دفع غیر اصولی زباله ها و پسماندهای نمین که در قالب دفن و آتش زدن انجام می شوید برای این شهر و روستاهای اطراف به یک تهدید زیست محیطی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۴۱۵۷۶
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین به نقل از شکوه فرهنگ، در چند کیلومتری نمین و در مسیر روستای جیّد از توابع بخش عنبران، محلی را برای دفع زباله ها و پسماندهای شهر نمین در نظر گرفته اند.

در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم استاندارد سازی مکان مورد نظر و همچنین عدم فنس‌کشی باعث شده است تا با ورزش باد زباله ها در منطقه پخش شوند.

یکی دیگر از تهدیدات پیش رو آتش زدن زباله های است که به یکی از آسان ترین راه ها برای پاک کردن صورت مسئله تبدیل شده است.

به آتش کشیده شدن زباله‌ها موجب آلودگی و پخش شدن ذرات و گازهای سمی در هوا می شود و از سوی دیگر ممکن است با بارش باران این مواد سمی به آب های زیرزمینی راه یابند.

سوزاندن و همچنین نزدیکی مکان دفع زباله ها به جاده موجب ایجاد بوی متعفنی در این مسیر شده که انتقاد شهروندان علی الخصوص اهالی روستای جید را در بر داشته است.

این در حالیست که مطابق اظهار نظر کارشناسان یکی از دلایل آلودگی هوا در "محیط های شهری" سوزاندن زباله ها است و به استناد ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده 22 و 32 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی با آلوده کنندگان هوا اجتناب ناپذیر است.

ساماندهی پسماندهای عفونی و عدم اختلاط با پسماندهای عادی در راستای حفظ سلامت شهروندان یکی دیگر از ضرورت های پیش روست.

وضعیت دفع زباله ها در مرکز شهرستان نمین که ادارات ناظر بر این امر نیز در آن مستقر هستند بدینگونه است، حال وضعیت دیگر شهرها و روستاهای شهرستان چگونه است، جا بحث و بررسی دارد.

مکان فعلی دفع زباله های نمین در جوار زمین های کشاورزی واقع شده است که این امر نیز مشکلات و تهدیداتی را برای کشاورزان رقم زده است. به گونی ای که زباله ها در زمین های کشاورزی اطراف پخش می شوند و هنگام کاشت و برداشت، کشاورزان ابتدا باید نسبت به جمع آوری زباله های پیش شده اقدام کند و پس از آن مشغول کشاورزی شوند.

طبق اعلام رسمی مسئولان شهری روزانه 9 تن زباله در سطح شهر نمین جمع آوری می شود.

*اختصاص 900 میلیون ریال برای مدیریت پسماندها و زباله ها در نمین

فرماندار شهرستان نمین در مردادماه امسال در جلسه کارگروه مدیریت پسماندهای شهرستان با اعلام این خبر که در سال جاری برای مدیریت هرچه بهتر پسماندها در سطح شهرستان بیش از900میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، عنوان کرده بود که موضوع دفع پسماند و زباله یکی از الویت های مهم کاری بوده که سلامت مردم و محیط زیست را تحت الشعاع قرار می دهد.

فرهاد عبدالعلی پور با اشاره به اینکه در شهرستان نمین روزانه 16/5 تن زباله تولید می شود، گفت بود: یکی از مهم‌ ترین مسائلی که می‌ تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ ناپذیری به محیط‌ زیست و سلامتی جامعه وارد کند دفع غیر بهداشتی زباله‌ ها است که با مدیریت صحیح می توان این چالش محیط‌ زیستی را بر طرف کرد.

* تاکید فرماندار بر برخورد با متخلفان!

پیش از این نیز فرماندار نمین در آذر ماه سال گذشته در بازدید از محل دفع زباله های این شهرستان با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی و اعلام آخرین وضعیت دفن زباله و مهار پسماندهای منطقه اظهار کرده بود: برخورد جدی ادارات محیط زیست و بهداشت و درمان با متخلفان در این زمینه ضرورت دارد.

*سخنان تکراری مسئولان/ پیشی گرفتن شعارها بر عمل

پیش از این نیز سید مهدی جوادی فرماندار اسبق دولت امید و تدبیر در نمین در مهرماه سال 93 در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی از وضعیت نابسامان و دفن غیراصولی زباله‌های خانگی و صنعتی در این شهرستان انتقاد کرده بود.

وی نمین را یکی از قطب های گردشگری و صنعتی استان اردبیل عنوان کرده و خواستار اقدام سریع شهرداران و دهیاران شهرها و روستاهای تابعه برای فنس کشی و ساماندهی محل دفن زباله ها، دفع اصولی فاضلاب ها، پسماندهای خانگی و صنعتی در این شهرستان شده بود.
جوادی همچنین با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی و اعلام آخرین وضعیت دفن زباله و مهار پسماندهای منطقه افزوده بود: برخورد جدی ادارات محیط زیست و بهداشت و درمان با متخلفان در این زمینه ضرورت دارد
.

این درحالی است که رستم فتحی شهردار اسبق نمین نیز بارها از فنس کشی محل دفع زباله ها خبر داده بود اما روزها بر یکدیگر پیشی میگیرد و مسئولان از سمت خود برکنار می شوند و تنها چیزی که از مسئولان شهری و شهرستانی عاید مردم و شهرستان می شود شعارها و وعده های است که سال های سال محقق نمی شوند.

هر چند که یکی از بهترین اقدامات در این خصوص برنامه ریزی برای کاهش حجم زباله در شهرستان، جمع آوری زباله به صورت تفکیک شده از مبدا و بازیابی و بازیافت آن است اما از آنها مهمتر، عزم مسئولان برای خدمت رسانی و پیش رو برداشتن مشکلات است.

شهر نمین پیش از هر چیزی با کمبود باکس های زباله در داخل شهر مواجه بوده است به گونه ای که باکس های زباله را بنا به مصلحت هایی از یک محل برداشته و به مکان دیگر انتقال می دهند. کوی فرهنگیان نمین نمونه بارز این امر بوده و شهروندان پس از جابه جایی باکس، زباله ها را در جوب های آب و خیابان ها میریزند!

خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین
خبر, نمین, شکوه فرهنگ, فاجعه زیست محیطی, دفع زباله های نمین

 

ارسال نظرات