مهندس مکانیک ودارنده چندین رتبه برتر استانی و کشوری در حوزه مکانیک و کشاورزی، گفت: حمایت های پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان وجود ندارد.
کد خبر: ۸۷۴۰۷۹۴
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ پای گفتگو با مهندس سلمان رسولی مدیر عامل شرکت دانش بنیان کهکشان می نشینیم، که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنایع و معادن ایران – تهران و عضو فعال سازمان بسیج مهندسین و سازمان بسیج علمی پژوهش و فناوری و بنیاد ملی نخبگان استان چهارمحال و بختیاری است و در سال ۹۰ پژوهشگر نمونه شده و دارای چندین رتبه برتر استانی و کشوری در حوزه مکانیک و کشاورزی است .

- مختصری از فعالیت های شرکت دانش بنیان خود و نحوه شروع فعالیت هایتان بفرمایید؟

سال ۱۳۹۱ شرکت را به ثبت رساندم ولی از حدود ۲ سال قبل شروع به ثبت طرح ها کردم. من در دانشگاهی درس خواندم که برای پایان نامه از ما کار عملی و پروژه ساختی می خواستند به همین خاطر به ذهنم رسیدکه طرحی را پیاده کنم و بسازم که کاریرد بیرونی و مفید برای آینده داشته باشد.

بخاطر فعالیت های خودم در حوزه کشاورزی سعی کردم زمینه کاری ام را مکانیزه کردن دستگاه های کشاورزی انتخاب کنم و بعد از طراحی دستگاه اولم شروع به ساخت دستگاه کردم .بعد از ثبت شرکت چون دانش بنیان بود، مراحل لازم در مرکز رشد طی شد و در پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری مستقر شدیم و بعد طرح های دیگری را هم شروع به ساخت کردم .

- زمینه های فعالیت شرکت چیست ؟

در زمینه کشاورزی و مکانیزاسیون دستگاه های صنعتی وکشاورزی فعالیت می کنیم.

- هدف شما از تاسیس یک شرکت دانش بنیان چه بود ؟

جرقه اول از پایان نامه توی ذهنم زده شد ولی بعد تصمیم گرفتم که کاری که انجام میدهم بدرد جامعه بخورد یعنی دستگاهی بسازم که کاربردی باشد و فقط برای گرفتن مدرک درس نخوانده باشم بلکه بتوانم مشکلی را حل کنم .

- وقتی درستان تمام شد و کار اول را ساختید و پایان نامه را تحویل دادید چه چیزی باعث شد باز هم این کار را ادامه بدهید؟

از همان ابتدا دنبال این بودم که کاری که می سازم طوری باشد که بتوانم به تولید انبوه رسانده و بدست کشاورز برسانم .اصلا دنبال این نبودم که جایی استخدام شده و حقوق بگیرم می خواستم خودم یک کاری انجام بدهم

- سرمایه اولیه برای شروع کار شرکت چطور تهیه شد؟

شروع کار با هزینه های شخصی بود اما این پاسخگو نبود و ما احتیاج داشتیم که مورد حمایت قرار بگیریم این بود که کم کم با وجود مرکزی به اسم مرکز رشد آشنا شدم که تا قبل از اون از وجودش بی اطلاع بودم؛ با حمایت مرکز رشد دانشگاه شهرکرد و وامی که در اختیارم قرار دادند کار را شروع کردم .

- اولویت های شرکت شما چیست که بعنوان شرکت دانش بنیان شناخته می شود؟

تعریف دانش بنیان شدن یک شرکت این هست که اگر شرکتی بتواند محصولی را تولید کند که علاوه بر اینکه در کشور تولید نمی شود یا حتی نمونه داخلی و خارجی اصلا ندارد ، دارای یک مبنای علمی و نوآوری داشته باشد و از همه مهم تر کاربردی بوده و مشکلی از جامعه را حل کند . از طرفی یکی از نکات شرکت های دانش بنیان داشتن اختراع ثبت شده هست که این ثبت اختراع اگرچه اجبار نیست اما از اولویت ها محسوب می شود و امتیاز بالایی دارد .

- شرکت دانش بنیان آیا تنها متکی به دانش است ؟سرمایه مادی چقدر اهمیت دارد؟

می توان گفت دانش بدون سرمایه علمی خیلی نتیجه بخش نیست و نمی توان از دانش استفاده کرد و با توجه به فضای فعلی جامعه در حال حاضر مادیات و سرمایه مادی خیلی پر اهمیت تر از دانش هست به طوری که کسی که فقط سرمایه مادی دارد می تواند چند دانشمند را استخدام کرده و از علم آنها استفاده کند اما عکس این قضیه صادق نیست .

- از عملکرد شرکت در سال های گذشته وسال جاری بفرمایید ؟چقدر پیشرفت داشتید؟

تا سال گدشته خیلی کار خوب پیش می رفت؛ هم تولید زیاد و هم فروش خوبی داشتیم اما در سال جاری همه کسانی که به ما تقاضای ساخت داده بودند امسال انصراف دادند واعلام می کنند که حتی در خرید کود شیمیایی دچار مشکلات مادی هستند و نمی توانند هزینه خرید دستگاه را پرداخت کنند و این باعث شده که سفارشات در سال جاری خیلی کاهش پیدا کند .

- در استان چه اندازه به شرکت های دانش بنیان بها داده می شود و چقدر برای عموم شناخته شده است؟

بعد از راه اندازی پارک علم و فناوری در واقع اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شد؛ ولی در کل، بار شعاری بودن حمایت ها بیشتر از عملی هست که انجام می شود، به این صورت که به پرداخت وام به شرکت دانش بنیان قناعت کرده و فکر می کنند که حمایت کاملی انجام داده اند در صورتی که این شرکت ها به حمایت های پشتیبانی بیشتری احتیاج دارند که این نوع حمایت ها فعلا تعریف شده نیست .

- منظورتان چه جور حمایت هایی است؟

ببینید این یک مسئله جهانی است که اگر شما به هزار طرح پول تزریق کنید و از این هزار طرح تنها یکی بتواند به تولید انبوه برسد کار درستی انجام داده اید؛ یعنی اینکه قبول دارند که این هزار طرحی که حمایت میشود طرح های خوبی هستند اما اینکه آیا واقعا راه اندازی بشوند و به تولید انبوه و به فروش برسند، پروسه ای است که به حمایت های جانبی زیادی احتیاج دارد .

اگر دقت کرده باشید شرکت های بزرگ تیم بازاریابی دارند، تبلیغات اصولی و درستی انجام می دهند و بودجه کافی برای تبلیغات وسیع از طریق رسانه را دارندومی توانند محصولشان را بدست مشتری برسانند ولی محصول دانش بنیان در جامعه شناخته شده نیست .

برای اینکه بتوانیم محصول دانش بنیان را به فروش برسانیم به فرهنگ سازی نیاز هست تبلیغات گسترده و در نتیجه بودجه مناسب لازم دارد .

- در حال حاضر چند ایده برای ثبت یک شرکت دانش بنیان لازم هست و شما چند ایده مختص شرکتتان دارید؟

برای ثبت شرکت دانش بنیان یک ایده مورد تایید وزارت علوم کافی هست . ما در حال حاضر ۳ ایده مورد تایید وزارت علوم داریم که دانش بنیان شده اند و چند طرح دیگر هم در دست بررسی داریم ولی در حال حاضر بخاطر اینکه در صنعت و در کل کشور پویایی لازم وجود ندارد؛ کمی کارمان را متوقف کرده ایم

- راجع به سه ایده ای که فرمودید مورد تایید وزارت علوم هست لطفا مختصری توضیح بدهید؟

ایده ی اول من در حوزه کشاورزی، دستگاهی است به نام دستگاه "بارزن مزارع” ، که این دستگاه بارگیری بسته های علوفه را نیمه مکانیزه می کند

- چرا شروع به ساخت همچین دستگاهی کردید؟با توجه به اینکه تکنولوژی کشورهای غربی بالاتر هست اما چنین دستگاهی نساخته اند چه لزومی داشت در کشور ما چنین دستگاهی ساخته شود؟

در کشور های دیگر اغلب زمین های کشاورزی بصورت یکپارچه هست و بسته های علوفه تولیدی وزن بالای یک تن دارند و در نتیجه سیستم برداشت محصولشون کاملا متفاوت هست با کشورهایی مثل کشورما که زمین های کشاورزی جزیره ای شده اند و هر روز کوچک و کوچکتر می شوند ؛ دستگاه هایی که با آن حجم، بسته های بالای یک تن تولید کند برای کشاورزی ما به صرفه نیست . برای همین من از همان سیستم های قدیمی تولید بسته های ۲۰یا ۳۰ کیلویی استفاده کردم که در این حالت بسته ها تولید می شد ولی برای بارگیری هیچ دستگاهی وجود نداشت که بتواند آن ها را بارگیری کند؛ دستگاه "بارزن مزارع” کنار هر وسیله نقلیه ای نصب میشود و از سیستم روغن آن استفاده می کند و جایگزین نیروی انسانی که برای بارگیری استفاده می شد، می شود .

ایده ی دوم من طبق همین دستگاه اول بوجود آمد به این ترتیب که من سعی کردم حالت نیمه مکانیزه بودن دستگاه اول را به تمام مکانیزه تبدیل کنم یعنی بتوانم نیروی انسانی را کامل حذف کنم؛ دستگاه دوم "ماشین جمع آوری مکانیزه دستگاه های علوفه” نام دارد این دستگاه تکمیل کننده دستگاه قبل است که بصورت خودکار بسته را از روی زمین برداشته و تنظیم ارتفاع می کند و در تریلی که کنار ما حرکت می کنه در هر ارتفاعی که باشد تحویل فرد چیدمانگر می دهد ؛ این دستگاه از چند بخش تشکیل شده که شامل سیستم مکانیزه برداشت، تنظیم ارتفاع دستگاه و سیستم کنترل هست؛ نیروی این دستگاه هم از طریق سیستم هیدرولیک تراکتور تامین می شود و یک جعبه کلید که جلوی راننده تراکتور تعبیه شده و کل قسمت های این دستگاه را کنترل می کند .

- با وجود این دستگاه ،دستگاه قبلی دیگر کاربردی ندارد؟

نمی شود اینطور گفت بخاطر اینکه هر کدام کاربرد خاص خود را دارند دستگاه اول مناسب زمین های کوچک و دارای قیمت کمتری هست به عنوان مثال در استان چهارمحال و بختیاری که زمین های کشاورزی کوچک هستند این دستگاه کاربرد بیشتر و صرفه اقتصادی دارد و دستگاه دوم در استان هایی مثل استان فارس که زمین های کشاورزی وسیع تری وجود دارد استفاده می شود .

ایده ی سوم ما دستگاه "هد چاپر” هست که این هد روی دستگاه چاپر (دستگاهی که در حال حاضر موجود هست و استفاده می شود) نصب می شود و روش برداشت علوفه را به شیوه ی دیگری انجام می دهد به این صورت که علوفه را بصورت فله ای از روی زمین برداشته میفرستد داخل دستگاه چاپر؛ توسط چاپر این علوفه ها خرد می شود و با فنی که دارد داخل تریلی بارگیری می شود .این دستگاه نیاز به پرس کردن علوفه، بارگیری پرس های علوفه، تخلیه و خرد کردن پرس ها توسط افراد را حذف کرده و همه را در یک مرحله و در زمین کشاورزی انجام می دهد .

– مشکلات اصلی که پیش روی شرکت های دانش بنیان وجود دارد علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود چیست؟

بیشترین مشکلی که وجود دارد عدم وجود حمایت های پشتیبانی در زمینه ی بازاریابی تخصصی است چون شرکت های دانش بنیان توانایی مالی برای استخدام بازاریاب را ندارند با مشکل فروش محصول خود مواجه هستند

- با وجود این مشکل در حال حاضر چطور محصولات خود را به فروش می رسانید؟

چون امکان تیلیغات نداشتم ابتدا سعی کردم بین آشنایان و دوستان به شیوه سنتی به تبلیغ محصول خود بپردازم وبعد از فروش دیدم که بخاطر کیفیت و کاربردی بودن دستگاه مشتریان این محصول را به یکدیگر معرفی می کنند .

- چه راهکارهایی به نظرتان برای رفع این مشکل وجود دارد ؟

اصلی ترین مطلب در بحث حمایت ها این هست که شرایطی فراهم کنند که محصول شرکت دانش بنیان به مردم شناسانده بشود و هزینه ای برای حمایت تبلیغاتی و بازاریابی محصول دانش بنیان درنظر گرفته شود یا تبلیغات بصورت رایگان برایشان انجام شود و تیم بازاریابی تخصصی در کنار این ها داشته باشند .

مشکل دیگری که وجود دارد این هست که متاسفانه تازگی ها به آمارسازیها بیشترتوجه میشود و برای افزایش آمار از شرکت های بزرگی که بسیار موفق هم هستند حمایت می شود که تنها در آمارها بتوانند از موفقیت این شرکت ها استفاده کنند خب البته این شرکت ها بسیار هم استقبال می کنند چون مشمول معافیت مالیاتی می شوند منظور من این نیست که از هیچ شرکت موفقی حمایت نشود بلکه باید دقت شود شرکت های بزرگ و موفق استان ما اکثرا در دهه شصت تاسیس شده و از حمایت های فراوان آن دهه استفاده کرده اند چه لزومی دارد مجددا مورد حمایت قرار بگیرد کما اینکه بدون این حمایت هم موفق است و این نوع حمایت ها باید از شرکت های جدیدتر و کوچک تر انجام شود که آسیب پذیر تر هستند متاسفانه با این رویه فقط این شرکت های دانش بنیان واقعی هستند که ضرر می کنند .

– راجع به فعالیتتان در سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان توضیح دهید؟

من بیشتر از یک سالی هست که با سازمان همکاری می کنم و در کارگروه مکانیک عضو هستم که داوری طرح های حوزه مکانیک را همراه سایر دوستان انجام می دهم

– نظرتان راجع به فعالیت های سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان توضیح دهید؟

خیلی فرصت خوبی هست هم برای من به عنوان داور که همواره با طرح های جدید آشنا شده وحضور در صنعت باعث نشود که ازین فضا فاصله بگیرم و هم برای مخترعین فرصت خیلی خوبی است

یک مزیتی که این سازمان نسبت به سایر مراکز دارد این هست که با توجه به اینکه سازمان های مشابه دارد ولی قضایای دست و پاگیر سایر مراکز و پارک های علم و فناوری را ندارد و حمایت ها خیلی راحت تر در اختیار مخترعین قرار می گیرد

داوری طرح ها هم واقعا توسط افراد اهل علم و متخصص در هر زمینه انجام می شود که خیلی دلسوزانه فعالیت می کنند

- پیشنهاد شما برای بهبود عملکرد سازمان چی هست؟

بودجه ای که اختصاص داده میشود اگر افزایش پیدا کند خیلی بهتر و مفیدتر هست و مسئله دیگر اینکه پیشنهاد می کنم سازمان حمایت گسترده تری داشته باشد؛به این ترتیب که اگر طرحی وارد سازمان می شود برای آینده ی طرح هم برنامه داشته باشند یعنی طرحی که اینجا تایید شد سازمان روی زمینه های فروش ، بازاریابی و تبلیغات آن هم کار کند به این صورت که از ابتدای ورود طرح همه موارد لازم برای اجرایی شدن و به ثمر رسیدن آن بررسی و برنامه ریزی شود، بودجه اختصاص داده شود ؛البته برای طرح هایی که واقعا کاربردی و دارای ابعاد بزرگ و مهم بوده و واقعا نتیجه بخش هستند وتوجیه اقتصادی دارند این کار انجام شود و سازمان حمایت همه جانبه داشته باشد که محصول به نتیجه برسد حتی اگر سازمان شریک در تولید این محصول بشود خیلی می تواند مثمر ثمر باشد

پیشنهاد دیگر من به سازمان این هست که بتواند شرایطی را برای ثبت اختراعات و طرح ها در خود سازمان فراهم کند چون نقطه ضعف سازمان ثبت اختراعات برای ثبت اختراع این هست که می توان یک طرح را چندین بار با عناوین مختلف ثبت کرد و از طرفی گواهی ثبت اختراع وجه قانونی بالایی ندارد .

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان چهارمحال و بختیاری

ارسال نظرات