مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان عنوان کرد

صدور مجوز انحلال 138 تعاونی غیرفعال در کردستان/ بهره‌برداری از 18 تعاونی/ شناسایی 203 مورد تعاونی غیرفعال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: از سال گذشته تا امروز بیش از یک‌هزار و 334 مورد نظارت از تعاونی‌های استان انجام شده که منجر به شناسایی 203 مورد تعاونی غیر فعال و صدور مجوز انحلال 138 مورد از این تعداد شده است.
کد خبر: ۸۷۴۰۹۸۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، احمد رشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز تعاون برگزار شد، اظهار کرد: در اصول 43 و 44 قانون اساسی به تعاون به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی به صراحت اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعاون بخش واقعاً مردمی است که افراد و گروه‌ها در قالب آن با توجه به نیاز گردهم می‌آیند و بستر حرکت‌های جمعی و بزرگ را با تجمیع سرمایه‌ها کوچک فراهم می‌سازند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تعاون در دین اسلام نیز فرهنگی ریشه‌دار دارد، تصریح کرد: از دیرباز مردم کارهای خود را به صورت جمعی انجام و همواره از نتایج آن بهره می‌برند.

به گفته رشیدی، افزایش قدرت ریسک‌پذیری از ویژگی‌های مهم کار به شیوه تعاونی است که ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کارهای جمعی باید به صورت ویژه در جامعه انجام شود.

وی از بهره‌برداری از 18 تعاونی در هفته تعاون در استان خبر داد و گفت: البته بخشی از این افتتاحیه‌ها در هفته دولت توسط وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این 18 تعاونی برای 168 نفر شغل ایجاد کرده که این میزان در طول اجرا تا زمان بهره‌برداری رقم بالاتری بوده است.

رشیدی مجموع سرمایه‌گذاری این 18 تعاونی را 82 میلیارد و 355 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: 42 میلیارد و 424 میلیون تومان آن تسهیلات و 39 میلیارد و 31 میلیون تومان نیز آورده اعضا بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد تعاونی‌ها به صورت مستمر در استان در حال تغییر است، تصریح کرد: در حال حاضر 2 هزار و 106 تعاونی فعال و در دست اجرا با عضویت یک‌میلیون 31 هزار و 741 نفر در استان کردستان وجود دارد.

* وجود یک هزار و 721 تعاونی فعال

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، یک‌هزار و 721 مورد از این تعاونی‌ها فعال و 385 مورد نیز در دست اجرا هستند.

رشیدی از اختصاص 365 میلیارد تومان اعتبار در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در استان خبر داد و اظهار داشت: بخشی از این اعتبار که در قالب تسهیلات ارائه می‌شود برای تامین سرمایه‌ درگردش واحدها تولیدی و بخشی نیز برای بهره‌برداری از واحدها تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هزینه می‌شود.

وی به ثبت‌نام 52 تعاونی برای استفاده از این تسهیلات در سامانه بهین‌یاب اشاره کرد و افزود: رقم درخواستی این تعداد واحد حدود 51 میلیارد و 510 میلیون تومان بوده که 29 واحد آنها با اعتبار مورد نیاز 17 میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، مشکل 17 واحد تولیدی مشکل‌دار از سال گذشته تا امروز در کارگروه تسهیل مطرح و منجر به نتیجه شده است و همچنین در سال گذشته 72 تعاونی جدید با ظرفیت ایجاد 731 فرصت شغلی در کردستان تشکیل شده است.

رشیدی اظهار داشت: 421 مورد بررسی مالی از تعاونی‌ها از سال گذشته تا امروز صورت گرفته که این مهم با توجه به کمبود نیروی متخصص در این حوزه رقم قابل توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و همچنین 5 ماهه امسال بیش از یک‌هزار و 334 مورد نظارت از تعاونی‌های استان انجام شده که منجر به شناسی 203 مورد تعاونی غیر فعال شده که مجوز انحلال 138 مورد از این تعداد صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از توانمندسازی تعاونی‌ها به ویژه مدیران تعاونی‌ها در قالب دوره‌های آموزشی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مهم در بخش تعاون در استان نام برد و تصریح کرد: در سال گذشته و چند ماهه امسال بیش از 90 هزار ساعت آموزش‌ها مورد نیاز در استان به تعاون‌گران ارائه شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار