جزئیات دستگیری ۱۱ تن از کارکنان گمرک پرویزخان:

سندی که نشان می‌دهد فساد بزرگ گمرک در دوران کرباسیان رخ داد

طبق اسناد تخلفات گمرک پرویزخان دوره زمانی ۱۸ آبان ۹۲ تا ۲۴ دی ماه همان سال بوده است تخلفات هیچ ارتباطی به دولت گذشته ندارد و در دوره مدیریت معاون فعلی وزیر اقتصاد یعنی مسعود کرباسیان رخ داده است.
کد خبر: ۸۷۴۱۴۴۹
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،صبح جمعه هفته گذشته با خبر یک تخلف بزرگ در گمرک آغاز شد. طبق اخباری که در نخستین ساعات آخرین روز هفته گذشته روی خروجی رسانه ها قرار گرفت، 10 نفر از کارکنان گمرک پرویزخان استان کرمانشاه به اتهام یک تخلف 15 هزار میلیارد تومانی بازداشت شده‌اند.جزئیات این خبر نشان می‌داد یکی از اتهامات افراد بازداشتی تسهیل در قاچاق 800 تن الکل سفید به داخل کشور بوده است. همچنین در ادامه این خبر اشاره شده بود که دستگیرشدگان برای بیش از 2000 کانتینر که تنها مجاز به ورود موقت به کشور بوده‌اند، امکان قاچاق کالا به داخل را فراهم کرده‌اند. همچنین سندی در این خبر وجود داشت که نشان می‌داد این افراد به دستور مرجع قضایی احضار و با توجه به ناتوانی در تامین وثیقه 200 میلیارد تومانی راهی زندان دیزل آباد کرمانشاه شدند. 

تا اواسط ظهر جمعه هیچ واکنشی از سوی مسئولان گمرک در این زمینه منتشر نشد. حوالی ساعت 1 بعداظهر یکی از مسئولان گمرک حاضر شد در این خصوص به یکی از خبرگزاری های دولتی توضیحاتی را ارائه دهد. فریده زبیدی مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک اعلام اعلام کرد که گمرک خود این تخلف را کشف کرده و نخستین شاکی این پرونده است. این مقام مسئول همچنین در ادعایی عجیب اعلام کرد که تخلف منتشر شده مربوط به سه ماهه نخست امسال یعنی در زمان فعالیت دولت قبل بوده و هیچ ارتباطی به دوره مدیریت مسعود کرباسیان رئیس کنونی گمرک ندارد.

توضیحات این مدیر گمرک با خبری که صبح آن روز منتشر شده بود متفاوت بود، زیرا او اعلام کرد که  موضوع این پرونده صادرات صوری بوده و با توجه به اینکه در آن زمان کلیه فرایندهای صادراتی به صورت دستی انجام می‌شد یکی از شرکت‌های تولیدی مستقر در اهواز برای فرار از پرداخت 8 درصد از مالیات بر ارزش افزوده اقدام به صادرات صوری می‌کرد. او همچنین میزان تخلف را یک میلیون و هشتصد هزار میلیارد تومان اعلام کرد. البته زبیدی از پرداختن رسانه‌ها به این موضوع هم انتقاد کرد و گفت که برایش عجیب است که رسانه ها بعد از دو سال به این موضوع پرداخته اند.

فردای آن روز دادستان کرمانشاه به عنوان یکی از مقامات قضایی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که پرونده‌ای در راستای قاچاق 670 هزار لیتر الکل شرکت خمیر مایه رازی خوزستان تشکیل شده  و 11 نفر از کارکنان گمرک پرویزخان کرمانشاه پیرو آن دستگیر شده اند. چند روز بعد محمدرضا نادری مشاور رئیس کل گمرک تقصیرها را به گردن دولت قبل انداخت و گفت تخلفات گمرک پرویزخان مربوط به دوران قبل از مدیریت مسعود کرباسیان مربوط می شود.

اصل ماجرا چه بود؟

اما با وجود گذشت 5 روز از انتشار این خبر به اطلاعاتی دست یافته که خلاف ادعای مسئولان گمرک را ثابت میکند. طبق این اسناد تخلفات گمرک پرویزخان متعلق به دوره زمانی 18 آبان 92 تا 24 دی ماه همان سال یعنی سه ماهه سوم و چهارم سال 92 بوده است. بنابراین این تخلفات هیچ ارتباطی به دولت گذشته ندارد و  در دوره مدیریت معاون فعلی وزیر اقتصاد یعنی مسعود کرباسیان رخ داده است.

 براساس این سند بر خلاف ادعای کرباسیان و مدیرانش که گمرک را شاکی این پرونده می دانستند، این سازمان دولتی دو سال است که به بهانه جلوگیری از اخلال در روند مبارزه همه جانبه با جرائم و تخلفات سازمان یافته شبکه ای اعلام جرمی بر علیه متخلفین پرونده برای پروانه های صادراتی دیگر نکرده است. بنابراین هنوز مشخص نشده است که این الکل صاداراتی در داخل کشور به چه مصرفی رسیده است. تصویر این سند که مربوط به نامه رئیس گمرک پرویزخان کرمانشاه خطاب به دادستان قصر شیرین استان کرمانشاه است، به خوبی این مسئله را اثبات می کند. باید دید مسعود کرباسیان و مدیرانش چه پاسخی در خصوص تخلفات این پرونده و انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل خواهند داشت.


ارسال نظرات
آخرین اخبار