چانه زنی های ایران با اوپک در مورد معافیت احتمالی این کشور از محدودیت های تولید نفت آغاز شده است.
کد خبر: ۸۷۴۱۴۵۱
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج،ایران روز سه شنبه این سیگنال را ارسال کرد که آماده همکاری با عربستان و روسیه برای تقویت قیمت نفت است. تهران چانه زنی با اوپک در مورد معافیت های احتمالی این کشور از محدودیت های تولید نفت را آغاز کرده است.

 

در ماه آوریل، اختلاف نظرها بر سر معاف شدن ایران از طرح فریز نفتی موجب شد تا اوپک و روسیه نتوانند به توافق دست یابند. در آن زمان ایران تلاش داشت سطح تولید و صادرات نفت خود را بعد از لغو تحریم ها افزایش دهد.

 

عربستان، رقیب ایران گفته که در صورتی با فریز نفتی موافقت خواهد کرد که تهران هم در آن مشارکت نماید. اما در شرایطی که تولید نفت ایران در حال رسیدن به نزدیکی سطح قبل از تحریم هاست، ریاض در هفته های اخیر این سیگنال را ارسال کرده که آماده توافق است.

 

روسیه نیز گفته که آماده پذیرش برخی محدودیت هاست، به ویژه اینکه ایران در نزدیکی رسیدن به تولید 4 میلیون بشکه در روز است و پس از آن دیگر نمی تواند تولید خود را بیش از آن افزایش دهد.

 

روز دوشنبه عربستان و روسیه توافق کردند که برای برقراری توازن در بازار نفت، با یکدیگر همکاری کنند. روز سه شنبه نیز وزیر نفت ایران در دیدار با دبیرکل اوپک در تهران گفت که وی از هر اقدامی برای ثبات قیمت ها در سطح 50 تا 60 دلار حمایت خواهد کرد.

 

زنگنه گفت: «ایران یک بازار با ثبات می خواهد و بنابراین هر اقدامی که به ثبات بازار نفت کمک کند مورد حمایت ایران است.»

 

قرار است کشورهای عضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزایر که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می شود، نشست غیررسمی برگزار کنند. روسیه نیز در نشست مجمع بین المللی انرژی حاضر خواهد بود.

 

یک منبع نزدیک به ایرانی ها گفت، توافق روسیه و عربستان احتمال دستیابی به توافق جهانی در مورد محدود کردن تولید نفت را بالا برده است.

 

وی افزود: «مطمئنا ایران در یک مقطع زمانی به ظرفیت تولید اندکی بیش از 4 میلیون بشکه در روزدست یافته است، اما تولید واقعی ایران قبل از وضع تحریم ها زیر 4 میلیون بشکه در روز بود.»

 

«سفرهای دیپلماتیک در جریان است تا مشخص شود هدف مورد نظر ایران دستیابی به چه میزان تولید است.»

 

یک منبع نزدیک به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز گفت، اگر قبل از نشست الجزایر توافقی با ایران به دست نیاید، تا قبل از نشست دوره ای اوپک در ماه نوامبر، فرصت برای این توافق وجود خواهد داشت.

ارسال نظرات