طبق سخنان گهربار مقام عظمای ولایت که اگر شما در اردوهای جهادی درس قرآن هم انجام ندهید، خود حضور یک جوان مومن متعهد بین روستاهای محروم مظهر مجسم آیه قرآن است، بنابراین حضوردانش آموزان درمناطق محروم روستایی جهت رسیدن به خود سازی روحی ومعنوی، تقویت صبر،مسئولیت پذیری، دیدن واحساس درد وفقری که متوجه مردم است سرمایه گذاری، تربیت وکادرسازی می کنیم.

نیرومند ادامه داد: همانطور که دانش آموزان جهادگر ما که در دو روز ابتدای اردو با توجه به کم توجهی ونبود مصالح از بیکاری وسردرگمی رنج می بردند، باید مسئولان هم همین دغدغه را نسبت به مردم محروم حوزه سرزمینی خود داشته باشند.

حل مسائل فرهنگی ،اعتقادی ومذهبی جوانان روستا درکنار عمران وآبادی

وی عدم تحرک، پویایی ومسئولیت پذیری جوانان روستا را از نبود انگیزه وناامیدی از ناحیه مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: با شروع کار جهادی بخش عمده فعالیت ها به دوش خود روستائیان افتاد ومشتاقانه برای عمران وآبادی و رفع نیاز های اولیه خود درکنار برادران وخوهران جهادگرهمکاری می کردند.

حجت الاسلام نیرومند با اشاره به این که دشمن برای جوان روستاهای دورافتاده ما هم برنامه دارد تاکید داشت: نیاز جوانان روستا درکنار عمران وآبادانی حل مسائل فرهنگی ،اعتقادی ،دینی ومذهبی اوست به طوری که نبود روحانی به مشکلاتی از جمله روی آوردن جوانان ونوجوانان به بازی هایی که با اساس اصول وعقاید یک مسلمان در تناقض است و با برای ضربه زدن به دین مبین اسلام پایه گذاری شده است.

عدم تسهیلات بانکی متناسب با شغل


در ادامه یکی ازساکنان روستای سماغچه با اشاره به شغل دامپروری وکشاورزی دیم این منطقه محروم گفت: اگر دولت تسهیلات بلند مدت با توجه به شغل اعطا نماید هرخانوار این منطقه می تواند درهرسال 100 راس گوسفند پرورش داده و با رونق کسب وکار دامپروری به رشد اقتصادی منطقه هم کمک نماید.

«حسن سیفی» درحالی که بغضی درگلو داشت افزود:متأسفانه به هر بانکی مراجعه می کنیم کارکرد حساب را سنجیده و طی این سال ها به ما وامی تعلق نگرفته است و با خشکسالی های پی درپی اوضاع مالی بسیار بدی در زمینه دامپروری و کشاورزی داریم وحتی خرج تحصیل فرزندان خود را با وعده سرخرمن و بهار خوب با قرض تأمین می کنیم.

وی با اشاره به نجابت مردم شهید پرور منطقه درحفظ وحراست از آرمان های انقلاب اسلامی اضافه کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس در صورتی که جوان بودیم به امر امام خمینی(ره) به جبهه های غرب وجنوب کشور اعزام شدیم واین منطقه سرداران بزرگی همچون شهیدان حسن،غلامحسین وعباس علیمردانی ... تقدیم انقلاب نموده واکثر مردم سبقه ای در جهاد وشهادت دارند.

مهاجرت ساکنان منطقه به خاطرعدم توسعه


یکی دیگر از مردم منطقه افزود: مشکل عمده اهالی این منطقه نبود گاز، نبود آب شرب سالم و لوله‌ کشی به منازل، آسفالت راه‌های منتهی به این روستاها وفلج شدن چرخه معیشت مردم به دلیل خشک شدن آب‌های زیرزمینی قنات ها و کم آبی است که باعث هجرت ساکنان منطقه به شهرها وروستاهای اطراف شده است.

«محمد حسین پاکیزه» با اشاره به این که برخی منازل روستا خالی از سکنه است گفت: استقرار روحانی ثابت به دلیل نبود خانه عالم ، دهیاری و خانه بهداشت از دیگر مطالبات و نیازهای مردم منطقه که از هجرت مردم به جاهای دیگرجلوگیری می کند.

وی تاکید کرد:به این خاطر از مهاجرت جوانان ما به شهرها نگرانیم که با ممکن است با عدم آگاهی از زندگی شهری خدا نکرده گرفتار اعتیاد و ماهواره و موادری ازاین قبیل شوند این درحالی است ما یک مورد شکایت از جوانانمان درمراجع قضایی ونظامی نداریم.

جهادگران وخبرنگاران مایه خیر وبرکت درمنطقه شدند

«رمضانعلی علی رضایی» نیز حضور گروه های جهادی وخبرنگاران درمنطقه را خیلی موثر وامیدوارکننده دانست وگفت: از روزی که این عزیزان به روستاهای ما آمده اند مسئولان از نزدیک به سراغ ما می آیند و امام جمعه جدید تربت جام به اتفاق هیئتی از منطقه دیدن کردند وجویای احوالات ما شدند که بسیار خوشحال شدیم.

وی افزود: ما از نهادهای مربوطه تقاضا داریم هرساله این گروه های جهادی را به منطقه اعزام کنند چون بسیجیان وخبرنگاران باعث خیر و برکت در منطقه شدند چون امین مردم هستند.

«علی رضایی» آبرسانی واحیای قنات ها وساخت حمام را خواستار شد واضافه کرد: از نیاز های اساسی ساکنان روستا ها آب شرب بهداشتی و سالم است که عدم آب شرب سالم باعث مریضی مردم و دام ها وطیور شده است وبرای استحمام فاصله 12 کیلومتر تا روستای کاریزنو را طی می کنیم.

وی با اشاره به ناامنی منطقه در سال 78 گفت: اشرار و قاچاقچیان درسال های نامنی در کل ارتفاعات منطقه حضور داشته و به ارزق و دام های ما دستبرد می زند وحتی برخی افراد را به گروگان می گرفتند که با همکاری سپاه پاسداران تربت جام اسلحه دراختیار ما قرارگرفت و بسیجیان منطقه شبانه روزی نگهبانی داده و امنیت خود،خانواده ومنطقه را تأمین کردیم چون به بسیجیان اعتماد شد و باید این دلگرمی در حوزه های دیگر نیز انجام شود.

حضور جهادگران منوط به برگزاری جلسات هماهنگی و تأمین بودجه استانی است


در همین راستا "بخشدار نصرآباد" با اشاره به همکاری با گروه های جهادی گفت:اردوهای جهادی بخش نصرآباد سابقه طولانی دارد و قبلا نیز چندین اردو و پروژه جهادی به همت بسیجیان حوزه های مقاومت بسیج جواد الائمه (ع ) و قائم (عج) در زمینه ساخت خانه عالم ،مسجد و ... انجام شده است وعلی ایحال حسب فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اردوهای جهادی و نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل این فعالیت ها می تواند الگویی مناسب در این خصوص تلقی شود.

«حامد قربانی» که چهارماه به این سمت منصوب شده است افزود: خواهران و برادران جهادگر از بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی مشهد از روز دوشنبه 8 شهریور وارد منطقه شدند که حضوراین عزیزان منوط به برگزاری جلسات هماهنگی شهرستانی و بودجه توسط دستگاه های اجرایی استان تأمین می شد.

بخشدار نصرآباد در خاتمه یادآورشد: حسب مشورت با مهندس علی رستمی فرماندار تربت جام و دستورایشان مبنی بر حمایت از این عزیزان و جلوگیری از دلسردی آن ها بحمدالله تا امروز که هفت روز از حضور آنها در منطقه می گذرد کلیه ارزاق مورد نیاز،شام ، نهار، وسیله نقلیه ،مصالح ساختمانی ،محل استقرار مناسب ، امنیت تردد و وسایل ارتباطی آنها در منطقه تأمین شده و فعلا این برادران در حال ساخت یک خانه عالم در روستای سماقچه و سرویس بهداشتی و حمام در روستای شوراب هستند.

گفتنی است؛ محرومیت‌ زدایی از 4 روستای بخش نصرآباد تربت جام به همت گروه جهادی شهید علیمردانی مشهدالرضا(ع) با حضور۱۲۰ دانشجوی دختر و پسر در روستاهای «آغل کمر، شوراب علیا، سماغچه و قنداب» وانجام فعالیت‌ درعرصه‌های؛عمرانی، فرهنگی، آموزشی، اقتصاد مقاومتی و بهسازی را برای رفع مشکلات مردم محروم این روستاها برگزارشده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها