خبرهای داغ:
مسئول عقیدتی سیاسی سپاه ناحیه کبودراهنگ گفت: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به درستی احیاء و اجرا شود جامعه را اصلاح و سالم خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۴۷۸
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
عباس متین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به درستی احیاء و اجرا شود جامعه را اصلاح و سالم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند «همه واجبات در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای در برابر دریای پهناور است»، افزود: این امر نشان از اهمیت این فریضه الهی دارد.

مسئول عقیدتی سیاسی سپاه ناحیه کبودراهنگ تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای فریضه امربه معروف ونهی ازمنکر احیاء شود دین احیاء می‌شود و مسئولیت جامعه را صالحان به دست می‌گیرند و عزت می‌یابند و مفسدین ذلیل و رسوا می‌شوند و جایی در حاکمیت نمی‌یابند و در نتیجه جامعه اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه مراتب امر به معروف قلبی، لسانی و عملی است، بیان کرد: مرتبه لسانی و عملی بیشترین اثر را در اصلاح جامعه می گذارد.

متین ابراز داشت: معرفت و شناخت، اولین گام ضروری در اقدام لسانی و عملی است چراکه رفتارها مبتنی بر شناخت‌ها هستند بنابراین برای انجام مطلوب هر کاری، ابتدا باید ضمن تعیین مسیر، چگونگی پیمودن آن، نوع اقدامات تاکتیکی و ابزار مناسب را نیز مشخص کنیم و آنگاه برای انجام کار تصمیم گرفته و شتاب کنیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت روش و فنون امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر راه ، روش، فن و ابزار به درستی انتخاب نشون، شتاب ورزیدن بیشتر باعث فاصله گرفتن از مقصد و مقصود می شود.

مسئول عقیدتی سیاسی سپاه ناحیه کبودراهنگ تصریح کرد: انتخاب ناصحیح مسیر، همانند زاویه‌ای نسبت به خط مستقیم است که هرچند کوچک باشد ولی وقتی ادامه می یابد لحظه به لحظه فاصله‌اش از آن بیشتر می‌شود و شتاب بیشتر نه تنها او را به مقصد که پایان خط مستقیم است نمی‌رساند، بلکه او را از آن دورتر می‌سازد.

* کم توجهی مسئولین به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند «کسی که عملی را بدون بصیرت و آگاهی انجام دهد، مانند راه رونده‌ای است که راه را بلد نبوده و در غیر مسیر مقصد، حرکت کند»، بیان داشت: در چنین صورتی هر قدر تندتر برود، از مقصد بیشتر فاصله می‌گیرد.

متین تصریح کرد: فنون امر به معروف و نهی از منکر را با معیارهای متعددی از جمله آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم ، استدلالی یا احساسی، فردی یا جمعی، ایجابی یا سلبی، دفعی یا تدریجی، مردمی یا حاکمیتی و... می‌توان دسته‌بندی کرد.

وی ادامه داد: این دو فریضه از جمله فرایضی هستند که خداوند متعال انتخاب روش و کیفیت اجرای آنها را در چارچوب اصول و شرایط ، به عقل و اختیار مکلّفین وانهاده است و مکلفین نیز وظیفه دارند در انتخاب روش‌ها و فنون به گونه‌ای عمل کنند که بیشترین و بهترین اثر و ثمر را داشته باشد.

مسئول عقیدتی سیاسی سپاه ناحیه کبودراهنگ خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم دیگر در ادای این فریضه توجه به میزان اهمیت معروفات و منکرات است پس هر چه منکرات و معروفات مهمتر باشند توجه و تأکید بر آنها باید بیشتر باشد تا جایی که انسان باید در صورت لزوم از جان خود نیز برای ادای این فریضه بگذرد.

وی در پایان گفت: در جامعه امروز ما متأسفانه نسبت به این فریضه الهی بی توجهی می شود که از مهترین دلایل آن ترس از عواقب ناشی از ادای این فریضه است.

متین اضافه کرد: افراد مفسد با استفاده از تمام ابزارهای موجود توهین، تهمت و تمسخر کسانی را که قصد اصلاح جامعه را دارند مورد هجوم قرار می‌دهند تا آنجا که جای منکرات و معروف‌ها را عوض کرده‌اند و متدینین را افراطی و افراد مفسد را معتدل و مصلح می‌خوانند.

وی تصریح کرد: از دیگر عوامل بی‌توجهی به این فریضه کم توجهی مسئولین به این فریضه الهی است که باید در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات