محمد حمیدی
ملت ایران در سالروز حادثه منا داغدار حاجیان مظلومی است که در گرمای سوزان منا با لبان تشنه قربانی بی تدبیری آشکار و یا خیانت احمقانه حاکمان ملعون سعودی شده و شهد شهادت را نوشیده اند.
کد خبر: ۸۷۴۱۶۸۶
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
سرویس سیاسی  خبرگزاری بسیج-استان البرز؛ ذی الحجه از راه رسید، موعد حج ابراهیمی، موعد طواف و سعی بین صفا و مروه، موعد وقوف در مشعر و منا، موعد جمرات و ستیز با شیطان، وطنین مناجات حاجیانی بگوش می رسد که انتظار چند ده ساله شان بسر آمده و توفیق زیارت کعبه دلها شامل حالشان شده است و فضا معطر است به ذکر لبیک اللهم لبیک و لبیک لا شریک لک لبیک...

لیکن ملت ایران در سالروز حادثه منا داغدار حاجیان مظلومی است که در گرمای سوزان منا با لبان تشنه قربانی بی تدبیری آشکار و یا خیانت احمقانه حاکمان ملعون سعودی شده و شهد شهادت را نوشیده اند.
 
یکسالی از فاجعه منا گذشته و اکنون زمان آن رسیده که ابعاد آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد و به نظر میرسد آنچه اکنون باید بدان پرداخت رفتار عربستان سعودی پس از واقعه منا و عکس العمل دیپلماسی کشور در قبال آن است.
 
با روی کار آمدن دولت یازدهم وبهره گیری از جمله"تعامل سازنده با جهان" که در سند چشم انداز بدان اشاره شده است، دیپلماسی جمهوری اسلامی اولویت اول خود را حل و فصل برنامه هسته ای قرار داد و تمام توان و هزینه خود را در این راه صرف نمود.
 
البته ناگفته نماند که هدف بزرگتری که برجام های متنوع پیش بینی شده ذیل آن تعریف می شوند "برنامه تنش زدایی با جهان" است، برنامه ای که نه تنها تاکنون ثمره ای نداشته  بلکه به حیثیت انقلابی جمهوری اسلامی درجهان لطمات جدی وارد نموده است.
 
دولت یازدهم می پنداشت هرگونه اظهار نظرقاطع و انقلابی درعرصه دیپلماتیک، خدشه جدی به برجام که در حال شکل گیری است وارد میکند و بر مبنای همین تفکر نه تنها در بسیاری مواردحقوق حقه ملت را نادیده گرفتند، بلکه موجب گستاخی بیشتر کشورهای جهان در برابر ایران اسلامی شدند.
 
از اظهارات وندی شرمن مبنی بر وجود حیله و دروغ درDNA  ایرانیان گرفته تا اظهار نظر گستاخانه کشورهای میکروسکوپی جهان نسبت به جمهوری اسلامی که یا از طرف وزارت خارجه پاسخی بدان داده نشد و یا پاسخ آنچنان محتاطانه و کمرنگ بود که هم موجب سرخوردگی ملت ایران شد و هم موجب گستاخی بیشتر بیگانگان گردید و البته بر همگان روشن بودکه این مدل رفتار در عرصه دیپلماسی،در مواقع بحرانی به بن بست خواهد رسید.

واقعه منا آزمون بزرگ دیپلماسی دولت تدبیر و امید بود تا شعار تعامل و گفتگوی سازنده با جهان (با چاشنی لبخند) را محک بزند.
 
بلافاصله پس از وقوع فاجعه منا دستگاه دیپلماسی کشور کار خود را آغاز نمود اما با عدم پاسخگویی مقامات سعودی و جواب رد به درخواست دیدار وزیرخارجه کشورمان ازطرف همتای سعودی اش، زانو زدن دکتر ظریف در مقابل امیر کویت برای میانجیگیری جهت دریافت مجوز ورود به عربستان، عدم صدور ویزا برای سفر وزرای فرهنگ و بهداشت و استفاده وزیر محترم بهداشت از ظرفیت سازمان پزشکان بدون مرز از مبدا یکی از کشورهای همسایه برای ورود به عربستان، همه و همه خط بطلانی شد بر تفکر لبخند دولت در عرصه دیپلماسی.
 
به واقع میتوان گفت که در واقعه منا در کنار حاجیان عزیزتر از جانمان دیپلماسی کشور مقتدر جمهوری اسلامی ایران هم ذبح شد.
 
در این میان آنچه باز به داد دولت رسید، اظهار نظر و اقدام قاطع و انقلابی رهبر حکیم انقلاب بود که دولت یازدهم را از بحران خودساخته خارج نمود و موجب ایجاد تغییرجدی در رفتار مقامات سعودی با ایرانیان شد.
 
باید پذیرفت که دستگاه دیپلماسی در فاجعه منا کارکرد درخور و بایسته ای برای کشور نداشت و اگر تهدید صریح رهبری خطاب به سران ملعون سعوی نبود، باتوجه به سرخوردگی پیش آمده در مردم قطعا یک حقارت ملی به وقوع می پیوست که تبعات آن سالها گریبانگیر ملت ایران می شد.
 
نتیجه اینکه باید به دیپلمات های دولت یازدهم یادآور شد، درجهانی که روابط کشورها در آن بر مبنای  اقتدار و توانمندی بهره گیری از آن است، دیپلماسی لبخند یا همان "بازنگری درمواجهه با کشورهای جهان" نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
 
جالبتر اینکه با وجود دستیابی به تجربه های تلخ ولی آموزنده در دیپلماسی چندساله دولت، عده ای پا فراتر از لبخند نهاده وبدنبال نهادینه کردن تئوری تضعیف قوای نظامی کشورهستند که سعی آنها آب در هاون کوبیدن است.
 
القصه ملت عزادار ایران اسلامی، تلخی دیپلماسی لبخند را چشیده اما می توان ملت را شیرین کام کرد اگر برگردیم به خط امام(ره)...
 
نویسنده: محمد حمیدی کارشناس مسائل سیاسی 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار