خبرهای داغ:
مشاور امور بانوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مسئول دبیرخانه کارگروه ساماندهی مُد و لباس استان قم، برنامه ها و وظیفه های این کارگروه را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۷۴۱۵۴۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
فعالیت های کارگروه ساماندهی مُد و لباس استان قم تشریح شد
به گزارش خبرگزاری ببسیج از قم، زینب عوض پور در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری اسلامی ایرانی مد و لباس استان قم در گفت وگویی در رابطه با کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب سال ١٣٨٥ مجلس شورای اسلامی کارگروه ساماندهی مد و لباس زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

وی افزود: مقرر شد این کارگروه با حضور نمایندگان تام الاختیار وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت ، معدن و تجارت، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نمایندگان صنوف ذی ربط و یک نفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر فعالیت کند. 

وی با بیان این که بر این اساس و طی سال های اخیر اقدام های گسترده ای از سوی این کارگروه در سطح کشور انجام و به اجرا درآمده است، گفت: عمده فعالیت های کارگروه در سال های اول به موضوع تدوین آیین نامه های مرتبط، پژوهش های موضوعی، برنامه ریزی اولیه برای نمایشگاه ها و برگزاری چند نمایشگاه و شروع به هماهنگی با سایر دستگاه ها، شناسایی ظرفیت ها و تمرین حضور در نمایشگاه های بین المللی اختصاص یافت.

عوض پور افزود: پس از آن و در سال های اخیر و با استفاده از تجربه ها و اقدام های گذشته، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارزیابی گسترده از عملکرد و با مذاکره ها و مشورت های گسترده با اهالی این حوزه و نیز مصرف کنندگان مد و لباس در شئونات، کاربردها و جنسیت های گوناگون دو سیاست محوری در دستور کار قرار گرفت و با حمایت های وزارت متبوع و همکاری سایر دستگاه های عضو به صورت جدی مورد پیگیری و اقدام واقع شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در سال ١٣٩٤ با توجه به اهمیت موضوع برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید نسبت به فعالسازی دبیرخانه ساماندهی مد و لباس در این استان اقدام کرد.

وی افزود: در شروع راه با تشکیل جلسه های کارشناسی ضمن تلاش و کوشش برای شناسایی هنرمندان این رشته و معرفی هر چه بیشتر فعالان رشته های مختلف دوخت و طراحی، در اولین گام در راستای سی و چهارمین نمایشگاه ملی مد و لباس کشور اقدام به برپایی نخستین جشنواره فرهنگی هنری اسلامی ایرانی مد و لباس استان قم شد که خوشبختانه با استقبال خوب هنرمندان این رشته روبرو شدیم.

مشاور امور بانوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: از جمله برنامه های در دست اجرای دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس استان، تهیه بانک اطلاعات از طراحان و تولیدکنندگان لباس و برپایی نمایشگاه های تخصصی ویژه پوشاک مدرسه، عفاف و حجاب، مجلسی و کودک است. 

وی در رابطه با نخستین جشنواره فرهنگی هنری اسلامی ایرانی مد و لباس استان قم گفت: حدود ٥٠٠ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که پس از داوری توسط داورانی از تهران و قم، ٨٠ اثر به این جشنواره راه یافت و ٧٦ اثر نیز نشان شیما (شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی) در همین جشنواره دریافت کردند.

وی با بیان این که هر طراح و تولیدکننده پس از دریافت کد شیما لازم است نشان مربوط را در درز قدی لباس در سمت راست بدوزد تا مایه اطمینان خاطر مصرف کنندگان را فراهم سازد، در رابطه با نشان شیما گفت: بر اساس ماده 4 قانون ساماندهی مد و لباس، قانونگذار به لباس مانند یک محصول فرهنگی نگاه می کند و نشان مالکیت معنوی به عنوان مکمل نشان شیما برای حمایت حقوقی از اثرهای طراحان لباس به آنها اعطا می شود.

عوض پور هم چنین گفت: از رویدادهای خوب دیگر برپایی این جشنواره می توان به دریافت 11 نشان مالکیت معنوی به عنوان مکمل نشان شیما برای حمایت حقوقی از اثرهای طراحان لباس استان اشاره کرد که بیش از ٢٠٠ اثر نیز در نوبت دریافت نشان شیما و یا مالکیت معنوی هستند.

وی افزود: اختصاص بخش ویژه ای به «عفاف و حجاب» از دیگر شاخصه های این جشنواره است که بیش از ٤٠ مدل چادر در طرح، دوخت و جنس پارچه همراه با متعلقات آن در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است و تولیدکنندگان قم نیز محصول های خود را برای فروش در این جشنواره عرضه کرده اند.

وی اعلام کرد: برگزاری نشست تخصصی خانواده و ازدواج و نیز کارگاه های آموزشی و عملی با موضوع های «تاثیر بصری خطوط و نقوش بر روی انواع چهره ها»، «طراحی سریع با تکنیک ماژیک»، «انواع سوزن دوزی»، «هنرهای تجسمی» و «کاغذسازی» از دیگر برنامه های این جشنواره است.

وی در رابطه با هدف های برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی گفت: حفظ و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی، ارج نهادن و تبیین و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه پوشاک بر اساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به استفاده از طرح ها و اثرهای مبتنی با فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی از جمله هدف های این جشنواره است.

این نمایشگاه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با همکاری استانداری ، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، کارگروه ساماندهی مد و لباس استان قم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم و صدا و سیمای مرکز قم برگزار می شود. 

سی و چهارمین نمایشگاه ملی مد و لباس کشور و نخستین جشنواره فرهنگی هنری اسلامی ایرانی مد و لباس استان قم تا ١٩ شهریورماه جاری از ساعت ١٧ تا ٢٢ مقارن با هفته فرهنگ ازدواج همزمان با سالروز ازدواج آسمانی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) -یکم ذی حجه- در انتهای بلوار امام موسی صدر (خاکفرج)، نبش میدان شهید نواب صفوی، تالار مرکزی شهر برای بازدید عموم دائر است. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها